Prichádza doba elektrická

Redakcia, 02.01.2012
Na Slovensku sme využili jedinečnú možnosť a povozili sme sa na elektromobile od Nissanu. A vôbec to nebolo zlé!

Elektrická budúcnosť sa k nám nenápadne blíži. Zatiaľ väčšinou v podobe málo použiteľných konceptov alebo miniatúrnych áut, s ktorými sa môžete pohybovať tak akurát po meste a na pohodlné plnohodnotné vozenie so všetkým komfortom môžete zabudnúť.

Lenže pokiaľ sa chcú elektromobily seriózne presadiť, tak musia ponúknuť akceptovateľnú alternatívu k bežným kompaktným vozidlám. Takáto alternatíva sa výrazne rysuje v podobe Nissanu Leaf. Kompaktné vozidlo, ktoré tvarovo vychádza z modelu Tiida, zapadá do predstáv o plnohodnotnom rodinnom aute aj dojazdom 175 km.

Tvarovo môže byť trochu zvláštne, ale aj to je daň za to, že od počiatku vznikalo so zámerom na použitie elektrického pohonu. Jeho batérie sa nachádzajú v strede vozidla a čiastočne aj v batožinovom priestore, čo prospieva rozloženiu hmotnosti. Menej však úložným kapacitám. Základných 330 litrov nie je veľa, po sklopení zadných sedadiel narastú na 680, no batérie vytvárajú obrovský schod. V interiéri majú ľudia bežného vzrastu dostatok priestoru na nohy aj na hlavu. Chvíľu však trvá, pokým sa zorientujete vo všetkých ukazovateľoch pred volantom a na stredovej konzole. Ako veľmi dobrý ťah oceňujeme zobrazenie mapy s okruhom dojazdu či dobre mienené rady typu - ak vypnete klimatizáciu, predĺži sa dojazd o dvadsať kilometrov.

Jazda s elektromobilom nie je nič náročné. Auto uvediete do pohybu presunutím malého voliča do polohy D, stlačíte pedál akcelerátora a idete. Len si treba zvyknúť na trochu divný zvuk, vzdialene pripomínajúci električku. Ak si však pustíte hlasnejšie hudbu, tak nevnímate ani ten. Inak je rozloženie ovládačov rovnaké ako v každom inom bežnom aute. Leaf sa navyše bude predávať iba s jednou úrovňou výbavy. Na rozdiel od malých elektromobilov v ňom nájdete všetko, po čom môže pišťať duša priemerne rozmaznaného motoristu - ESP, navigáciu, audiosystém vstupy na externé prehrávače, ale aj šesťmetrový nabíjací kábel. Z bežnej siete nabijete auto za osem hodín, rýchlonabíjačke stačí 30 minút. Navyše, nabíjanie si môžete načasovať na obdobie lacného prúdu.

Motor s výkonom 80 kW vie rozbehnúť auto na maximálnu rýchlosť 145 km/h. Akcelerácia zo stoja zatlačí do sedadla, aj keď na stovku to krútiacemu momentu 280 Nm trvá 11,9 sekundy.

Na Slovensko sa Leaf dostane až v roku 2013, aj keď v západnej Európe sa predalo už 14 000 kusov. Cena vozidla sa bude pohybovať okolo úrovne 30 000 eur a to sú započítané aj batérie. Pokiaľ si uvedomíme, že za tú istú cenu sa predáva aj trojica Citroën C-Zero, Peugeot iOn a Mitsubishi i-MiEV, tak je to zaujímavý krok. Na rozdiel od spomínaných mestských drobcov totiž dostanete oveľa viac vozidla.

Text: Martin Šebesta

Foto: PANER

Technické údaje: Nissan Leaf Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 445 × 1 770 × 1 550 Rázvor (mm) 2 700 Objem batožinového priestoru (l) 330/680 Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 570 Podovozok Pneumatiky 205/55 R 16 Bridgestone ECOPIA Prevodovka jednostupňová Pohon predných kolies Motor Elektromotor striedavý synchrónny Batérie lítium-iónové Napätie (V) 360 Kapacita (kWh) 24 Čas dobíjania z 230 V (h) 8 Čas dobíjania zo 400 V (h) 0,5 Výkon (kW/k) 80/109 pri ot./min. 2 730 - 9 800 Krútiaci moment (Nm) 280 pri ot./min. 0 - 2 730 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,9 Maximálna rýchlosť (km/h) 145 Spotreba (Wh/km) 173 Dojazd (km) 175