Daewoo Tico: Mini pre chudobnejšiu časť Európy (vrátane Slovenska)
Prerobené Suzuki malo trojvalec už v 1991, maximálny výkon dosahoval 48 koní a ak máte odvahu, môžete ním jazdiť aj ako s off-roadom.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Trojvalec s karburátorom
O trojvalcových motoroch sa občas hovorí, že sú nezmyslom posledných rokov a výsledkom nátlaku ekológov na automobilky. Radový trojvalcový motor (R3) však píše svoju históriu desaťročia dozadu: už od roku 1938, kedy ho nemecká automobilka DKW použila v modeli F8. Až v 21. storočí sa po skombinovaní s preplňovaním stali trojvalce natoľko silné, aby mohli byť súčasťou automobilov bez toho, aby sa na ne ľudia pozerali s nedôverou. Dnešné trojvalce dosahujú dobré výkonové charakteristiky a vyrovnávajú sa atmosférickým motorom so štyrmi valcami a objemami 1,6 až 2,0 litra.Trojvalec S-TEC v Daewoo Tico z roku 1991 však ani zďaleka nebol tým motorom, ktoré dnes nachádzame v Škodovkách, Audinách či v Seatoch. Automobil bol prestavaným Suziki Alto, objem valcov motora s karburátorom dosahoval 796 kubických centimetrov a s maximálnym výkonom 48 koní sa dnes o nejakej radosti z jazdy hovoriť nedá. Neskôr bol tento motor pod hlavičkou novej normy Euro 2 vybavený priamym vstrekovaním.
Továreň na Oltcity a Ticá
Tico sa na iných trhoch (Latinská Amerika) volalo aj Fino a bolo predchodcom známejšieho Matizu. Hranatý dizajn bol pre 90. roky 20. storočia typický, automobil sa vyrábal v Rumunsku v rovnakej továrni, v ktorej sa predtým vyrábal aj neslávne slávny Oltcit (Automobile Craiova S.A.) a tiež v Poľsku.Tico bolo najpopulárnejšie vo východoeurópskych krajinách, okrem Slovenska aj v Čechách, Chorvátsku, Slovinsku, Poľsku, Macedónii, Bulharsku a v Rumunsku.
Jazdené kusy sa dnes predávajú na internetových bazároch za veľmi nízke ceny okolo 750 eur. Za tieto peniaze dostanete neveľký počet koní, dymiaci motor, malý interiér s veľmi jednoduchým vzhľadom. Rozmery Tica sú obdivuhodne malé: 3340×1400×1394 mm, hmotnosť dosahovala 680 kilogramov.
Zaujímavosťou je, že na prístrojovke nebol otáčkomer, iba tachometer, ukazovateľ stavu palivovej nádrže a teploty motora. Video nižšie však dokazuje, že ak nemáte zábrany a obavy o vlastnú bezpečnosť, Tico môže byť aj zábavným vozidlom:
Značku pochovali Američania
Automobilka Daewoo Motors z Južnej Kórey dnes nefunguje, formálne ukončila samostatnú činnosť v roku 2002. Založená bola v roku 1937 ešte ako National Motors a v priebehu desaťročí prešla viacerými zmenami názvu, okrem iných aj GM Korea. Na našich cestách dodnes jazdia okrem Tica aj modely Kalos, Matiz, Lanos, Nexia a Nubira.Keď automobilku prevzalo General Motors, bol to začiatok konca značky ako takej – v roku 2011 sa z nej definitívne stal Chevrolet. Chevrolet existoval aj dovtedy ako typicky americký brand, premenovanie juhokórejskej značky však bolo podmienené dlhé roky trvajúcou úzkou spoluprácou na výrobe áut (až jedna štvrtina prichádza z Kórey), názov Daewoo bol v posledných rokoch zachovaný iba pre juhokórejský trh.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.