Jazdili sme s hybridnou Audi A8

Redakcia, 24.05.2012
Jazda s Audi A6 Allroad a A8 2.0 TFSI Hybrid si môže odškrtnúť ďalšiu z hotových úloh. Pre dychtivých manažérov-dobrodruhov pripravilo A6 Allroad a pre "euroúradníkov" papierovo úsporný hybrid so štvorvalcom.

Najprv si sadáme do A6 Allroad, ktoré sa aj v slovenských podmienkach teší značnej obľube. Oproti východiskovému kombi ju odlišuje skôr viacero detailov než nejaké zásadné technické inovácie. Prednú masku a spojler dopĺňajú vkusné dekorácie, nechýba "povinné" oplastovanie a nadstavce prahov. Exkluzívnou farbou pre allroad je hnedá metalíza a do hneda ladené doplnky nájdeme aj v interiéri. Špeciálne sú koberčeky z odolnejšieho materiálu a so zaujímavou štruktúrou povrchu. Najvýznamnejšou zmenou je nový režim allroad, keď štandardné vzduchové pruženie zdvihne vozidlo o 35 mm a umožňuje prekonávanie výraznejších nerovností až do rýchlosti 80 km/h. Do rýchlosti 35 km/h možno potom auto zvýšiť o ďalších 10 mm. Od 120 km/h sa vozidlo naopak samočinne zníži (-15 mm). Pre časť zákazníkov bude dôležitým benefitom možnosť zapriahnuť príves s hmotnosťou až 2,5 t - najviac medzi modelmi vyššej strednej triedy (Mercedes E 2,1 t, BMW 5 2,0 t).

Nielen pre jazdu s jachtou za chrbtom bude skvelou voľbou motor 3.0 TDI Biturbo s 230 kW a 650 Nm. Okrem pochvaly špičkových parametrov oceňujeme aj zvukový prejav agregátu. Ten totiž disponuje špeciálne naladeným výfukovým potrubím, ktoré tlmí klasický naftový prejav. Namiesto temného hučania šesťvalcových dieselov vás tak čaká svieži športový zvuk podporený hladom po otáčkach až takmer k 5 000 ot./min. Potom už si to žiada preradenie na jeden z vyšších stupňov automatickej prevodovky S-tronic. Vynikajúce je aj potlačenie aerodynamického hluku a aj v rýchlostiach nad 200 km/h sa môžete nerušene rozprávať. Radosť z dynamickej jazdy nám pokazil až vodič maskovaného "áčka" AMG, ktorému napriek veľkej snahe trojliter v zrýchlení nestačil. Svoj podiel na tom má aj hmostnosť allroadu 1 985 kg (+55 kg oproti kombi). Do zákrut sa vozidlo vrhá s väčším odporom, nedotáčavosť však potláča pohon všetkých kolies. Allroad vie byť rýchly, do športových prejazdov má však ďaleko. Riadenie dostalo nový elektrohydraulický posilňovač, ktorý v závislosti od rýchlosti sympaticky tuhne, avšak neposkytuje veľa informácií od kolies. Svižne prejdený okruh sme absolvovali za 11 l/100 km, pri bežnej jazde to však určite pôjde aj medzi 8 a 9 litrami.

Podstatne viac sme boli zvedaví na spotrebu A8 hybrid, kde výrobca udáva normovaných 6,3 l/100 km. Elektromotor (39 kW) pomáha štvorvalcu 2.0 TFSI (155 kW), pričom čisto s využitím jeho výkonu sa nám podarilo rozbehnúť vozidlo na 65 km/h, žiada si to však pozvoľnú akceleráciu. Na diaľnici sa s ním darí udržiavať rýchlosť 120 km/h. Pripojenie benzínového motora je pri zapnutom rádiu alebo pri vyšších rýchlostiach absolútne nepočuteľné a prezradí ho len displej. Pri maximálnom zrýchľovaní potom oba motory poskytujú výkon 180 kW, na pomery triedy to však stačí len na priemernú dynamiku (0 - 100 km/h za 7,7 s) a ani záťah v meste sa pocitovo nevyrovná 3.0 TDI. Oproti "á-šestke" je zbytočne preposilňované riadenie (taktiež s el.-hydraulickým posilňovačom pre čo najnižšiu spotrebu) v nižších rýchlostiach. Tradične výborne spracovaný a z hodnotných materiálov je zostavený interiér. Hendikepom hybridu je vzhľadom na uloženie lítiovo-iónových akumulátorov malý batožinový priestor (335 l).

A sľubovaná spotreba? Pri snahe o úspory a snahe o maximálne využívanie elektromotora 7,5 l/100 km sme v priemere išli za nezaujímavých 8,7 l/100 km. Miesto najúspornejšieho sedanu luxusnej triedy tak naďalej patrí Mercedesu S 250 CDI s reálnou spotrebou do 6,5 l/100 km.

Text: Martin Jeník

Foto: autor a archív