Veľký test SuperSOCO TC Wanderer: Jazdí takmer zadarmo, dojazd nemusí byť problém

Elektrická motorka s dizajnom v štýle café racer
Pre mnohých ideálnym dopravným prostriedkom do mesta
Vydané , zverejnil

Ak ste sa rozhodli tento rok kúpiť motorku, zvážte SuperSOCO TC Wanderer. Ide o motocykel vhodný pre začiatočníkov, ktorým záleží na nízkych prevádzkových nákladoch a nízkej nadobúdacej cene, zároveň ich naučí jazdiť bezpečne aj bez toho, aby museli akceptovať príliš veľké obmedzenia. Táto motorka je elektrická, dá sa šoférovať s vodičským preukazom na auto a hoci podlieha evidencii, nemusíte s ňou chodiť na emisnú kontrolu. Prevádzka je tak lacná, že ani nestojí za reč a dizajn je tak vydarený, že počas nášho dvojtýždňového testu sme skoro každý deň odpovedali na zvedavé otázky aj skúsenejších motorkárov.

V minulosti sme už testovali aj ďalšie modely od značky Super SOCO, ako Super SOCO TSxSuper SOCO TC-MaxSuper SOCO TC PRO. Model TC Wanderer môžeme považovať za akúsi zlatú strednú cestu, pretože je to stále cenovo dostupný model, avšak s vlastnosťami, ktoré prekonávajú základové modely TSx a TC.

SuperSOCO TC Wanderer v skratke

  • Elektrický motocykel kategórie L3e-A1 bez manuálnej prevodovky, dá šoférovať s vodičským oprávnením sk. B po 2 rokoch praxe.
  • Hlavnou výhodou je bezúdržbovosť (až na brzdy a pneu) a nízke náklady na prevádzku.
  • Podlieha evidencii na dopravnom inšpektoráte: vyžaduje PZP, tabuľky s evidenčným číslom aj technické kontroly. Emisnú netreba.
  • Motor je uložený v náboji zadného kolesa, má max. výkon 2,5 – 3,5 kW, motorka má max. rýchlosť 75 km/h.
  • Na rozdiel od modelov TSX a TC je TC Wanderer citeľne robustnejší a stabilnejší.
  • Hmotnosť motorky bez batérie je s batériou 103 kg. Celková najvyššia hmotnosť je 176 kg, reálne odvezie dve osoby.
  • Ternárna lítiová batéria (32Ah) je vyberateľná, jej kapacita v praxi vystačí na 50 km jazdy bez obmedzovania sa
  • Motorka TC Wanderer je určená do mesta a na okresné cesty, no nie na diaľnice, na ne dokonca nesmie
  • SuperSOCO TC Wanderer na Slovensko dováža firma Antik, ktorej ďakujeme za možnosť testu.

Ak ste si prečítali niektoré z našich starších testov motocyklov Super SOCO, nepochybne ste si všimli, že ich hodnotíme pomerne pozitívne. Berieme do úvahy klientelu, ktorá sa tento typ motoriek kupuje. Nie sú to pravoverní fanúšikovia jednej stopy s vysokými nárokmi, ale predovšetkým začiatočníci a ľudia, ktorí mienia využívať motocykel predovšetkým v meste. A zároveň im veľmi záleží na nízkych nákladoch na prevádzku a tiež na vzhľade. V týchto ohľadoch je Super SOCO TC Wanderer správnou odpoveďou, pretože vyzerá dobre, je lacný a fakt jazdí skoro zadarmo. Nabiť tú batériu je otázkou centov – daňou je však krátky dojazd a obmedzená rýchlosť na 75 km/h, ktorú sme my počas testu opakovane prekonali a s motorkou sme dosiahli aj takmer 85 km/h. Záleží na okolnostiach, čo je ďalšou nevýhodou elektrických motocyklov – sú citlivé na okolitú teplotu, jazdný štýl aj hmotnosť jazdca. Čím je nižšia teplota, vyššia rýchlosť a vyššia váha, tým sa dojazd výraznejšie skracuje. O tom však nižšie.

Čo si všímať

Super SOCO TC Wanderer sme testovali v peknej zelenej farbe. Karoséria lakovaná na zeleno a hnedo v skutočnosti nie je z kovu, ale plastu. Šetrí to hmotnosť a v prípade poškodenia má byť oprava veľmi lacná, povedali nám vo firme Antik. Dôležité časti motocykla sú však kovové, a tak počas jazdy pôsobí pevne, stabilne, nepociťovať vôľu jednotlivých komponentov. Prvé nasadnutie do sedla poteší ideálnou výškou pre osobu vysokú 175 cm, optimálnym pružením a vôbec pohodlným posedom pri uchopených riadidlách. Poloha na motocykli je bezpečnejšia ako na skútroch, pretože sa cítite sebaisto, stehnami viete pevne obopnúť sedlo a dodatočne sa oprieť o hrb karosérie.

