Testy

Dostupná elektromobilita v meste? Vyskúšali sme štýlovú elektrickú motorku, na ktorú stačí bežný vodičák skupiny B!

Píšte všetci eko perom, iná farba nebude! Dal by sa zľahka pretvoriť jeden z najzaujímavejších hudobných textov, ktorý vznikol pred rokom 1989 a, ako sa vtedy hovorilo, nastavoval zrkadlo režimu a priam si z neho uťahoval.

Z totality, jedinej možnosti, ideologickej správnosti. Je minimálne na zdvihnutie obočia, že ľudia, ktorí, ako sami hovoria, spievali tento text s hrdosťou, dnes spoluvytvárajú spoločnosť, v ktorej opäť smerujeme k jednému správnemu názoru a ak s ním nesúhlasíte, veľmi rýchlo získate nálepku so zvláštnymi označeniami.

Antik Super Soco TC Max

Avšak my sme časopis, ktorý sa zaoberá autami, motocyklami a všemožnými zábavnými prostriedkami, na ktorých sa dá jazdiť a tešiť sa z toho, čo konštruktéri dokážu postaviť. Keďže dnes nie je hlavné pero modré, ako spomínala skladba z úvodu, ale ekologické a v ideologicky správnom pohľade elektrické, keď vznikla možnosť vyskúšať, ako jazdí elektrický motocykel, nemohli sme odolať.

Antik Super Soco TC Max

Chcete sa pozerať

A tak sa stalo, že motocykel Antik Super Soco TC Max, ako znie takmer nekonečný názov tohto zázraku, stál pred našou redakciou. Prvý dojem? Na toto sa chcete pozerať! Ak by sme boli veľmi prísni, určite by sme našli inšpiráciu produkciou zo severu Európy. Ale na to sa teraz hrať nebudeme. Skôr sa poďme tešiť, že motocykel s elektrickým pohonom sa nehrá za každých okolností na niečo šialene futuristické. Keďže má dojazd na úrovni okolo 100 km, jeho prirodzeným prostredím bude mesto a blízke okolie.

Antik Super Soco TC Max

A to je priestor, v ktorom kraľujú naháče, prípadne motocykle typu café racer. Čiže to, na čo sa chcete pozerať a zároveň vám nebude prekážať, že najväčšia vzdialenosť, ktorú prejdete, bude z domu do práce, prípadne za ďalšími aktivitami v rámci mesta. A na to je tento elektrický stroj ako stvorený. Veľký svetlomet, jeden jednoduchý budík, ktorý však ukazuje všetky potrebné informácie a reálne mu nič nechýba, všetka hmota v strede a zadné koleso uchytené v strede s tlmiacou jednotkou, ktorá je dostatočne blízko, aby vyniklo sedadlo, ktoré sa akoby vznáša v priestore. Za mňa celé dobre a nevytvára to vo mne žiadne negatívne predsudky.

Antik Super Soco TC Max

S týmto chcete jazdiť po meste a chcete, aby sa vás ľudia pýtali, čo je to zač. A verte, že sa budú. Na červenej, kdekoľvek zastavíte, predtým, ako nasadnete a stihnete vyraziť. Jazdil som už na mnohých druhoch motocyklov, no s takým spontánnym záujmom ako na tomto elektrickom som sa ešte nestretol. Že by to bolo aj tým, že som so svojimi nadmernými centimetrami na nej vyzeral ako medveď, ktorý ušiel z cirkusu? Je to možné, no Slobodu zvierat na mňa nikto nevolal.

Antik Super Soco TC Max

Jazda je zábava

Kompaktné rozmery, žiaden hluk, slušný záťah, všetky komponenty v ťažisku. Myslím, že tým som v skratke povedal, ako elektrický motocykel jazdí. Jeho ovládateľnosť je na úrovni bicykla. Reaguje poľahky, bez námahy, hneď. Od úzkych kolies nič iné ani nečakáte. K výkonu 3,5 kW (4,76 k) podporeného krútiacim momentom 13 Nm toho viac nepotrebujete.

Z križovatky dokážete vyraziť naozaj svižne a v najsilnejšom z troch režimov jazdy to vytiahnete na 80 km/h. Ak nevážite výrazne cez 100 kg, tak možno aj viac. Napriek tejto záťaži sa aj pruženie ešte celkom snažilo o tlmenie nerovností. Výkon okrem bežnej premávky stačí aj na to, aby ste zvládli ostrejšie stúpania. V Bratislave všetky kopce, ktoré som našiel. Vrátane toho na televíznu vežu a to vie byť miestami ostré. Iba sám, ale viac ste nikde nechceli ani od matadorov typu Mustang a Pionier. A tí dokázali osloviť a šťastne povoziť široké masy motocyklistov. Nehovoriac, že pre mnohých predstavovali splnený sen o mobilite a vstup do čarovného sveta motocyklov.

Antik Super Soco TC Max

Maximálna flexibilita

Jazdenie s elektrickým motocyklom je príjemné, stačí vám vodičský preukaz skupiny B, no ešte príjemnejšie je jeho nabíjanie. Avizovaných 100 km sa blíži k realite. Okrem toho, že v garáži môžete pripojiť nabíjačku priamo do konektora pri ráme, máte možnosť celú batériu aj vybrať (má svoju hmotnosť, takže šalát a bio špargľu zapitú tekvicovým latečkom treba obohatiť o čosi výživnejšie) a nabíjať ju doma, v práci, kdekoľvek. Nabíjačku si tiež vozíte so sebou v špeciálnom oddelení, takže ste vždy pripravení. Po siedmich hodinách máte z nuly opäť plne nabité. A to stíhate v noci doma, alebo cez deň v práci.

Takže ak nám jedného dňa nezostane nič iné, len presedlať na elektrinu, môžeme vidieť, že táto alternatíva môže byť použiteľná a životaschopná. Minimálne v mestách a ich okolí, kde má elektrická mobilita najväčší zmysel.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM - Vidieť a byť videný
Magazín

Málo svietiš, zle vidíš alebo ako správne svietiť?

Správne osvetlenie vozidiel, najmä počas jesenných a zimných mesiacov, vedie k výraznému zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Preto by sa každá bezpečná cesta mala začať nielen čistými sklami auta, ale aj čistými svetlometmi a v prípade potreby správnymi vodičskými okuliarmi s rovnako čistými sklami – a samozrejme kontrolou všetkých svetiel.