TEST Kawasaki Versys 1000 SE: Univerzálny cestovateľ, ktorý neničí chrbát, ale buduje závislosť
Kawasaki Versys patrí medzi motocykle, nad ktorými rozmýšľate, keď plánujete dlhé výlety. Také, ktoré sa pri 200 prejdených kilometroch iba začínajú. Ale Versys vás pohodlne odvezie aj do práce.
Vydané Text: Martin Šebesta
Model Versys možno na cestách nevídate tak často, čo považujem za škodu. Za ostatných sedem rokov som jazdil na každej verzii, ktorá prišla na trh a musím povedať, že sa teším na každé ďalšie stretnutie. Vždy mi pripomenie, aký je to pohodlný, schopný, pružný a dynamický stroj. A vždy príde s niečím, čo ma presvedčí, že nezabúda ísť možno menšími, no dôslednými krokmi vpred.
Stále lepší
Japonci totiž nezvyknú robiť radikálne zmeny. Niečo zlepšia tu, niečo tam a výsledkom je, že vám niekoľkoročný motocykel starne pomalšie, no keď sa po čase rozhodnete pre zmenu, tak ju pocítite. Rovnako na ti ide aj tohtoročný Versys. Všade ste sa mohli dočítať o náraste jeho objemu na 1 099 cm3, čo znamená papierovo jemné zvýšenie výkonu aj krútiaceho momentu. No pocitovo dostal motocykel viac sily v stredných otáčkach a ešte viac vyniká jeho nekonečná pružnosť. Potvrdzuje to aj malý rozdiel medzi vrcholmi krútiaceho momentu a výkonu. A tak sa vám aj pri veľmi dobrom nastavení rýchloradenia (pri radení nadol zavrite plyn) môže stať, že si tam nacvakáte štvorku a prejdete cez pol krajiny bez toho, aby ste sa zaoberali radením. Nehovoriac, že vám pri tom môže stále svietiť kontrolka hlásiaca, že jazdíte ekologicky. Versys poznáte aj poslepiačky podľa toho, že vám budú bzučať stúpačky. Nepovažujte to za chybu, ale za charakterovú črtu.
Neustálym zlepšovaním prechádza aj elektronické odpruženie. Kontinuálne sleduje vozovku pod vami a prispôsobuje sa. Najviac som to cítil pri prejazde cez mačacie hlavy. Po krátkom momente pruženie zmenilo svoju charakteristiku tak, že známe rázy výrazne ustali. Potom je radosť cestovať po akomkoľvek povrchu. Zvlášť, keď sedadlo poskytuje veľmi dobre namixovanú zmes tuhosti, veľkosti a poddajnosti. Nielen vodičovi, ale aj spolujazdcovi. Odpruženie si nastavíte v širokom rozsahu. Nielen podľa zaťaženia, ale aj podľa svojej hmotnosti. Motocykel si vás neodváži, no nastavenie umožní aj režim pre jedného jazdca ešte doladiť. Ak máte 100 a viac kíl, nemusíte si voliť režim s dvoma jazdcami, prípadne jazdec s nákladom. Všetko si to doladíte v menu a stále vám zostávajú v rezerve ostatné režimy.
Z elektronických pomocníkov by som vyzdvihol veľmi dobre vyriešené prisviecovanie do zákrut. Po prehĺbení náklonu o 10 stupňov sa rozsvieti ďalší z bočných svetelných segmentov, takže lepšie uvidíte, čo sa deje v zákrute, aj za ňou. Pre vašu bezpečnosť nemohlo urobiť Kawasaki v tomto smere azda viac.
Rozumie aj elektronike
Čoraz viac vyžadovanú digitalizáciu zvláda Versys s prehľadom. Nielen preto, že na ňom nájdete zásuvku na 12 V, aj USB-C (trochu okatú, no funkčnú), no najmä pre možnosť prepojenia telefónu s motocyklom a následnú výmenu informácií. Také sledovanie náklonu patrí medzi obľúbené témy na debaty večer po jazde.
Jazda patrí medzi veľmi príjemné a uvoľňujúce zážitky. Už len zvuk a prejav motora vo vás zobudí presvedčenie, že potrebujete prejsť veľa kilometrov. Len tak. Pre radosť. Umocní ho veľmi dobrá poloha na motocykli. Široké riadidlá dodajú istotu stability, ale aj opory, keď si začnete užívať zákruty. Podľa vášho aktuálneho záujmu o prepojenie s okolím s výškovo nastavíte aj štít. Mechanicky, skrutkami a iba keď stojíte. So 190 cm som presahoval aj najvyššiu polohu, no stačilo sa trochu skrčiť a všetko bolo viac ako v poriadku. Keď som pri tom, čím všetkým vás Versys poteší, tak musím nevyhnutne spomenúť jeho schopnosť priam až vyskočiť na hlavný stojan. Nepamätám si motocykel, ktorý by sa na neho zdvíhal tak rýchlo, jednoducho a s minimom námahy.
Verdikt
V segmente stále populárnejších cestovných endúr patrí Kawasaki Versys medzi majstrov univerzálnosti a nielen preto, že to má v názve. Jazda na ňom, to je ako pohladenie zamatom. Jemná, no keď prebudíte jeho športovú dušu, zažijete aj športové vzrušenie. Pokojne vás bude denne voziť do práce. No dovoľte mu vypočuť volanie diaľok a s 21 l nádržou vás nimi prevedie ako najlepší parťák, ktorý pozná každú poriadnu zákrutu. Popri tom nezabudne ani na vaše pohodlie a bezpečnosť.
Technické údaje Kawasaki Versys 1000 SE
Motor R4, 1 099 cm3
Výkon 99 kW (135 k) pri 9 000 ot./min.
Krútiaci moment 112 Nm pri 7 600 ot./min.
Pohon zadného kolesa M6, reťaz
Pneumatiky predná; zadná 120/70ZR17; 180/55ZR17
Pohotovostná hmotnosť 259 kg
Cena od 16 450 €