Tento hrb karosérie má nielen estetický, ale najmä funkčný účel: je krytom batožinového priestoru s prekvapivo veľkým objemom, pričom pod vyberateľným priečinkom je ešte batéria a ďalší priestor na odkladanie menších predmetov. Povinnú výbavu a menší náklad teda odveziete aj bez toho, aby ste dozadu inštalovali kufor. Integrálna prilba sa sem ale nevojde. Aby ste tento priestor otvorili, musíte otočiť kľúčik v zámku na ľavom boku doprava.

Všetky svetlá sú kompletne v LED technike, takže nikdy nebudete musieť meniť žiarovky. Dve optiky vnútri kruhového svetlometu vyzerajú efektne a je pravdou, že majú aj dosť dobrý výkon, aby ste mohli bezpečne jazdiť v noci. Pochvaľujeme si najmä diaľkové svetlo, ktoré má ideálny tvar a osvetľuje primeranú vzdialenosť pred vozidlom. Zapnuté smerovky svietia jasne, ostatní motoristi tak budú vždy vedieť, že odbočujete. Chýba však akákoľvek akustická signalizácia zapnutej smerovky, zobrazená je iba všeobecná ikona na prístrojovom paneli.

Inzercia

Prístrojový panel má kruhový motív a veľmi vhodne kombinuje ručičkový tachometer s displejom. Na displeji vidíte rýchlostný stupeň (1,2,3), dojazd v kilometroch, celkový počet najazdených kilometrov a stav batérie (aj v percentách). Indikátory svetiel sú vyhradené, čo veľmi oceňujeme, pomáha to v prehľadnosti. Prístrojový panel je pred vonkajšími vplyvmi chránený štítom, ktorý počas rýchlejšej jazdy fúka vietor priamo na krk a do tváre, bude preto potrebné vždy myslieť aj na tento jav.

Na ľavej rukoväti sa nachádzajú ovládače smerových, stretávacích a diaľkových svetiel a klaksón, všetko sú to ale obyčajné prepínače bez stredového vypínača smerovky a bez možnosti „blikania diaľkovými“.  Užitočným doplnkom je vyvedený nabíjací USB konektor. Počas jazdy sa tak môžete nechať navigovať mobilom a zároveň ho nabíjať. Na pravej rukoväti je červený štartér pohonu, výstražné svetlá a trojpolohový prepínač rýchlostí SHIFT. Otáčaním rukoväte k sebe pridávate rýchlosť, povrch rukoväte je skôr jednoduchší, má však dobrý grip.

Nabíjací konektor je v porovnaní s doteraz testovanými modelmi mierne odlišný. Má rovnaký tvar, ale jeho kryt je pevnejší, už to nie je guma. Vďaka tomu sa počas jazdy neotvára.

Motocykel Super SOCO TC Wanderer je dvojmiestny, preto má dva páry opierok na nohy, všetky sú sklopné – predné sa však vždy vrátia do východiskovej polohy. Spolujazdec sa nemá kde chytiť, preto bude musieť držať jazdca pred sebou (napr. TC Pro má vzadu vyvýšený rám).

Jazdné výkony

Na diaľkovom kľúči stlačíte tlačidlo odomknutia, sklopíte stojan, stlačíte červený spínač pohonu pri stlačenej brzde a otočením rukoväte môžete vyraziť vpred. Oceňujeme, že modelový rok 2022 prišiel s vylepšením štartovania (nemusíte štartovať tlačidlom) a zvukovej grafiky, takže pri naštartovaní reproduktor vydáva decentnejší zvuk ako v minulosti. Samotná jazda je už celkom tichá, motocykle ako tieto počas jazdy neemitujú umelo vytvorený zvuk z reproduktora ako elektromobily. A na rozdiel od takého TC PRO nie je počuť ani zvuk remeňa, keďže v tomto prípade je motor značky Bosch priamo v náboji kolesa. Toto lacnejšie riešenie vraj môže obnášať aj určité nedostatky, napríklad tendenciu k nestabilite zadnej časti, lenže počas dvoch týždňov každodenného jazdenia sme takýto neduh nepostrehli.

Zatiaľ čo importér na webovej stránke uvádza, že Super SOCO TC Wanderer dosahuje maximálny výkon 3,5 kW, na štítku na motorke je uvedených 2,5 kW. Pre používateľa je dôležité vedieť, že motocykel spĺňa všetky technické kritériá na to, aby pri štandardizovanom jazdcovi vedela jazdiť rýchlosťou 75 km/h a patrila do kategórie vozidiel L3e-A1.

