Rozhovor: Milena Holweg: Kríza otvára priestor na skvalitnenie služieb

Redakcia, 05.03.2009
Na Slovensko prišla minulý rok, ešte v čase, keď sa o kríze pošuškávalo len medzi analytikmi na burzách. Ako hodnotí uplynulý rok a aké sú vyhliadky slovenského trhu hovorí brand manažérka spoločnosti Audi na Slovensku, Milena Holweg.

V Porsche Slovakia pôsobíte skoro rok, splnil ten čas vaše očakávania? Holweg: V materskej spoločnosti slovenského importéra, vo firme Porsche Austria, pracujem od roku 2003. Už v tom čase som mala možnosť zoznámiť sa s fungovaním spoločnosti na Slovensku ako aj s tímom Audi, a dokonca aj s niektorými predajcami. Preto organizačná štruktúra firmy a celej dílerskej siete, ako aj tunajšie prostredie neboli boli pre mňa úplne nové.

Ako hodnotíte výsledky za rok 2008, prejavila sa v nich kríza? Holweg: Myslím si, že môžeme byť veľmi spokojní. Počet predaných a odovzdaných vozidiel Audi sa v porovnaní s rokom 2007 zvýšil o 35 percent. Prekročili sme hranicu 2000 kusov a to je úspech. Minulý rok sme dosiahli v strednej triede prémiového segmentu vedúcu pozíciu vďaka modelu Audi A4, ktorého sa nám podarilo predať trikrát viac ako v roku 2007. Bodovali sme aj vo vyššej strednej triede prémiového segmentu, kde sme obsadili 1. miesto s modelom Audi A6.

Aký má Audi na Slovensku plán v roku 2009? Holweg: Naplánovať tento rok realisticky bude ťažké. Podmienky na trhu sa menia, predpoklady revidujú, čísla sa menia z mesiaca na mesiac. Nemenia sa však naše dlhodobé ciele : aj naďalej je naším cieľom byť číslo jeden v prémiovom segmente automobilov , aj naďalej pracujeme na svojom imidži. Audi ako výrobca má aj naďalej ako jeden zo svojich dlhodobých cieľov rozširovať modelovú ponuku a tieto plány sa nezmenili. Čo sa týka predajných čísiel, aj my sme korigovali čísla, podľa zmenených podmienok na trhu.

Nebojíte sa zvýšenej konkurencie zo strany lacnejších výrobcov? Holweg: My ako prémiová značka nemáme autá, ktoré by sa kupovali kvôli nízkej cene. Naši zákazníci si kupujú imidž, prestíž, luxus, kvalitu a technicky vyspelé vozidlo.

V akom stave sa nachádza vaša dílerská sieť? Holweg: Momentálne funguje na Slovensku 10 predajných miest. Minulý rok sme predstavili nový koncept showroomu. Ide o tzv.„terminál“ na Zlatých Pieskoch v Bratislave, ktorý architektúrou podčiarkuje motoristické úspechy a technickú vyspelosť značky Audi. Je v ňom miesto pre všetky aktuálne modely z portfólia značky Audi, predajcovia sú priamo prepojení s výstavnou plochou, čo oceňujú najmä klienti. Ide o výrazné skvalitnenie showroomu a atmosféry v ňom. Tento rok sa chystáme otvoriť ďalšie predajne typu terminál. Redukovanie dílerskej siete zatiaľ nemáme v pláne.

Kríza je skôr vyčkávacie obdobie, na čom v súčasnosti pracujete okrem podpory predaja? Holweg: V tomto krízovom čase sa otvára priestor na ďalšie skvalitnenie služieb v oblasti servisu. Ani počas krízy autá jazdiť neprestali a teda potrebujú servis. V medzinárodných štúdiách figurujeme s veľmi dobrými výsledkami v oblasti predajných služieb. Rovnako sa snažíme dosiahnuť špičkovú úroveň v servisných službách aj na Slovensku. Audi ešte predminulý rok vyhlásilo celoeurópsku súťaž pre svoje servisy, v ktorej ten najkvalitnejší z nich získa zaujémavé finančné ohodnotenie. V roku 2008 ziskala ocenenie Audi Top service award na Slovensku firma Auto Gábriel z Košíc. Je to určitá forma motivácie dílerov, aby sa snažili zdokonaliť kvalitu servisných služieb. Ide o celoeurópsku súťaž, pričom každá krajina má svojho víťaza.

Aké novinky chystáte na tento rok? Holweg: Na bratislavskom autosalóne predstavíme Audi A5 Cabriolet a v marci príde športový model Audi S4. K modelovému radu A4 ešte pribudne ďalší variant, A4 allroad quattro.

