Škoda Kodiaq konečne bez maskovania

Michael Kudela, 10.08.2016
České SUV Škoda Kodiaq prichádza a my máme prvé overené informácie aj pár zákulisných správ. Prekvapenie sa však nekoná.

Koncern VW s dostupnými SUV tak trochu zaspal, v Európe sa predávajú ako teplé žemle a v Číne si zákazníci s priemerným príjmom kupujú čokoľvek, čo aspoň trochu pripomína off-road. A preto nás čaká veľa nových modelov najmä od tých dôležitých značiek koncernu. Veď len v tomto vydaní vám predstavujeme nový Seat Ateca a odkrývame nasledujúcu generáciu Audi Q5 a už o mesiac sa na našich stránkach dočítate o Audi Q2. Ani Škoda nebude zaháľať a popri novinke s menom Kodiaq sa už pracuje aj na druhej generácii Yetiho.

Kým Seat je umiestnený o segment nižšie ako VW Tiguan (a nový Yeti bude podobný), nová veľká Škoda pre zmenu niečo pridáva. Má dlhší rázvor aj zadný previs, a tak jej priamymi konkurentmi budú skôr autá formátu Nissan X-Trail. Rovnako ako tento model ponúkne päť alebo sedem miest pre pasažierov. Kodiaq je však dlhší, širší a má výrazne dlhší rázvor, čiže ponúkne viac miesta pre posádku aj náklad.

5Rx9idnXlQo

Technický základ, pochopiteľne, tvorí platforma MQB. Tá existuje v troch modifikáciách (jedna pre nižšiu strednú triedu ako Golf a Octavia, jedna pre veľké autá ako Passat a Superb a tretia pre SUV), voľba pre novú Škodu je jasná. A tak silueta zatiaľ ešte maskovaného auta pripomína koncernového súrodenca VW Tiguan. Len má na chrbte veľký batoh. Objem batožinového priestoru 720 dm³ (v základnej päťmiestnej verzii) je dokonca väčší ako v takmer päťmetrovom kombi Mercedes-Benz E (695 dm³), rovnako pozoruhodný je aj maximálny objem až 2 065 dm³.

Konštrukciou aj výbavou má Škoda Kodiaq bližšie k Superbu, niektorými prvkami vlajkovú loď značky dokonca prekonáva. Dostane napríklad asistenta na cúvanie s prívesom (rovnako ako Tiguan utiahne príves s hmotnosťou 2,5 tony). Za príplatok sa budú dodávať adaptívne tlmiče. Namiesto xenónových svetlometov sú za príplatok LED svetlomety, avšak klasické projektorové s natáčaním, systém matrix známy z Audi alebo z Opla Astra schopný vykrývať protiidúce autá, nie je k dispozícii. Manévrovanie uľahčia štyri kamery na pohľad z virtuálnej vtáčej perspektívy. Novinkou je asistent na ochranu prechádzajúcich chodcov. Vie zabrzdiť, nedokáže však zasiahnuť do riadenia ako ten v Mercedese. Silnou stránkou bude tiež konektivita s rýchlym internetovým pripojením cez sieť LTE. Pre navigáciu tak bude dostupné napríklad zobrazenie Google Earth. V budúcnosti k 6,5- a 8-palcovej obrazovke pribudne ešte úplne nový systém s uhlopriečkou 9,2 palca, ktorý už nebude mať na okrajoch žiadne pevné tlačidlá.

Nechýbajú ani originálne „simply clever“ doplnky, medzi ktorými kraľuje výsuvná ochrana hrán dverí, s ktorou pred časom prišiel už Ford Focus. Zaujímavosťou sú zadné opierky hlavy na pohodlnejšie spanie alebo obojstranná podlaha batožinového priestoru ako v Octavii Combi (z jednej strany koberec, z druhej odolná plastová rohož). A, pochopiteľne, nechýbajú dva dáždniky vo dverách či škrabka vo veku nádrže.

Medzi motormi sa tiež žiadne prekvapenie nekoná, sú zhodné s tými vo VW Tiguan. Novinkou pre Škodu je použitie hneď štyroch prevodoviek: dvoch manuálnych a dvoch dvojspojkových vrátane vrcholnej sedemstupňovej DQ500 s mokrými spojkami. Do úvodnej päťčlennej ponuky motorov (v tabuľke) pribudne na budúci rok ešte úspornejší 2.0 TDI s 85 kW s pohonom predných kolies a v pláne je aj benzínový top dvojliter s výkonom 167 kW. Nie všetky motory sa však dostanú na všetky trh, napríklad práve spomenutý vrcholný 2.0 TSI má vraj namierené len do Číny (pre emisie). V pláne je tiež mild hybrid s malým pomocným elektromotorom v prevodovke, o dobíjacej verzii sa zatiaľ nehovorí, ale je to zrejme len otázka času.

Prví slovenskí zákazníci si autá prevezmú na jar 2017. Cenu pre vybrané trhy Škoda oznámi v septembri na parížskom autosalóne. Náš odhad za základnú verziu s motorom 1.4 TSI je 23 490 €. Porovnateľný VW Tiguan stojí 22 140 € v základnej výbave, adekvátnejší konkurent Nissan X-Trail s motorom DIG-T 160 (120 kW) v základnej výbave vyjde na 22 050 €. Najlacnejší dieselový Kodiaq zrejme odštartuje pri 25 990 €.