Ktoré krajiny tolerujú jazdu naboso alebo v žabkách a kde za to dostanete pokutu?

V Európe môže jazda v žabkách alebo naboso ohroziť nielen bezpečnosť, ale aj vaše poistné. V niektorých krajinách za to hrozia pokuty či znížené plnenie.

Vydané  Text: 

Letné horúčavy, dovolenková nálada a pohodlná obuv – kombinácia, ktorá na ceste môže narobiť viac škody než úžitku. Aj keď sa môže zdať, že šoférovanie v žabkách alebo úplne naboso je nevinný zvyk, v mnohých európskych krajinách naň doplácajú vodiči pokutami alebo zníženou poistnou ochranou. A to najmä vtedy, ak sa stanú účastníkmi nehody.

Zákony v rámci EÚ sa líšia, no jedno majú spoločné: zodpovednosť vodiča za bezpečné ovládanie vozidla. A práve nevhodná obuv sa môže pri vyšetrovaní nehody obrátiť proti vám.

Kedy je problém topánka a kedy už poistné riziko?

Šoférovanie v žabkách, sandáloch bez päty alebo dokonca naboso znižuje kontrolu nad pedálmi. Riziko, že sa noha vyšmykne, žabka zasekne medzi pedálmi alebo sa topánka zosunie pod pedál, je reálne – a môže mať vážne následky.

V niektorých krajinách Európy neexistujú žiadne konkrétne zákony o type obuvi, no v prípade nehody sa preveruje všetko. Ak sa ukáže, že ste kvôli nevhodnej obuvi stratili kontrolu nad vozidlom, poisťovňa môže odmietnuť preplatenie škody alebo vám skráti nárok na odškodnenie.

V Európe môže jazda v žabkách alebo naboso ohroziť nielen bezpečnosť, ale aj vaše poistné. V niektorých krajinách za to hrozia pokuty či znížené plnenie.

Kde hrozí pokuta a kde sa obuv len odporúča?

Španielsko:

Jazda v žabkách alebo naboso je priamo zakázaná. Pokuta: 80 eur.

Taliansko:

Zákon obuv nedefinuje, no poisťovňa môže krátiť plnenie, ak polícia zaznamená nevhodnú obuv v správe o nehode.

Nemecko:

Vodič musí mať nad vozidlom plnú kontrolu. Aj keď nejde o priamy zákaz, jazda v žabkách sa neodporúča. Pri nehode môžete stratiť časť poistného krytia.

Rakúsko:

Polícia pokutu neuloží, ale v prípade nehody sa zvažuje podiel viny vodiča kvôli obuvi.

Slovinsko:

Nie je zakázané, no polícia upozorňuje na riziko. Ide skôr o prevenciu než represiu.

Česká republika:

Pre vodičov osobných áut nie sú predpisy, no vodiči úžitkových vozidiel musia mať pevnú obuv.

Maďarsko a Holandsko:

Zákony jazdu v žabkách výslovne neupravujú, no zodpovednosť nesie vodič. Pri nehode sa posudzuje, či obuv nehrala rolu.

Belgicko, Fínsko, Dánsko, Bosna a Hercegovina, Luxembursko:

Nie sú žiadne obmedzenia. Obuv je na zvážení vodiča.

Veľká Británia:

Žabky či naboso nie sú zakázané, ale vodič musí ovládať vozidlo bezpečne. Ak polícia vyhodnotí, že nevhodná obuv spôsobila nehodu, hrozí postih.

Chorvátsko:

Bez konkrétnych pravidiel, no podľa výskumov má jazda v žabkách dlhší reakčný čas a zníženú brzdnú účinnosť.

Podľa testov Rakúskeho automobilového klubu jazda v žabkách výrazne predlžuje reakčný čas, najmä pri núdzovom brzdení. V porovnaní s teniskami majú vodiči v žabkách až o 30 % dlhšiu odozvu, čo môže byť v krízovej situácii rozhodujúce.

Okrem toho sa často stáva, že sa šľapka uvoľní, skĺzne pod pedál alebo zablokuje jeho chod. Pri vyšších rýchlostiach ide o vážne riziko.

Ako jazdiť bezpečne, aj keď je vonku 35 stupňov?

  • Zvoľte pevnú, uzatvorenú obuv, ktorá drží na nohe aj pri prudkom pohybe.

  •  Vyhýbajte sa žabkám, šľapkám, papučiam či sandálom bez päty.

  •  Ak chcete šoférovať naboso, majte v aute pripravenú náhradnú obuv.

  •  Pri kontrole vás síce nemusí policajt pokutovať, no v prípade nehody ide o vás, váš majetok a zdravie.

Aj keď zákony nie sú vždy striktné, zodpovednosť za vozidlo a jeho bezpečné ovládanie je vždy na strane vodiča. A poisťovne to dobre vedia. Ak si teda chcete letnú dovolenku užiť bez stresu, prezuť sa pred jazdou je ten najjednoduchší krok, ako predísť problémom.

Letná dovolenka autom: 10 tipov, ako zvládnuť dlhé cesty