Technická kontrola elektromobilu: Ako prebieha a koľko stojí
Elektromobily musia absolvovať technickú kontrolu ako bežné autá, no emisná kontrola ich nečaká. Rozdiely sú aj v cenách a prístupe technikov.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Napriek tomu, že elektromobily nepoužívajú spaľovací motor, aj tak sa nevyhnú technickej kontrole (STK). Zákon totiž nerobí žiadne výnimky a preto každé motorové vozidlo, ktoré sa pohybuje po cestách, musí pravidelne absolvovať technickú kontrolu, a to bez ohľadu na to, či tankuje benzín, naftu alebo sa nabíja zo zásuvky.
Technická kontrola má za cieľ overiť, či je auto dostatočne bezpečné na jazdu na cestných komunikáciách. Ak by tak nebolo, mohlo by predstavovať ohrozenie pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Skúma sa množstvo rôznych aspektov, od stavu bŕzd, svetiel a podvozku až po overenie dokladov a povinnej výbavy. Ak auto kontrolou neprejde, jazdiť s ním ďalej jednoducho nemôžete. Pokiaľ STK ignorujete, riskujete pokutu, v krajnom prípade aj zadržanie vašich dokladov.
Z pohľadu bežného vodiča sa celý proces pre elektromobily nijako zásadne nelíši od klasických áut so spaľovacím motorom. Pripravíte si potrebné papiere, prípadne absolvujete preventívnu kontrolu v servise a objednáte sa do najbližšej STK. Pri kontrole sa postupuje rovnako. Auto prejde vizuálnou prehliadkou, technik skontroluje všetky povinné komponenty a podľa výsledku rozhodne, či je vozidlo spôsobilé, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé na prevádzku.
Rozdiel je len v detailoch. Technik, ktorý kontrolu vykonáva, musí byť vyškolený aj na prácu s elektrickými vozidlami. Tie totiž obsahujú viacero vysokonapäťových komponentov, akými sú batérie a káble, ktoré si vyžadujú špecifický prístup. V praxi to však znamená hlavne to, že sa na tieto časti pozrie a overí, či nie sú viditeľne poškodené, prípadne zle upevnené. Žiadne špeciálne prístroje sa pri STK bežne nepoužívajú, keďže ide čisto o vizuálnu kontrolu.
Skúmajú sa samozrejme aj všetky ostatné bežné veci. Napríklad funkčnosť svetiel, smeroviek, stav pneumatík, podvozku či brzdového systému. Tie sú u elektromobilov veľmi podobné ako pri spaľovacích autách, čiže sa kontrolujú úplne rovnakým spôsobom. Zaujímavé je, že pre elektromobily neexistujú špeciálne určené pracoviská. STK si môžete vybaviť na ktorejkoľvek stanici, no v praxi je lepšie vybrať si také miesto, kde už s elektrickými autami majú skúsenosti. Pomôže to najmä vtedy, ak by technik narazil na niečo neštandardné, napríklad neoriginálne zásahy do elektroinštalácie alebo nejaký prípad tuningu.
Máte na pneumatikách farebné pruhy? Nie je to ozdoba – je to odkaz pre zasvätených
A čo cena? Tu vás môže prekvapiť rozdiel. Hoci zákon ceny technickej kontroly nijakým spôsobom nereguluje, niektoré stanice si za kontrolu elektromobilu môžu účtovať viac ako za auto so spaľovacím motorom. Dôvodom môže byť práve potreba špeciálne vyškoleného personálu alebo len obchodná politika stanice. Ak nechcete platiť zbytočne veľa, oplatí sa porovnať si ceny viacerých STK vo vašom okolí. Tieto rozdiely môžu byť v desiatkach eur, ktoré môžete jednoducho ušetriť.
Na druhej strane dobrou správou je, že elektromobily nie sú povinné absolvovať emisnú kontrolu (EK). Tá sa totiž týka výhradne áut so spaľovacím motorom. Batériové elektromobily jednoducho nemajú výfuk, takže nie je čo merať. V jednoduchosti povedané, nevyrábajú žiadne emisie počas jazdy. Ak by vám niekde tvrdili opak, pravdepodobne narazíte na nedostatočne informovaného pracovníka a bude lepšie, keď jednoducho odídete.
V prípade plug-in hybridov je situácia trochu iná. Tie musia emisnú kontrolu absolvovať, keďže majú pod kapotou zabudovaný aj spaľovací motor. No čisto elektrické vozidlá sa jej úplne vyhnú, čo celý proces o niečo zjednodušuje a zlacňuje.
Na záver jedno praktické odporúčanie – pred STK je vždy dobré absolvovať základnú prehliadku v autorizovanom alebo špecializovanom servise. Vyhnete sa tak zbytočnému opakovaniu kontroly kvôli banálnym chybám, akou je napríklad vypálená žiarovka, opotrebované stierače či chýbajúci trojuholník. Každopádne táto kontrola by nemala byť žiadnym strašiakom a je nepravdepodobné, že pri nových elektromobiloch (kde takmer každý elektromobil patrí do kategórie “nové”) budete mať problémy ňou prejsť.
Renault mení stratégiu: Elektromobily prerába späť na benzín!