Prvý test ROLLS-ROYCE CULLINAN FROZEN LAKES: Vzácna spoločnosť
Rolls-Royce pozýva k prehodnoteniu mnohých stereotypov. Napríklad o tom, že ho majitelia nešoférujú, že budúcnosť interiérov je v digitalizácii, ale aj o tom, že V12 musí burácať a pútať všade pozornosť.
Vydané Text: Erik Stríž
Rolls-Royce začiatkom tohto roka ohlásil skorý príchod limitovanej edície vozidiel Cullinan Frozen Lakes, ktorá vznikla v rámci programu Bespoke. Dizajnérsky tím automobilky, Bespoke Collective, nachádzal inšpiráciu pre túto edíciu v zimnej krajine od sibírskych jazier až po švajčiarske Alpy a od severného Karelska až po Karpaty. Do rúk európskych zákazníkov sa má dostať iba 14 exemplárov tohto výnimočného SUV, jeden z nich sme mali možnosť jazdiť počas jedného dňa začiatkom mája.
Išlo o nevšednú a milú skúsenosť, pretože nám poodhalila svet, ktorý je väčšine ľudí za bežných okolností skrytý rúškom tajomstva – alebo, ak chcete, peňazí. Cullinan totiž rozhodne nie je automobil pre každého, hodnota východiskovej verzie dosahuje 280 500 eur a exemplár s nádherným bielo-modrým interiérom a motívmi popraskaného ľadu si predajca cení na 425 722 eur. Samozrejme, že ide o ceny bez DPH, takže vrátane dane ide o čiastku 510 866 eur.
Mysleli ste si, že Rolls si môže dovoliť len tak hocikto, kto rýchlo zbohatol? No, nie je to pravda, avšak ako hovoria ľudia z Rolls-Royce, toto všetko nie je len o peniazoch. Rolls-Royce sa nekupuje, ale nadobúda, pretože každý jeden kus je umeleckým dielom autopriemyslu a vyšperkovaným individualistickým exemplárom. Navyše, vlastníctvo takéhoto vozidla obnáša aj ďalšie vysoké náklady, ktoré efektívne vyselektujú skutočných záujemcov od tých, ktorí sa chcú len pochváliť niečím drahým. Napokon, Rolls zľavy nedáva, nikto ich vraj ani nechce.
Inzercia
Z hotela do kaštieľa
Kľúče od Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes sme si prevzali v bratislavskom Grand Hoteli River Park, ktorého návštevníci sú na tento typ automobilov už celkom zvyknutí. Napriek tomu sme počas dlhej chvíle mali možnosť pozorovať, ako veľmi ľudia túžia aspoň na chvíľu nahliadnuť dovnútra automobilu, ktorý bol vytvorený pre horné jedno percento. Neustále cvakanie mobilmi, selfíčka a obdivné pohľady so zdvihnutým obočím nám pripomenuli slová Franka Tiemanna z Rolls-Royce, že aj keď sú niektorí ľudia k drahým autám kritickí, ba priam ich nenávidia, ich závisť sa netýka vozidiel Rolls-Royce. Tie chce vidieť a skúsiť každý, pretože sú tak nedostupné a výnimočné.
Po úvodnom zoznámení s vozidlom zisťujeme, že napriek nevídanému luxusu v interiéri ide vlastne o celkom normálne auto, ktoré naštartujete tlačidlom naľavo od volantu a za podozrivo nenápadného zvuku dvanásťvalcového motora odídete z parkovacieho miesta do víru mestskej dopravy s úplným kľudom. Pri parkovacích manévroch vám pomôže kamerový systém s vysokým rozlíšením a senzory a aj s výkonom pohonu astronomických 420 kW (571 koní) viete dávkovať krútiaci moment tak citlivo, že auto s dĺžkou 5 341 mm viete manévrovať s precíznosťou na milimetre. Sila motora so zdvihovým objemom 6,75 litra sa naplno prejavuje v mimoriadnej kultivovanosti a na diaľniciach.
Typ motora a zdvihový objem valcov | benzínový V12 Twin-Turbo 6749 cm3 |
Pohon a prevodovka | Pohon všetkých kolies (4×4), 8-stupňový automat |
Max. výkon | 420 kW (571 koní) |
Max. krútiaci moment | 850 Nm od 1 600 ot./min |
Osobne nás spočiatku trochu sklamalo, že ma tento skvost nezatlačil do sedadla silou, ako som očakával. Lenže je to len dojem, pretože keď sme mali dojem iba mierne nadpriemernej akcelerácie, pohľad na prudko sa pohybujúcu virtuálnu ručičku tachometra nás veľmi prekvapil. Veď SUV s hmotnosťou 2,6 tony zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy, že to nie je cítiť, je vďakou fantastického podvozka.
