Ktoré krajiny tolerujú jazdu naboso alebo v žabkách a kde za to dostanete pokutu?
V Európe môže jazda v žabkách alebo naboso ohroziť nielen bezpečnosť, ale aj vaše poistné. V niektorých krajinách za to hrozia pokuty či znížené plnenie.
Vydané Text: Marek Lehmann
Letné horúčavy, dovolenková nálada a pohodlná obuv – kombinácia, ktorá na ceste môže narobiť viac škody než úžitku. Aj keď sa môže zdať, že šoférovanie v žabkách alebo úplne naboso je nevinný zvyk, v mnohých európskych krajinách naň doplácajú vodiči pokutami alebo zníženou poistnou ochranou. A to najmä vtedy, ak sa stanú účastníkmi nehody.
Zákony v rámci EÚ sa líšia, no jedno majú spoločné: zodpovednosť vodiča za bezpečné ovládanie vozidla. A práve nevhodná obuv sa môže pri vyšetrovaní nehody obrátiť proti vám.
Kedy je problém topánka a kedy už poistné riziko?
Šoférovanie v žabkách, sandáloch bez päty alebo dokonca naboso znižuje kontrolu nad pedálmi. Riziko, že sa noha vyšmykne, žabka zasekne medzi pedálmi alebo sa topánka zosunie pod pedál, je reálne – a môže mať vážne následky.
V niektorých krajinách Európy neexistujú žiadne konkrétne zákony o type obuvi, no v prípade nehody sa preveruje všetko. Ak sa ukáže, že ste kvôli nevhodnej obuvi stratili kontrolu nad vozidlom, poisťovňa môže odmietnuť preplatenie škody alebo vám skráti nárok na odškodnenie.
Kde hrozí pokuta a kde sa obuv len odporúča?
Španielsko:
Jazda v žabkách alebo naboso je priamo zakázaná. Pokuta: 80 eur.
Taliansko:
Zákon obuv nedefinuje, no poisťovňa môže krátiť plnenie, ak polícia zaznamená nevhodnú obuv v správe o nehode.
Nemecko:
Vodič musí mať nad vozidlom plnú kontrolu. Aj keď nejde o priamy zákaz, jazda v žabkách sa neodporúča. Pri nehode môžete stratiť časť poistného krytia.
Rakúsko:
Polícia pokutu neuloží, ale v prípade nehody sa zvažuje podiel viny vodiča kvôli obuvi.
Slovinsko:
Nie je zakázané, no polícia upozorňuje na riziko. Ide skôr o prevenciu než represiu.
Česká republika:
Pre vodičov osobných áut nie sú predpisy, no vodiči úžitkových vozidiel musia mať pevnú obuv.
Maďarsko a Holandsko:
Zákony jazdu v žabkách výslovne neupravujú, no zodpovednosť nesie vodič. Pri nehode sa posudzuje, či obuv nehrala rolu.
Belgicko, Fínsko, Dánsko, Bosna a Hercegovina, Luxembursko:
Nie sú žiadne obmedzenia. Obuv je na zvážení vodiča.
Veľká Británia:
Žabky či naboso nie sú zakázané, ale vodič musí ovládať vozidlo bezpečne. Ak polícia vyhodnotí, že nevhodná obuv spôsobila nehodu, hrozí postih.
Chorvátsko:
Bez konkrétnych pravidiel, no podľa výskumov má jazda v žabkách dlhší reakčný čas a zníženú brzdnú účinnosť.
Podľa testov Rakúskeho automobilového klubu jazda v žabkách výrazne predlžuje reakčný čas, najmä pri núdzovom brzdení. V porovnaní s teniskami majú vodiči v žabkách až o 30 % dlhšiu odozvu, čo môže byť v krízovej situácii rozhodujúce.
Okrem toho sa často stáva, že sa šľapka uvoľní, skĺzne pod pedál alebo zablokuje jeho chod. Pri vyšších rýchlostiach ide o vážne riziko.
Ako jazdiť bezpečne, aj keď je vonku 35 stupňov?
-
Zvoľte pevnú, uzatvorenú obuv, ktorá drží na nohe aj pri prudkom pohybe.
-
Vyhýbajte sa žabkám, šľapkám, papučiam či sandálom bez päty.
-
Ak chcete šoférovať naboso, majte v aute pripravenú náhradnú obuv.
-
Pri kontrole vás síce nemusí policajt pokutovať, no v prípade nehody ide o vás, váš majetok a zdravie.
Aj keď zákony nie sú vždy striktné, zodpovednosť za vozidlo a jeho bezpečné ovládanie je vždy na strane vodiča. A poisťovne to dobre vedia. Ak si teda chcete letnú dovolenku užiť bez stresu, prezuť sa pred jazdou je ten najjednoduchší krok, ako predísť problémom.