Najmenší Peugeot stavil na imidž

Redakcia, 18.07.2012
Životný cyklus mestských miniautomobilov vie byť poriadne dlhý, občas preto nezaškodí osvieženie. Peugeot 107 ho má za sebou už po druhý raz.

Kým predchádzajúcej úprave vzhľadu dominovala veľká „papuľa“, tento raz sa Peugeot zameral skôr na detaily. Jedným z nich sú svetelné diódy pre denné svietenie v prednom nárazníku. Ich integráciu zvládli Francúzi elegantnejšie než sesterská Toyota. Zadná časť auta sa prakticky nezmenila. Testovanú verziu zdobili dekoračné polepy limitovanej série Eva, ktoré sa dajú kombinovať s fialovou alebo podstatne nudnejšou čiernou.

Interiér zostal tiež prakticky bez zmien, celkom príjemne nás prekvapilo, že dekoračné prvky nezostali iba na karosérii. Kvetinový motív totiž zdobí aj vnútro otáčkomera, ktorý vyrastá z rýchlomera. Nie veľmi príjemne je vyriešený stredový panel s ovládaním klimatizácie. Ten bude tlačiť vyšších vodičov do pravého kolena, z druhej strany sa navyše pridá ovládanie sťahovania okien. Otočné ovládače ventilátora a prúdenia vzduchu majú dosť nepresný chod. Chlapské prsty si tiež nebudú rozumieť s malými tlačidlami na rádiu, ktoré má navyše aj dosť ťažko čitateľný displej s množstvom údajov.

Vnútorného priestoru podľa očakávania nie je nazvyš. Modernejší konkurenti ako napríklad Volkswagen up a jeho súrodenci s ním vedia pracovať o čosi lepšie. Ploché sedadlá poskytujú nulovú oporu v zákrutách a celkovo sa pri nich nedá hovoriť o pohodlí. Výhodou päťdverovej karosérie je lepší prístup na zadný rad sedadiel. Vetranie však zabezpečujú len výklopné okienka. Peugeot má vzadu iba dve miesta, sklopné operadlo je delené symetricky. Iba 139 litrov pre batožinu nemusí stačiť ani na väčší nákup, navyše cez vysokú hranu zadného nárazníka sa sem veci dosť ťažko nakladajú. Oceňujeme však plató, ktoré je šnúrkou prichytené k piatym dverám, takže po zavretí veka nezostane v kolmej polohe obmedzujúcej výhľad.

Výber pohonnej jednotky je pri 107 veľmi jednoduchý: litrový trojvalec s výkonom 55 kW od Toyoty vás musí uspokojiť. Peugeot ponúka buď manuálne radenie piatich stupňov alebo robotizovanú prevodovku 2tronic. Keďže ide o systém s jednou spojkou, radenie sa nezaobíde bez trhania, takže jednoznačne odporúčame manuál s ľahkým chodom páky a presnými dráhami.

Tri valce majú na voľnobehu celkom príjemný prejav, so športovo prenikavou zrnitosťou sa neváhajú vrhnúť do akcie, keď im to vodič prikáže plynovým pedálom. Peugeot sa v uliciach pohybuje energicky, mimo mesta už trochu zaostáva. Zvládne však aj diaľničné tempo. Spotreba sa pritom dá pomerne ľahko udržať do 5 l/100 km.

Krátku karosériu charakterizuje koleso v každom rohu, 107 preto jazdí mimoriadne obratne. Bez problémov sa s ním manévruje a čiperne si poradí s každým rohom a oblúkom. Riadenie nedáva veľa spätnej väzby, nevyžaduje si však veľkú silu na pohyb volantom. Podvozok sa snaží tlmiť nerovnosti, niektoré jamy sú však nad jeho sily. Pozitívom je, že nejako zvlášť pritom nebúcha.

Segment miniautomobilov sa pomaly nenápadne rozrastá o nové modely, ktoré prirodzene dvíhajú úroveň techniky i komfortu. V porovnaní s nimi je cítiť, že 107 sa vyrába už sedem rokov a začína zaostávať. Cena 8 490 € by to síce mohla ospravedlniť, avšak za túto sumu poskytuje Peugeot len minimálu bezpečnosť s dvoma airbagmi. Pripravte si tak aspoň 800 € na ESC a bočné airbagy.

Text: rum

Foto: mozi

HODNOTENIE: * * + Obratnosť a manévrovateľnosť, nízka spotreba, dostatočná dynamika, solídny komfort pruženia.

- Menší vnútorný a batožinový priestor, tvar palubnej dosky, ploché sedadlá, neprehľadná obsluha rádia, základná bezpečnostná výbava.

Technické údaje: Peugeot 107 1.0 Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 3 435 x 1 630 x 1 470 Rázvor (mm) 2 340 Objem batožinového priestoru (l) 130/751 Prevádzková hmotnosť (kg) 905 Celková hmotnosť (kg) 1 190 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava torzná priečka Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/bubnové Prevodovka M5 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R3/benzín Zdvihový objem (cm3) 998 Výkon (kW/k) 50/68 pri ot./min. 6 000 Krútiaci moment (Nm) 93 pri ot./min. 3 600 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,7 Maximálna rýchlosť (km/h) 157 Spotreba (l/100 km) 5,1/3,8/4,3 Emisie CO2 (g/km) 99 Cena Základná cena verzie (€) 8 490