Akcelerácia z pokoja je v treťom rýchlostnom stupni je primeraná, obyčajne budete rýchlejší ako autá. S hmotnosťou jazdca takmer 90 kg si vie aj takto slabý elektromotor poradiť celkom hravo, pri mestských rýchlostiach sa prejavuje pružne a umožňuje jazdiť vskutku svižne.

Počas jazdy v meste sme si celkom rýchlo zvykli jazdiť na druhom prevodovom stupni, ktorý nám slúžil ako obmedzovač rýchlosti – na dvojke sa motorka rozbehne na približne 55 km/h, na trojke potom až na maximálku, čo je v závislosti od profilu trasy a hmotnosti jazdca niečo medzi 75 až 85 km/h na rovinke s vetrom opretým do chrbta. Sila elektromotora začína citeľne slabnúť po presiahnutí rýchlosti 70 km/h, v prípade dvoch osôb už pri 55 km/h.

TC Wanderer má v porovnaní s takým TC Pro jednu fajn vlastnosť – komfortnejší jazdný prejav. Menej trasie, lepšie filtruje nerovnosti vozovky a neprenáša náraz v takej intenzívnej miere do riadidiel. Jazda po okresných cestách s nedobrým povrchom je tak nielen pohodlnejšia, ale aj bezpečnejšia, keďže sa nemusíte obávať menších dier.

Motoristi, ktorí už majú s motocyklami skúsenosti, bude takáto rýchlosť silne obmedzujúca, no začiatočníci a skôr rozvážni motoristi budú spokojní. Toto je mestský motocykel, preto jeho výkony považujeme za dobré. Toto sú motocykle pre tých, ktorí by si za iných okolností kúpili skúter, ale záleží im na estetike a imidži, preto si vyberajú niečo hodnotnejšie O estetike už pochybovať nemožno a kto k značke pristupuje s otvorenou mysľou, celkom si ju obľúbi (takto sme to zhodnotili v teste TC Pro).

Dojazd a nabíjanie

Uvádzaný dojazd 70 až 110 km je veľkorysý, v praxi sa budete pohybovať skôr na spodnej hranici dojazdu, prípadne ešte menej. Naša osobná skúsenosť je niečo vyše 50 kilometrov pri jazdení v meste mierne nad rýchlostné limity, pri používaní okresných ciest a pri plnej rýchlosti sme plnú kapacitu batérie vyčerpali po 45 kilometroch (to už však okolitá teplota klesla na 17°C). Ak sme v meste jazdili predpisovo, respektíve ľahko pod rýchlostné obmedzenia, dojazd na jedno nabitie v teplejšom počasí dosahoval viac ako 70 kilometrov.

Tieto čísla poukazujú na to, ako veľmi sú elektrické motocykle citlivé na okolnosti, ako sú teplota, hmotnosť a jazdný štýl. Napokon, to isté platí aj pre elektrické automobily.

Predpokladaný dojazd v jednotlivých rýchlostných stupňoch pri 100% a 68% nabití batérie

Napriek tomu, že tých uvedených 45 – 70 km nevyznieva najlepšie, je potrebné uvedomiť si, že jazdou v meste iba málokedy prejdete takúto vzdialenosť za jeden deň. Každý motorista má iný životný štýl a iné denné potreby mobility, lenže ak si to dobre spočíta, môže zistiť, že mu ani takto limitovaný dojazd nespôsobí žiadne problémy. Napríklad my sme sa s týmto dojazdom vedeli dopravovať z Malinova do Bratislavy a späť cez Dunajskú Lužnú bez stresu, že nám počas jazdy dôjde šťava.

Výhodou tohto motocykla je, že batériu z neho jednoducho môžete vybrať a nabíjať kdekoľvek chcete – hoci aj v práci. Stačí vám na to 230 V zásuvka a nabíjací adaptér, ktorý môžete neustále nosiť so sebou v spomenutom odkladacom priestore v motorke. Ak nechcete batériu vyberať, môžete nabíjať aj prostredníctvom konektora na ráme motocykla, vtedy však adaptér nie je žiadnym spôsobom zabezpečený pred odcudzením.

Ochrana pred krádežou a bezpečnosť

Samotný motocykel má zabezpečenia dve. V prvom rade je to zámok prednej vidlice, ktorý aretuje otočené riadidlá. Na zamykanie sa používa rovnaký kľúč, ktorým odomykáte aj batožinový priestor.

Potom tu máme alarm, ktorý je však pomerne tichý a po niekoľkých sekundách stíchne. Má zásadný nedostatok: akonáhle odpojíte batériu, alarm nemá napájanie a nefunguje. Našťastie, odpojenie batérie nie je možné zvonka.

