Škoda Fabia III: Aké vychytávky prinesie?

Miloš Remenár, 14.07.2014
Nová Škoda Fabia dorazí na trh až za niekoľko mesiacov, my už ale vieme pomerne presne, aká bude. V ďalšom diele seriálu sa zameriavame na dizajn a technológie zábavných a bezpečnostných systémov.

Revolučná zmena vonkajšieho vzhľadu

Vzhľadovo nezostane na tretej generácii Fabie kameň na kameni. Bude ctiť nový dizajnový smer značky, ktorý charakterizujú oveľa športovejšie proporcie alebo ostré tvarovanie svetlometov a hmloviek, ale aj tzv. "tornádo línia", čo je hrana vedúca cez celý bok od predných svetlometov až k tým zadným.

Celkovo sa teda Fabia svojím vzhľadom priblíži Rapidu či Octavii, s ktorou bude mať spoločný ešte jeden zásadný poznávací znak - pás denných LED v hlavných svetlometoch (ktorý Rapid zatiaľ nemá). Po vzore svojich súkmeňovcov dostane tiež šikmé prelisy na piatych dverách vedľa priestoru pre registračnú značku.

Podľa nášho zdroja sa zbavila disproporčného pomeru malej šírky k veľkej výške, ktorým trpela minulá generácia. Pôjde vraj skrátka o dizajnovo vydarené auto, podľa Ferdinanda Piëcha bude odvodený kombík dokonca najkrajším v koncerne!

Interiér lepší než Octavia

Škoda Fabia dostane úplne nový modulárny systém palubného infotainmentu nazvaný MIB, ktorý už poznáme zo súčasného VW Polo. Je dokonca o generáciu ďalej než systém používaný v Octavii, proti ktorému má ponúknuť až dvojnásobný výpočtový výkon. Môžeme teda zodpovedne prehlásiť, že lenivé navigácie Amundsen sú minulosťou.

Už základná verzia jen s jednoduchým rádiom ponúkne moderný vzhľad stredového panelu, vyššie systémy s navigáciou budú vyzerať rovnako dobre ako vo VW Polo. A pretože už súčasný systém v Octavii funguje svižne a s výnimkou niektorých funkcii (ako je utopené ovládanie jasu prístrojov) je i prehľadný, bude táto oblasť silnou stránkou Škody Fabia.

Pre fanúšikov komunikačných technológií a majiteľov smartfónov má Fabia v zásobe ešte jednu chuťovku, ktorou je systém zvaný mirror-link. Ten je schopný cez bluetooth "zrkadliť" displej chytrého mobilu na vstavanom displeji infortainmentu. Všetko, čo vidíte bežne na mobile, tak môžete zobraziť na displeji v aute. Všetky funkcie telefónu možno potom pohodlne ovládať u stojaceho vozidla a mobil nechať položený napríklad v priehradke, aj za jazdy budú však dostupné niektoré funkcie, ale tak, aby nezvádzalo vodiča k nepozornosti.

Podľa našich informácií preto Fabia ani nebude mať vstavanú navigáciu - vodič bude navigovaný cez mobilnú aplikáciu a mirror-link. Predpokladom je samozrejme vlastníctvo telefónu s bluetooth, GPS modulom a navigačným softvérom.

Bezpečnosť na úrovni

Škoda mieri s Fabiou za jednoznačným cieľom - získať päť hviezdičiek v crash teste EuroNCAP. Podľa zákulisných informácií bude patriť tretia generácia Fabie medzi premiantov vo svojej kategórii, na prvkoch dôležitých pre pasívnu bezpečnosť sa totiž vôbec nešetrilo. Minimom budú v Európe zrejme štyri airbagy, maximom šesť či osem.

Aktívnu bezpečnosť zaistí samozrejme štandardne dodávané ABS a ESC, ale tiež systém zvaný city safety (známy zo Škody Citigo), ktorý vie do rýchlosti 30 km/h automaticky spomaliť alebo zastaviť vozidlo pred nárazom do prekážky (napríklad do chodcov, cyklistov alebo iného automobilu). Koniec koncov, ak chce Fabia získať plný počet hviezd v crash-teste, nezaobíde sa bez neho. Samozrejmosťou bude aj systém sledovania tlaku v pneumatikách, ktorý bude od novembra tohto roka povinný pre všetky nové vozidlá.

Medzi veľké novinky patrí prítomnosti systému multikolíznej brzdy, ten zasa Škoda Fabia zdedí po svojej staršej sestre Octavii. Keď dôjde k nehode, pri ktorej je aktivovaný jeden z airbagov, auto začne automaticky brzdiť, a to v prípade, že vodič nemá zošliapnutý brzdový pedál s intenzitou dostatočnou na zastavenie. Auto tým samočinne zabráni akejkoľvek ďalšej kolízii, ku ktorej by mohlo dôjsť napríklad kvôli nekontrolovanej zmene smeru jazdy spôsobenej prvým nárazom.

Aktualizované 16. 7.: Podľa našich nejnovších informacií nebude mať Fabia jednoduchší systém City Safety z menšieho Citigo, ale sofistikovanejšie zariadenie z Octavie, ktoré využíva zabudovaný radar.

Ďalšie exkluzívne informácie o novej Fabii prinesieme už v najbližších dňoch