Test / Can-Am Origin a Pulse
Test Can-Am Origin a Pulse: Otázka charakteru
Značku Can-Am poznajú najmä ľudia, ktorí sa radi pohybujú v snehu, ťažkom teréne a na vode. No prichádza čas aj na to, aby sa etablovala aj medzi milovníkmi tichej jazdy v jednej stope.
Vydané Text: Martin Šebesta
Can-Am je značka, ktorá má v motorizme váhu. Preslávila sa v teréne – štvorkolkami, snežnými aj vodnými skútrami, no už v 70. rokoch stála aj pri zrode motocyklov. Dnes ich prináša v modernej, elektrickej podobe. Tiché, bez lokálnych emisií a zvládnete s nimi aj dlhšiu trasu. Do segmentu vstupuje Can-Am s dvojicou modelov. Origin sa zameriava na jazdu v teréne stavia na skúsenostiach a úspechoch značky v enduro a motokrosových závodoch v 70. rokoch, Pulse vás naladí na pulz mesta a dopraje vám, aby ste sa v ňom naplno zabavili.
Na rovnakom základe
Oba motocykle vyzerajú odlišne, no využívajú rovnaký technický základ. Ten predstavuje predovšetkým elektromotor Rotax, dvorný dodávateľ spaľovacích motorov pre vozidlá značky Can-Am. Vlastný vývoj sa zameral na poskytnutie primeraného výkonu a dynamiky. Výsledný výkon je buď 11 kW (15 k) vhodný aj pre vodičov s oprávnením skupiny B, alebo 35 kW (48 k), ak máte vodičský preukaz skupiny A2. S motorom sa spája krútiaci moment 72 Nm, ktorý zabezpečí veľmi svižné reakcie na otáčanie rukoväte. Keď spomíname rukoväť — jej otočením dopredu začnete brzdiť pomocou rekuperácie, ktorú si môžete nastaviť vo viacerých stupňoch. V najvyššom môžete po troche cviku s nákazlivo dobre fungujúcou rekuperáciou spomaľovať bez používania bŕzd. Najmä v meste vám vďaka tomu bude dojazd ubúdať veľmi pomaly. To sa nedá povedať o obchvatoch. Keď budete požadovať neustály výkon, dojazd pôjde dole rýchlo. Výrobca uvádza dojazd 145 km pre Origin a 160 km pre Pulse. Realita sa líši podľa štýlu jazdy. Batériu s kapacitou 8,9 kWh, ktorú spolu s invertorom a palubnou nabíjačkou s výkonom 6,6 kW chladí kvapalina, nabijete na verejnej nabíjačke z 20 na 80 % za 50 minút. Z domácej 230 V zásuvky to potrvá asi 5 hodín. V oboch prípadoch ide o akceptovateľné časy. Medzi ťaháky patria spiatočka a pohon zadného kolesa zapuzdrenou reťazou v jednoramennom výkyvnom ramene, takže sa nemusíte veľmi zaoberať jej údržbou. Všetky informácie sa dozviete z veľkého 10,25-palcového dotykového displeja, na ovládanie slúžia aj tlačidlá na ľavej rukoväti. Extra odmenu tomu, kto sa postaral o ich podsvietenie!
Oba motocykle elektronicky obmedzujú maximálnu rýchlosť na 130 km/h, takže sa s nimi nestratíte ani na diaľnici. Ak vás tieto stroje zaujali, do konca septembra si ich môžete vyskúšať na predvádzacích jazdách u bratislavského predajcu, spoločnosti Imidjex. Viac nájdete na webe www.brp-world.com/sk/sk/.
A záruka? Tá platí dva roky na motocykel a päť rokov/ 50 000 km na batériu.
Späť k základom
Značka Can-Am sa v minulosti presadzovala v pretekoch terénnych motocyklov, preto neprekvapí, že stroj určený mimo spevnených ciest nazvala Origin. Ten robí svojej histórii vynikajúcu reklamu. Na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 4,3 sekundy, jeho odpruženie pracuje s 255 mm zdvihmi, jazdí na 21-palcovom kolese vpredu a 18-palcovom vzadu a keď si v ponuke šiestich jazdných režimov vyberiete Off-Road+, vypne sa vám ABS na zadnom kolese. To dostanú prejazdy zákrutami úplne iný švih! Blokové pneumatiky na asfalte trochu počuť a cítiť, no stačí vyjsť na nespevnené cesty a bude to jazda plná zábavy. Podčiarkujú to aj vypletané kolesá a plne nastaviteľné zadné odpruženie. Vďaka nízkej hmotnosti vás stroj poslúcha na slovo aj pri jazde v stúpačkách. Výškovo nastaviteľný štít ochráni pred vetrom a na tuhšom sedadle zvládnete aj dlhšiu jazdu, za sedadlo si jednoducho upevníte originálne tašky. Cena? Od 16 590 €.
Ovládnete mesto
S modelom Can-Am Pulse to bude hračka. Spomedzi štyroch režimov si zvoľte Sport+ a nič nebude ďaleko. Ďalšie režimy jeho divokú dušu citeľne skrotia, no nevieme, prečo by ste to robili. Nákazlivo vynikajúca ovládateľnosť príťažlivo tvarovaného ľahučkého naháča jazdiaceho na 17-palcových kolesách a s nastaviteľným predpätím zadného odpruženia vás dostane. Zo zákrut vás vytiahne okamžite reagujúci motor, s ktorým budete na 100 km/h za 3,8 sekundy. Je to naháč, čiže kontaktu s okolím nič nebráni. Z nízko položeného sedadla poľahky dosiahnete na zem. Oveľa radšej si však budete užívať priam až bezhraničnú dynamiku. Spojenú aj s rekuperačným, alebo tradičným brzdením. Keď sa však skamarátite s rekuperáciou, čo potrvá veľmi krátko, začnete ju využívať naplno. V meste pôjde aj vďaka tomu dojazd dole veľmi pomaly. A že je tento stroj s cenou od 15 990 € iba jednomiestny? O to viac si užijete od radosti rozšírené zreničky.
Výrazné LED osvetlenie nájdete vpredu, aj vzadu. Veľký displej ponúka veľa informácií, aj možností zobrazenia. Telefón si za jazdy nabijete cez USB a spojíte cez Apple CarPlay. Podsvietené ovládače potešia, rovnako ako zapuzdrená reťaz v kývnom ramene
Opustite cestu a prebudíte dobrodružnú dušu modelu Origin. Najmä v režime Off- Road+ s vypnutým ABS na zadnom kolese to bude extra zábava. Elektromotor nízko pri ťažisku pomáha k veľmi dobrej ovládateľnosti. Široké stúpačky s výraznými zubami poskytujú lepšiu stabilitu. Zadné odpruženie si plne nastavíte, aby za vždy vyhovovalo vášmu štýlu jazdy
Milovníci zákrut si na modeli Pulse prídu na svoje. V zrkadlách uvidíte všetko potrebné, LED osvetlenie vám pomôže v noci. Pod krytom nájdete veľký priečinok s USB konektorom, vzadu si nastavíte iba predpätie. Po zžití sa s rekuperačným brzdením budete obe brzdové páčky používať iba minimálne