TEST Jaguar XF 3.0D S

Model XF vyniesol automobilku Jaguar do neznámych dimenzií. S novým naftovým šesťvalcom ich posúva opäť o niečo ďalej.
Vydané  Text: 
Keď sme prvýkrát ochutnali naftový zážitok v XF, sprostredkovaný šesťvalcovým motorom s objemom 2,7 litra, bol to práve motor, ktorý od nás dostal najviac kritiky. Na trojlitrovú verziu, ktorá disponuje najvyšším maximálnym krútiacim momentom v triede, sme sa tešili a tajne sme dúfali, že reputáciu nafty pod kapotou dnes už indicko-anglickej šelmy opraví. Zvonka nie je medzi motorizáciami poznateľný rozdiel. Nové tvary, ktoré tento model priniesol, sa strácajú v dave. Ľudia si auto všimnú len vďaka jeho majestátnosti, no ak sa ocitne medzi proporčnými rovesníkmi, nevystrkuje z radu, i keby zrejme rado. Prítomnosť charizmatického rodokmeňa prezrádza najmä zadný znak divej mačky na veku batožinového priestoru. Interiér je s rodinou automobilov značky Jaguar spätý o niečo viac. Všadeprítomné bledé kožené čalúnenie a drevené obklady však ostro kontrastujú s chladnými hliníkovými doplnkami. No luxus manažérskej triedy je citeľný takmer z každého dotyku. Kožené sedadlá príjemne držia telo aj v prudších zákrutách, volant sedí v ruke bez väčších pripomienok. Ticho v kabíne nerušia ani široké pneumatiky a dokonca ani naftový agregát. Po usadnutí za volant šelma jednoducho rozkáže svetu, aby bol ticho. To preruší len jemné bzučanie elektronicky nastaviteľných sedadiel a audiosystém, ktorého zvuk akosi nekorešponduje s honosnosťou mena Jaguar. Ovládanie dotykovej obrazovky, prostredníctvom ktorej sa ovláda klimatizácia, rádio či navigačný systém, je pomerne neprehľadné a treba si na neho zvyknúť. Oproti modelu s menším dieselom teda žiadna zmena. Bezkľúčový prístup nám umožňuje hneď po nastúpení do vozidla stlačiť tlačidlo start/stop. Ním sa prebudí harmonický zvuk šesťvalcovej pohonnej jednotky, ktorá svojím prejavom o sebe okamžite prezradí, že ako potravu prijíma len naftu. Palubná doska zahrá divadielko pri vyklápaní výduchov klimatizácie a do rúk sa vám vtlačí predtým ukryté otočné ovládanie šesťstupňovej automatickej prevodovky. Okrem štandardných písmen „automatov“ od R po D je na konci ponuky „športový“ režim S. Aj bez neho však Jaguar ochotne poslúcha na zošliapnutie plynového pedála a pošle takmer dvojtonové vozidlo smerom k stokilometrovej rýchlosti za menej ako 7 sekúnd… pôsobivé. Rovných 600 Nm krútiaceho momentu sa s autom pohráva akoby malo o dobrých 200 kilogramov menej. Neutrálne, jemne nedotáčavé nastavenie podvozkových častí drží auto aj pri ostrých prejazdoch zákrut v stabilnej stope. Fakt, že je poháňaná zadná náprava cítiť až v skutočne limitnom prejazde, keď cítiť, ako zadné partie naznačia vybočenie zo smeru. Neúprosná stabilizácia však všetko rieši pohotovo a nedovolí vám ani z pokoja rozpáliť pneumatiky v efektnom pretáčavom šmyku. K zážitku za volantom prispieva riadenie, ktoré ponúka lepší cit pri posielaní limuzíny do zákrut. Po výjazde na diaľnicu sa agregát upokojí a svižnou cestovnou rýchlosťou môžete pokračovať za svojím cieľom v manažérskom objatí luxusného interiéru. Tankovaniu sa priveľmi nemusíte venovať, síce sme výrobcom sľúbený údaj nedosiahli, no nohu sme ľahkú nemali a hodnota 8 litrov je veľmi zaujímavá. Motorári automobilky vkladajú do nového dieselového agregátu veľa nádejí. Či ho prijme trh v čase hybridného ošiaľu, je ťažké predpovedať, o svojich kvalitách nás však bezpečne presvedčil. Text: Samuel Vanko Foto: PANER **Hodnotenie \*\*\*\* Plusy** kvalita spracovania interiéru, komfort pruženia, pružnosť motora, spotreba, pomerne komunikatívne riadenie **Mínusy** exteriér zapadne do davu, komplikovaná obsluha dotykového displeja, menej miesta na zadných sedadlách **Podvozok** Vpredu dvojité priečne trojuholníkové ramená, vzadu viacprvková náprava, stabilizátor vpredu aj vzadu **Karoséria** D x Š x V: 4 961 x 1 877 x 1 460 mm. Rázvor 2 909 mm. Batožinový priestor 500 l. Pohotovostná hmotnosť 1 845 kg. Užitočné zaťaženie 515 kg. **Pohonné ústrojenstvo** Prepĺňaný naftový šesťvalec do V. Objem 2 993 cm3. Výkon 202 kW/275 k pri 4 000 ot./min. Krútiaci moment 600 Nm pri 2 000 ot./min. Šesťstupňová automatická prevodovka. **Jazdné výkony** Max. rýchlosť 250 km/h 0 – 100 km/h 6,4 s Kombinovaná spotreba 6,8 l/100 km Emisie CO2 179 g/km **Cena** Základná cena verzie od 63 809 € (1 922 304 Sk) Cena testovanej verzie 68 380 € (2 060 016 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.