Keďže motocykel stojí ako nový kus 4 300 eur, je otázkou, kde výrobca vlastne šetril. Prirodzene musíme uvažovať o slabšej bezpečnosti, lenže nemusí to byť pravda. Motocykel je vybavený centrálnym brzdovým systémom (CBS), nemá však ABS. Brzdy sú kotúčové, ventilované, hydraulické, pneumatiky nie sú žiadne citeľne lacné čínske riešenia, ktoré by ste v záujme vlastnej bezpečnosti museli vymeniť ako prvé. Motocyklu chýbajú vlastne akékoľvek pridané funkcie, nami testovaný model nebol vybavený ani modulom pre spojenie so smartfónom – zrejme teda ide o výbavu na želanie.

Motor značky Bosch uložený priamo v náboji zadného kolesa. Na prenos krútiaceho momentu sa tu nepoužíva reťaz ani remeň, má ísť preto o bezúdržbovú technológiu

Zle na tom nie je ani ochrana samotnej batérie. Tá je počas jazdy chránená pomerne robustným puzdrom, navyše je vybavená inteligentným systémom BMS V4.0, ktorý ju chráni pred úplným vybitím, prebitím, ďalej pred poškodením prúdovými nárazmi, prehrievaním a tiež eventuálnou degradáciou kapacity v dôsledku krátkych jázd. Znie to dobre, lenže záruka na batériu je stále iba zákonné minimum dva roky.

Potrebujete k elektrickej motorke PZP, evidenciu či chodiť na STK?

Na trhu dnes nájdete aj také motocykle, ktoré sú vlastne elektrickými mopedmi a predajcovia často tvrdia, že nepodliehajú evidencii na dopravnom inšpektoráte. To znamená žiadne PZP, žiadne papierovačky, žiadne evidenčné tabuľky. Nie je to však prípad motocyklov od SuperSoco.

Keď chcete vlastniť a prevádzkovateľ elektrickú motorku SuperSoco TC PRO, musíte absolvovať tradičný proces zápisu do evidencie na dopravnom inšpektoráte, ako v prípade bežného motocykla. To znamená, že musíte mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie PZP, ďalej dostanete zelené tabuľky s evidenčným číslom a v zmysle platných zákonov musíte navštevovať STK a vozidlo podrobovať technickej kontrole. Na emisné kontroly chodiť nemusíte, keďže vozidlo je bezemisné. A každý, kto na tejto motorke jazdí, musí mať vodičské oprávnenie skupiny B aspoň 2 roky alebo klasický vodičák na motorku. To je všetko.

SuperSOCO TC Wanderer s autorom recenzie

Zhodnotenie

Elektrický motocykel SuperSOCO TC Wanderer si obľúbite ľahko. Je to pekný stroj s pridanou hodnotou v podobe nízkej ceny, lacnej prevádzky a prakticky nulovou údržbou. Nedostatky modelu tu sú, hoci ich vážnosť je striktne závislá na samotnom majiteľovi. Nám neprekážal limitovaný dojazd ani čas nabíjania vyše troch hodín, dokonca ani slabšia maximálna rýchlosť. Na dochádzanie v rámci mesta je to zdanlivý ideál. Poteší, že Antik na Slovensku predáva niekoľko farebných variantov modelu (aktuálne zeleno-hnedá, modro-hnedá a béžovo-hnedá). V zahraničí sa predáva aj v šedo-hnedej schéme. Ak by ste chceli čierny variant, budete musieť siahnuť napríklad po modeli TC, prípadne si karosériu motocykla jednoducho prelepiť na to určenými fóliami. Tie nie je potrebné zapisovať do osvedčenia o evidencii.

 

SuperSOCO TC Wanderer 2022: Technické údaje

  • Rozmery: 1978 x 788 x 1094 mm
  • Rázvor: 1320 mm
  • Hmotnosť s batériou: 103 kg
  • Výška sedenia: 927 mm
  • Výška podvozka: 173 mm
  • Predná pneumatika: 90/80 – 17
  • Zadná pneumatika: 120/70 – 17
  • Počet miest na sedenie: 2
  • Max. nosnosť: 155 kg
  • Menovitý výkon: 2.5 kW
  • Max. výkon: 3.5 kW
  • Max. krútiaci moment: 140 Nm
  • Max. rýchlosť: 75 km/h
  • Typ motora: v zadnom kolese
  • Doplnková výbava: 3GPS modul pre VMOTO SOCO aplikáciu
  • Max. uhol stúpania: 14°
  • Brzdy: hydraulické – kotúčové, CBS systém
  • Kategória vozidla: L3e-A1
  • Normovaný dojazd: 70 – 110 km
  • Typ batérie: Lítiová
  • Kapacita: 60V 32Ah
  • Doba nabíjania: 3,5 hodín
  • Nabíjačka: 60V 10A
  • Spotreba energie: 40 Wh / km
  • Svetlá: LED
  • Displej: LCD
  • Diaľkové ovládanie a kľúč: 2 kusy
  • Možnosť použiť dve batérie naraz

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


Pokračujte na ďalší príspevok »