TEST Honda Civic Type R – Nürburgking
Už druhý raz za sebou sa stala Honda Civic Type R najrýchlejším kompaktným hatchbackom na legendárnej severnej slučke. Pritom svojho predchodcu prekonala takmer o rovných sedem sekúnd!
Vydané Text: Majo Bóna
Pri pohľade na dizajn desiatej generácie Civicu máte dojem, že sa nešetrilo hranami ani inými dizajnérskymi prvkami. Type R tento dojem pozdvihuje na vyššiu úroveň. Pri pohľade naň máte dojem, že je to katalóg spojlerov a lacného tuningu. Na druhej strane, každý prvok má svoju funkciu a spojlery vytvárajú reálny prítlak auta v extrémne vysokých rýchlostiach. Predný spojler s dohora zdvihnutými ušami uši vpredu vytvára prítlak bez zhoršenia odporu vzduchu, bočné nasávacie otvory na prednom nárazníku vytvárajú vzdušnú „záclonu“ okolo predných kolies, opäť na zníženie odporu vzduchu. Prúdenie vzduchu k zadnému krídlu usmerňujú prvky na konci strechy. Starajú sa o zrýchlenie prúdenia vzduchu nad spojlerom, čo zvyšuje prítlačný efekt zadného krídla. Všetky aerodynamické prvky fungujú, maximálna rýchlosť je vyššia o 2 km/h na konečných 272 km/h. Konštruktéri neobišli ani termo manažment motora, pribudli nové chladiace aj odvetrávacie otvory, tuhosť karosérie sa zvýšila o 38 percent, pričom je zároveň ľahšia o 16 kilogramov. Motor je takisto prepracovaný, piesty sú chladené olejom, výfukové ventily sú plnené sodíkom, kľukový hriadeľ je odľahčený a výfukové plyny sú chladené vodou.
Kanonáda technických detailov je však celkom zbytočná. Stačilo jedno ostré kolo na Lausitzringu v sprievode hustého dažďa a všetko bolo jasné. Kombinácia extrémneho výkonu a pohonu predných kolies je prepracovaná do posledného detailu. Ešte pred desiatimi rokmi by takáto kombinácia skončila katastrofálnou nedotáčavosťou a chaosom na volante, dnes je vďaka prednej náprave s unikátnou tlmičovou vzperou Dual front Strut takáto kombinácia možná. V daždi sa ukázali aj výhody viacprvkového zavesenia zadnej nápravy, na zmenu zaťaženia nový Type R nereagoval tak citlivo ako predchádzajúca generácia. A to aj v prípade, že som si deaktivoval stabilizačný systém. Na okruhu sme jazdili v nastavení „R“, ktoré je vyladené na použitie na okruhu. Jazdná stabilita mi až prekážala, Type R odjazdia na okruhu aj menej schopní vodiči, pri podradení môžete rátať aj s automatickým medziplynom, pri zlom podradení vás elektronika upozorní na chybu formou výstražného blikania a zvuku, ktorý vám dá čas na pribrzdenie auta. O stabilite auta pri jazde v daždi ani nepíšem, jazda s majstrom volantu Norbertom Micheliszom bola zážitkom.
Napokon Norbi jazdil na predchádzajúcej generácii a bol zážitok pozorovať predsa len „živšiu“ zadnú časť, s ktorou sa hral. Pri jazde na letisko som ocenil režim Comfort, elektronicky riadené tlmiče si odvádzajú svoju prácu veľmi slušne a vzhľadom na priestorové pomery je Honda Civic Type R plnohodnotným autom na každý deň. A to bez akýchkoľvek kompromisov.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.