Fotogaléria:Nový Ford Kuga vstupuje do predaja

Väčšie SUV do kompaktnej triedy už asi nevtesnáte. Škoda Kodiaq presahuje konkurenciu vonkajšími rozmermi a vnútorným priestorom. V teste sa predstavuje verzia 2.0 TSI 4 × 4 so 132 kW (180 k).


Istotne ste o novej Škode Kodiaq čítali už veľa. Napríklad aj to, že názov pochádza od medveďa, ktorý žije na Aljaške. Je to pravda, no iba na polovicu. Slovo totiž pochádza z jazyka kmeňa Aleutov. Ide o pôvodných obyvateľov súostrovia Kodiaq a Aljašského polostrova a v ich reči doslova znamená ostrov. Medveď dostal toto pomenovanie preto, lebo býva na rovnomennom ostrove, na ktorý sa dostal počas ostatnej doby ľadovej, keď prešiel cez zamrznutú Šelichovovu úžinu. Následne sa vyvíjal oddelene od zvyšku medvedej populácie na Aljaške.

Keď sme si už vyjasnili pôvod názvu, môžeme sa venovať autu. Rovnako ako rovnomenný medveď, aj Kodiaq patrí medzi najväčších svojho druhu. S dĺžkou 4,7 metra a s takmer 2,8-metrovým rázvorom citeľne napína hranice triedy kompaktných SUV. Opticky tiež vyzerá, že ide o poriadny kus auta.

Jasné hrany, výrazné blatníky – Škoda sedí na vozovke naozaj rozhodne. Aj bez meracích prístrojov vidno, že je o nejednu piaď dlhšia ako VW Tiguan, s ktorým má spoločnú platformu. Seat Ateca, s ktorým schádza z jednej výrobnej linky v českých Kvasinách, presahuje o 33 centimetrov.

Informácia o tom, že Kodiaq je aj zvnútra viac ako priestranný, potom vôbec neprekvapí. Platí to najmä o sedadlách v druhom rade. Vpredu je Škoda širšia ako Tiguan či Ateca, rozdiel triedy to však nie je. Ten sa dostaví až vtedy, keď si sadnete dozadu, vyskúšate sedenie v treťom rade, prípadne sklopíte sedadlá do roviny. Batožinový priestor s objemom 560 litrov (s troma radmi sedadiel, 650 s dvoma) či 2 065 litrov maximálneho objemu stačí aj pre mimoriadne náročných. Navyše je vďaka doširoka otváraným veľkým piatym dverám aj vynikajúco prístupný. Škvrnou je iba nakladacia hrana vo výške 74 centimetrov, čo nepoteší slabších jedincov.

K tomu treba prirátať mnoho typických riešení s označením Simply Clever, ktoré zjednodušujú a spríjemňujú život s Kodiaqom. Dovedna ich je viac ako 30, spomíname len najoriginálnejšie z nich: opierky hlavy s vyklápateľnými oblúkmi, ktoré pri spánku udržia hlavu, a elegantne zabalená príjemná deka. Na palube sa nachádzajú aj dôverne známe vychytávky: povestné dáždniky vo dverách, škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže či otváranie veka batožinového priestoru mávnutím nohou pod zadným nárazníkom. To všetko je fajn, no ako Kodiaq jazdí?

Škoda je tichá, benzínový prepĺňaný dvojliter jazdí ticho a pružne, dvojspojková prevodovka radí bez citeľných zmien. So štvorvalcovým motorom to už komfortnejšie azda ani nejde. Motor patrí medzi výstavné kusy koncernu, veď len pred rokom debutoval v Audi A4. Využíva takzvaný B alebo Millerov cyklus. Zjednodušene povedané, skrátená fáza nasávania sa stará o to, že motor nasaje pri čiastočnom zaťažení menej vzduchu. Skráti sa stláčanie zmesi, čo zvýši kompresný pomer.

Napriek tomu sa od dvojlitrového benzínového motora nedajú čakať zázraky so spotrebou. Počas testu si každých 100 km vypýtal 9,7 litra benzínu, normovaná spotreba je 7,3 l/100 km. Okrem toho váži Kodiaq takmer 1,8 tony a je tak o takmer dva centy ťažší ako Tiguan s porovnateľnou motorizáciou. A to sa na spotrebe musí prejaviť. Jazdné výkony sú však v poriadku a nachádzajú sa na úrovni Tiguanu: z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy, aj najvyššia rýchlosť 207 km/h.

Kodiaq sa na test dostavil aj s adaptívnym podvozkom s voľbou jazdného profilu a s off-road funkciou (1 044 €). Trakčná kontrola aj ABS tak na nespevnenom povrchu povolia väčší preklz, sériovo dodávaná elektronická uzávierka diferenciálu reaguje intenzívnejšie, aktivujú sa aj pomocníci na jazdu do vrchu aj na zjazd z kopca. Na krátkej jazde mimo spevnených ciest sa systém osvedčil a reagoval na výbornú. So svetlou výškou takmer 20 centimetrov dokáže Kodiaq naozaj viac, než by ste mu predpovedali. Na asfalte jazdí ukážkovo.

To sa na SUV od Škody nenájde nič, čo by sme jej mohli vyčítať? Niečo predsa, no museli sme hľadať naozaj dôsledne. Ovládanie viacerých funkcií si vyžaduje stláčanie 8-palcovej dotykovej obrazovky (v sérii od úrovne výbavy Ambition), na čo potrebujete zvyk a nestačí iba rýchly pohľad na displej. A ovládať je veru čo. Kompletný arzenál asistenčných systémov od jazdy v zápchach až po 360-stupňový pohľad na okolie, navigáciu, MirrorLink a Apple CarPlay či Android Auto. Aj tieto schopnosti ukazujú, že Kodiaq si tyká s najnovšími technológiami a Tiguan mu neuteká. To platí aj o kvalite spracovania. Na testovacom aute sme v tomto smere nenašli žiadne nedostatky. Plasty v interiéri sú čisto poskladané, na dotyk aj na pohľad dosahujú kvalitu VW. Kto je teda nakoniec lepší? To ukáže až porovnávací test, ktorý vám onedlho prinesieme.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.