Ťah na MPV

Redakcia, 12.10.2007
Kia sa po útoku na triedu kompaktov rozhodla pokračovať v ofenzíve na ďalšom bojovom poli. Tentoraz je to segment vanov, alebo, ak chcete MPV.

Modely Carens a Carnival sú novými konkurentmi klasickej nemeckej a francúzskej školy, ktorých modely sú na našom trhu dobre udomácnené. Carens je pripravený na boj v triede kompaktných vanov, Carnival je zas súperom pre veľké vany. Ako sa jazdí s veľkopriestorovými kórejskými novinkami sme mali možnosť vyskúšať v okolí Šamorína počas akcie MPV day.

Počasie hralo do karát a my sme sa vydali na cestu najprv s menším vanom. Auto nás privítalo veľkým priestorom a umne rozmiestnenými ovládacími prvkami. Po kapotou priadol dieselový motor s výkonom 103 kW (140 k) s maximálnym krútiacim momentom 305 Nm . Najmä v stredných a vyšších otáčkach bol motor doma. Ocenili sme šiesty rýchlostný stupeň, ktorý je ako stvorený pre jazdu na diaľnici. Sedadlá boli pohodlné, nájsť správnu polohu na sedenie hravo zvládli aj vyšší kolegovia. Auto nás prekvapilo mierou odhlučnenia a priestorovou ponukou.

Príjemným zistením bolo, že Carens je takmer plnohodnotný sedemmiestny automobil, keďže na treťom rade sedadiel sa odvezie aj pomerne vysoká osoba. Po sklopení tretieho radu sedadiel vzniká batožinový priestor s objemom mierne pod priemerom triedy. Na európskom trhu bude k dispozícii päťmiestna (rozmiestnenie sedadiel 2+3) a sedemmiestna verzia (2+3+2).

Model Carens prešiel výraznou premenou a so svojím predchodcom nemá prakticky nič spoločné. Po technickej stránke je súrodencom Kia Magentis, s ktorou zdieľa podvozok s kratším rázvorom a aj zavesenia kolies. Kia vsadila na 3 typy motorov. Spomínaný dieselový má objem dva litre a je dostupný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo so štvorstupňovým automatom. Druhou naftovou alternatívou je motor rovnakého objemu s nižším výkonom 84 kW (115 k). Pre priaznivcov zážihových agregátov je k dispozícii dvojliter s variabilným časovaním ventilov a výkonom 106 kW (144 k), kombinovaný s päťstupňovým manuálom alebo štvorstupňovým automatom. Všetky motory spĺňajú emisnú normu EURO 4.

Po skúsenosti s Carensom sme dostali do rúk aj väčšieho brata Carnival. Jazda s týmto veľkým krížnikom ciest bola príjemná. K dispozícii sme mali vznetový motor s objemom 2,9 litra, vybavený turbodúchadlom s premenlivu geometriou lopatiek. Oba modely si už môžete vyskúšať na vlastnej koži u ktoréhokoľvek predajcu značky Kia.