TEST BMW X3 M Competition: Kríza osobnosti

Je možné kombinovať luxus, pohodlie, praktickosť a športovosť do jedného balenia?

Vydané  Text: 

V priebehu roka sme vám ponúkli test BMW X3 generácie G01 s praktickým trojlitrovým naftovým motorom v nenápadnej sivej farbe. Dnes tu však máme „hardcore“ verziu v podobe X3 M Competition, ktorá má pod kapotou rodinného SUV implantovanú technológiu z BMW M divízie.

Facelift nového BMW X3 M priniesol niekoľko vylepšení. Hlavnou zmenou exteriéru v prednej časti je nová mriežka chladiča s väčšími otvormi, ktorá umožňuje lepšie chladenie motora. Našťastie mriežka nedosahuje “obrie” rozmery ako v prípade M3/M4 a stále sa drží tradičného BMW dizajnu. Čo si však X3 z týchto športových modelov prevzala je dizajn predného nárazníka, ktorý stavil na ostré línie. Hranatý vzhľad nárazníka sa preniesol aj do dizajnu denného svietenia v predných svetlometoch. Tie sú štandardne osadené LED technológiou, no za príplatok môžete dostať aj BMW Laser Light. Tie disponujú vysokou intenzitou svietenia a ich svetelný lúč poskytuje dlhší dosvit, ako ste vôbec schopný z pozície za volantom vidieť. Či to je naozaj viac ako výrobcom deklarovaných 600 metrov zmerať neviem, ale uznávam, že zážitok po rozsvietení diaľkových svetiel stojí za to.

Zatiaľ čo predná časť X3 M ostala relatívne konzervatívna, v zadnej časti si dizajnéri trochu uleteli s dizajnom zadných svetiel. Priznám sa, nová 3D grafika mi akosi „nevonia”, no našťastie moja pozornosť pri pohľade zozadu smeruje inde.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Štvorica výfukov z príplatkového balíka M Competition nie je žiadnou bižutériou. Klapkový výfuk v štandardnom režime drží zvuk motora „nakrátko” a snaží sa byť čo najcivilizovanejší, aby nerušil počas bežného rutinného presúvania sa.

Po stlačení tlačidla na ovládanie výfuku sa klapky otvoria, aby ste mohli okolie obohatiť o hlboký zvuk s občasným „brblaním“ po ubratí plynu. Samotný zvuk by som rozhodne neprirovnal k precíznosti orchestra, ale skôr ku tvrdosti rockového koncertu.

To, že motor S58B30T0 je doslova strojovňa, naznačuje okrem výkonu aj niekoľko noviniek. Inžinieri v BMW M divízii osadili agregát ľahším kovaným kľukovým hriadeľom, ktorý redukuje rotujúcu hmotu na motore, čo uľahčuje jeho vytáčanie do otáčok.

Koncert je však len tak dobrý, ako je dobrá samotná kapela. Tú v prípade X3 M zásobuje 3,0-litrový radový šesťvalec, ktorý disponuje výkonom 353 kW (480 koní) a krútiacim momentom 600 Nm. To však nie je prípad testovanej verzie s príplatkovým balíkom Competition, ktorý obsahuje aj zvýšenie výkonu na finálnych 375 kW (510 koní) a 650 Nm.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

V M režime nesmie chýbať head-up display s ukazovateľom rýchlosti, ale aj aktuálnych otáčok. Najmä pri režime manuálneho radenia je to na nezaplatenie

Tak ako všetky nové BMW aj X3 sa po facelifte zbavila klasických budíkov. Osobne nie som odporca virtuálneho cockpitu, ale minimálne dva vertikálne ukazovatele otáčok sú za mňa skok vedľa.

Tak ako všetky nové BMW aj X3 sa po facelifte zbavila klasických budíkov. Osobne nie som odporca virtuálneho cockpitu, ale minimálne dva vertikálne ukazovatele otáčok sú za mňa skok vedľa.

Aby ste mohli motor vytáčať do otáčok čo najdlhšie, zapracovalo sa aj na chladení vody. BMW šikovne využilo otvory v prednom nárazníku na prívod vzduchu k dvom chladičom vody, umiestnených po stranách nárazníka. Prepracovaný bol aj systém prúdenia oleja v podobe dvojkomorovej olejovej vane a podávacieho čerpadla, ktoré zabezpečuje optimálne mazanie za každých podmienok.

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom zvláda ako plynulé presúvania tak aj ostrú jazdu s nekompromisnými preradeniami.

Aj keď nie som fanúšikom frajerských rozbehov na semaforoch, nemôžem nespomenúť zrýchlenie. Vďaka pohonu všetkých kolies M xDrive s aktívnymi diferenciálmi a rýchlej 8-stupňovej automatickej prevodovke zvládne toto SUV na steroidoch zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3.8 sekundy, čo bolo kedysi teritórium výhradne určené pre superšporty. To už naozaj zatlačí do sedadla…

Sedadlá v balíku Competition majú zvýraznené bočné vedenie a aj vďaka integrovanej opierke hlavy sú nielen prémiové v držaní tela, ale aj prémiovo vyzerajú.

