Nové BMW X1 úplne mení koncepciu predchodcu

František Pisarovič, 04.06.2015
Druhá generácia kompaktného crossoveru z Bavorska stojí na platforme UKL z MPV Active Tourer, má s nimi spoločný aj pohon kolies prednej nápravy.

Zákazníci sa môžu tešiť na viacero noviniek, či už na povrchu alebo pod ním. Z prvej menovanej kategórie je to predovšetkým úprava proporcií. Z nového BMW X1 už totiž nie je taký „jazvečík“ ako kedysi. Inžinieri popracovali na celkových rozmeroch automobilu a výsledkom je výšková hodnota zodvihnutá o 53 milimetrov na celkových 1 598 milimetrov. Profitovať z toho budú hlavne cestujúci, ktorým vzrástol priestor nad hlavami. Vozidlo tiež dostalo v rámci obmeny image značky väčšie ľadvinky a robustnejšie oplastovanie.

V interiéri nás privíta opäť známa bavorácka atmosféra, tentokrát však doplnená o viacero vychytávok, v X1-tke doteraz nedostupných. Vymenujeme napríklad head-up displej, 6,5-palcový infotainment systému iDrive implementovaný do palubnej dosky – za príplatok zväčšiteľný na 8,8 palca - ako aj množstvo príplatkových bezpečnostných asistentov. Tie zastupuje - mimo iných - varovanie pred opustením pruhu, asistent pre jazdu v kolóne, asistent upozornenia pred kolíziou či aktívny tempomat. Interiér nestratil na praktickosti, práve naopak – zadná lavica je deliteľná v pomere 40:20:40 a za sebou ukrýva batožinový priestor o objeme 505 dm3.

V rámci možností individualizácie ponúka BMW na výber z troch optických paketov: xLine, Sport Line a M Sport. Jednotlivé pakety sa od seba líšia rozličným oplastovaním, výbavou, aerodynamickým balíkom či farebným prevedením.

Pod kapotou sa objavia výhradne prepĺňané štvorvalce a BMW hovorí o zvýšení efektivity a znížení spotreby a emisií CO2 až o 17 percent. Ide o trojicu naftových a dvojicu benzínových agregátov disponujúcich technológiou BMW TwinPower Turbo Technology. Základným agregátom bude motorizácia sDrive20i s výkonom 141 kilowattov a predným náhonom – ako názov napovedá, podobne ako pri rade 2 ActiveTourer. S náhonom na všetky kolesá sa počíta pri verziách xDrive. Rolu silnejšieho benzínového motoru prevzala verzia xDrive 25i, ktorá disponuje výkonom rovných 170 kilowattov a krútiacim momentom 350 Nm.

Z trojice dieselových agregátov bude základ tvoriť verzia sDrive18d s objemom dva litre a výkonom 110 kilowattov, prenášaným na prednú nápravu. Verzia xDrive20d má výkon taktiež posilnený o zhodných 5 kilowattov na 140 kW a krútiacim momentom 330, resp. 400 newtonmetrov. Dieselom potom kraľuje verzia xDrive25d, s konečným výkonom 170 kW a 450 Nm krútiaceho momentu. Tento by mal byť schopný rozhýbať automobil na sto km/h do 6,6 sekundy a priemerne spotrebovať 5,0 až 5,2 litra nafty na 100 km. Ide o najsilnejší štvorvalcový diesel doteraz umiestnený v modeli značky BMW.

Nová je tiež šesťstupňová manuálna prevodovka, k dispozícii bude ešte osemstupňnový automatNovinka sa dostane na trh najskôr v októbri tohto roka, avizované sú tiež príchody ďalších motorizácií sDrive 18i a sDrive16d od začiatku novembra tohto roku.