Ktorý je váš ťažiskový model na Slovensku? Holweg: Naším najsilnejším artiklom bola modelová paleta Audi A4. Podarilo sa nám v jej segmente predať trikrát toľko vozidiel ako v roku 2007. Tento rok ostane ťažiskovým modelom Audi A4 a pridá sa nové Audi Q5. Kompaktné SUV prišlo na náš trh v novembri 2008 a obohatilo ponuku športovo úžitkových vozidiel značky. Audi Q5 by nám malo výrazne pomôcť presadiť sa práve v tomto segmente. Jeho vplyv na predajné výsledky sme pocítili už na konci roka 2008. Audi Q5 nám výrazne pomohlo v koncoročných objednávkach vozidiel.

Prejaví sa kríza v ponuke modelov značky Audi? Holweg: Tento rok neočakávame veľké zmeny. Automobilový priemysel nedokáže tak rýchlo reagovať na prudké výkyvy na trhu. Nové modely sa pripravujú s niekoľkoročným predstihom, ale už v Detroite na autosalóne bolo vidno, akým smerom sa začínajú automobilky uberať. Pristúpi sa k ekologickejším a ekonomicky dostupnejším modelom. Všetko však závisí od trhu, legislatívy a toho, ako dlho bude bude kríza trvať. Určite sa v ponuke bude výraznejšie prejavovať inovácia smerom k hybridným a ďalším alternatívnym technológiám. Aerodynamické tvary vozidiel Audi však už dnes prispievajú k znižovaniu emisií a spotreby pohonných hmôt. Materiály, ktoré s sa používajú pri výrobe zase k zníženiu hmotnosti, čo tiež nie je zanedbateľný fakt. Hybridným technológiám ešte treba dať viac času, aby boli na takej úrovni, na akej je súčasná technika, až potom sa môžu byť relevantné pre hromadnú sériovú výrobu.

Aký je typický zákazník Audi? Holweg: Športovo ladený, úspešný a dynamický. Náš zákazník presne vie, čo chce. Má zmysel pre dizajn, ocení kvalitu a má rád vyspelú techniku.

Ako sa darí značke Audi v Európe a na iných trhoch ako na Slovensku? Holweg: Spoločnosť AUDI AG v roku 2008 po prvý raz vo svojej histórii prekonala symbolickú hranicu jedného milióna predaných automobilov. S celkovým predajom približne 1.003.400 kusov celosvetovo značka Audi zvýšila svoj odbyt o 4,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku. Na Slovensku sme v roku 2008 predali 2017 vozidiel Audi. ( v roku 2007 to bolo 1499, pozn. red. ).

Je Slovensko iné v porovnaní s krajinami strednej a východnej Európy v predaji vozidiel Audi? Holweg: Aj v krajinách strednej a východnej Európy zaznamenali rast, podobne ako my. Audi na Slovensku má trhový podiel vo výške 2,3%. Audi na Slovensku sa môže pokojne rovnať s Audi v Maďarsku, Slovinsku či Česku.

Ktoré značky vnímate ako najsilnejšiu konkurenciu na slovenskom trhu? Holweg: Našimi spolubojovníkmi v segmente prémiových vozidiel sú BMW a Mercedes. Konkurencia je však prirodzený jav a vďaka nej sa posúvame dopredu.

Tento rok ste získali viacero ocenení, sú dôležité takéto víťazstva, najmä v krízových podmienkach? Holweg: Určite áno, každé ocenenie úsilia a aktivít značky Audi sa na trhu prejaví pozitívne. Je to pozitívne aj pre ľudí, ktorí pre značku pracujú, pôsobí to motivačne. Nedávno sme získali imidžové ocenenie Žltý anjel, také ocenenie poteší každého výrobcu. No za najdôležitejšie považujeme úspešné počínanie si našich vozidiel v prestížnej čitateľskej ankete Best Cars magazínu auto motor und sport. Naše modely Audi A4, A6 a Q5 obsadili prvé miesta vo svojich triedach a A3, A8 a superšportová R8 sa umiestnili na druhých miestach.

Zhováral sa: Samuel Vanko
Foto: PANER

Milena Holweg sa narodila v roku 1974. Vyštudovala Ekonomickú univerzitu vo Viedni. V rokoch 2000 – 2002 pracovala v motorkárskej firme KTM Sportmotorcycles AG. Od roku 2003 pôsobila v spoločnosti Porsche Austria BmbH & CoOG, odkiaľ prešla na Slovensko do firmy Porsche Slovakia na pozíciu Brand manažér, kde pracuje od marca 2008.