Samotný pohon ponúka dve nastavenia, kde sa na rozdiel od nie-SUV modelov divízie M výkon prerozdeľuje povinne medzi obidve nápravy: režim 4WD a 4WD Sport. Ak chcete režim s výlučne zadným náhonom, musíte siahnuť po M-kách s karosériou sedan, coupé alebo kabriolet. Zatiaľ čo v prvom režime môžete mať aj plne zapnutú stabilizáciu DSC, v režime 4WD Sport musí byť stabilizačný systém v režime M Dynamic Mode, čo znamená, že je trakčná kontrola benevolentnejšia a zasahuje len v nevyhnutných prípadoch.

Športový displej ponúka prehľad aj o aktuálnej teplote a tlaku oleja, ktoré sú potrebné pre športovú jazdu.

Pri režime 4WD pôsobí X3 M stabilne, ale pri jazde v zákrutách na limite priľnavosti stratia priľnavosť v tomto prípade ako prvé predné kolesá, na ktoré sa v danom režime prenáša značná časť výkonu.

Naopak v režime 4WD Sport sa auto správa v podstate akoby malo len zadný pohon, keďže podstatná časť celého výkonu je prenášaná práve na zadné kolesá, čo spraví úžasný rozdiel vo vyvážení auta pri prejazde zákrutou.

Ešte niekto pochybuje o motoršportových génoch tohto pohonného ústrojenstva? Ostala nám ešte otázka, ako táto kombinácia motora a prevodovky funguje v karosérií rodinného SUV? Nebudeme si klamať, niekde musel nastať kompromis. Lebo spojiť motoršport a rodinné SUV tak, aby boli ako sa hovorí “všetky strany spokojné”, nie je také jednoduché.

Ako to teda dopadlo? BMW sa rozhodlo neustúpiť a ak bude mať ich model písmeno ///M, tak to bude jazdiť ako ///M. To až do takej miery, že za mňa je používanie X3 M v bežnej premávke len ťažko akceptovateľné. Prečo? To, že motor na svoju obživu spotrebuje viac ako 10 l/100 km je pochopiteľné. Ako sa hovorí, kto chce mať opičku, musí mať na banány. A tento motor si naozaj zaslúži každý jeden banánik.
Ale to, aké surové je** naladenie podvozku na tomto „rodinnom“ SUV, je naozaj extrémne.** Aj keď X3 M spolupracuje s adaptívnymi tlmičmi, ktoré umožňujú tri možnosti nastavenia, dopredu hovorím, že rovno môžete zabudnúť na označenia Comfort, Sport a Sport Plus. Reálnejšie označenie by bolo „Veľmi tvrdé, Veľmi veľmi tvrdé a Veľmi veľmi tvrdé Plus“.

Áno, musím uznať, že priľnavosť, akú generuje X3 M v zákrutách je naozaj impozantná a jazdné vlastnosti ma ohúrili. Bezprostredná stabilita s takmer nulovým náklonom karosérie, okamžitá reakcia prednej nápravy na zmeny smeru a rýdza rýchlosť v zákrutách, ktorú vie toto SUV vygenerovať, je vskutku fenomenálna. Doslova mi až ostával rozum stáť, ako ďaleko má X3 M posunuté limity, ktoré sú dovolím si povedať nad schopnosťami minimálne 90 % budúcich majiteľov. Najbizarnejšie je, že aj po prejdení kľukatých úsekov na mojej testovacej trati, ktoré som s týmto autom prešiel snáď najrýchlejšie zo všetkých testovaných áut, mám vo finále pocit, že sa pri tom X3 M ani len nespotila.

Po tomto zážitku sa však človek ukľudní, vráti sa do ulíc mesta a začne počítať každú jednu nerovnosť na ceste. Po pár minútach a hlavne pri bežných presúvaniach som bol doslova z jazdy unavený. Ak by bola takto tvrdá M4, povedal by som, že to asi má patriť k charakteru športového coupé. Ale v prípade rodinného SUV, ktorého hlavným synonymom by mal byť komfort, je to pre mňa nepochopiteľné, prečo sa BMW vybralo tak nekompromisnou cestou. Pokojne by som obetoval pár km/h prejazdovej rýchlosti v zákrutách za pokojnejšiu jazdu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW X3 M Competition
Motor Preplň. benzínový R6, 2993 cm3
Výkon 375 kW (510 k) pri 6250 ot./min.
Krútiaci moment 650 Nm pri 2 750 – 5 450 ot./min.
Pohon a podvozok: 8-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu vpredu aj vzadu viacprvková náprava. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. vpredu 245/45 R20 a vzadu 265/45 R20.
Batožinový priestor 550/ 1 600 dm³
Rozmery: 4 716 × 1 897 × 1 667 mm, rázvor 2 864 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 085/2 500 kg, objem nádrže 65 l.
Najvyššia rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 3,8 s
Spotreba (WLTP) 10,8 l/100 km
Emisie CO 246 – 251
Cena/testované auto 93 860/102 180 €
Konkurenti: Jaguar F-PACE SVR, Porsche Macan GTS

 





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂





Pokračujte na ďalší príspevok »