Tiemann podotýka, že komfort je v prípade Rolls-Royce absolútnou prioritou. Nepochybne spolu s bezpečnosťou. Jazda na Rollse je preto označovaná ako jazda na lietajúcom koberci (The Magic Carpet Ride). Neubránime sa tiež porovnaniu, že podvozok na ceste doslova pláva, ako široká loď na pokojnej hladine. Je to tak, nie je k tomu čo dodať. Alebo azda len toľko, že prejazdy cez spomaľovacie prahy síce pocítite, ale mäkké dorazy tlmičov vás ochránia pred nárazmi, rovnako sa Cullinan veľmi efektívne dokáže vysporiadať s rozdielnymi výškami povrchov pod rôznymi kolesami – karoséria je skoro vždy v rovine, vzadu môžete mať pri jazde na starej seneckej položený pohárik s kvalitným maďarským ginom a nič sa nevyleje.
Napriek tomu, že pod kapotou pracuje majestátny motor, prejavuje sa nesmierne kultivovane a nedáva o sebe vedieť len tak prvoplánovo. Namiesto toho, aby tlačil do sedadla, je vyladený pre maximálne rozvážne reakcie, aby mohol vodič svojim pasažierom zadovážiť úplné pohodlie. Kto by ale chcel z Cullinanu dostať viac, auto s ním spolupracovať bude. Stači aktivovať príslušný „športový režim“, čím sa upravia niektoré charakteristiky vozidla. Plný potenciál motora však stále ostáva akosi tajomný.
Z hotela vyrážame do Art Hotela Kaštieľ v Tomášove, kde máme v pláne Cullinan nafotiť. Je to symbolické, pretože takúto cestu predsa bude často absolvovať aj typický majiteľ. Dodnes má Rolls-Royce povesť, že patrí do sveta označovaného ako royal, kde si majitelia svoje autá ani len nešoférujú. Lenže nie je všetko pravda, čo sa hovorí. Ak si aj myslíte, že typickým vodičom takéhoto auta je súkromný šofér, vyvedieme vás z omylu. Ako nám prezradila Eva Kadlec Dědochová z pražského zastúpenia značky, až 80 percent všetkých majiteľov vozidiel Rolls-Royce svoje autá aj šoféruje. A v našom regióne je to až 90 percent, pričom tie zvyšné percentá si z času na čas svoje autá vyskúšajú tiež.
Masáž, chladnička, hviezdne nebo
Napriek uvedenému nám však ľudia z Rolls-Royce potvrdzujú, že Cullinan bol navrhnutý tak, aby práve zadní pasažieri dostali maximálnu možnú dávku luxusu. V nami testovanej verzii majú k dispozícii dve plnohodnotne personalizovateľné sedadlá s vyhrievaním, ventiláciou a masážnymi funkciami. Nie, že by sme chceli niekomu krivdiť, veď zadné masážne sedadlá v Audi S8 sú skvelé, ale toto, čo má Cullinan, je ešte vyššia liga. Zrejme najvyššia možná. Pneumatické vankúše sú na operadle aj sedáku.
Keď si zadný pasažier k masáži otvorí chladničku s držiakmi na poháre, naleje si šampanské, prípadne si z druhej skrinky s pohármi vyberie Graham’s Ne Oublie 1882, nechá sa pohltiť hlbokým zvukom audiosystému a k tomu sa bude pozerať na hviezdnu oblohu na strope prepracovanú na motív praskajúceho ľadu (Cracked Ice Starlight Headliner vo farbe Turchese), to už môžeme hovoriť o vrchole luxusu a komfortu.
Obidvaja pasažieri vzadu majú k dispozícii elektricky sa otvárajúce stolíky a dotykové obrazovky s možnosťou čiastočnej kontroly vozidla. Na mieste, kde je ovládač klimatizácie, je dokonca aj slot na CD a DVD! V roku 2022! No nie je to klasika? Čerešničkou na tejto bohatej torte sú potom dva ďalšie detaily: za prvé, medzi hlavovými opierkami a batožinovým priestorom je sklená stena, takže po otvorení kufra sa dnu nevalí chladný vzduch. Po druhé, protismerne sa otvárajúce dvere zatvoríte stlačením tlačidla. Jeho poloha však nie je celkom ergonomická, zrejme ide o ochranu pred nechceným stlačením.
Zážitok aj pre vodiča
Z pozície vodiča sme vedeli oceniť nielen klasický prístup k ovládaniu, ale aj detaily, z ktorých sa už pomaly stáva minulosť – mechanické ovládače. Je tu síce dotykový displej infotainmentu, ktorý má spoločné základy s BMW Operating System a aj kruhový ovládač (ako iDrive), ale všetko ostatné je mechanika s dokonalou fyzickou odozvou. Nastavenia výduchov, panel ovládania klimatizácie, tlačidlá pre zvýšenie a zníženie podvozka aj panel s dedikovanými tlačidlami multimediálneho systému. Všetko sú to tlačidlá, otočné ovládače, potenciometre.
V tomto kontexte z môjho osobného hľadiska na plnej čiare víťazí ovládač svetiel, v ktorom je zakomponované aj štartovacie tlačidlo. Ide o mechanický prepínač s ručičkou, potenciometer na reguláciu jasu prístrojového panela a vypuklé oddelené tlačidlá pre parkovacie svetlá a zmenu medzi denným a nočným režimom. Takto to má byť v každom aute!
K tomu pripočítajme ovládanie tempomatu na volante, head-up displej známy z vozidiel BMW a detailnú polohovateľnosť sedadla, výsledkom je mimoriadny zážitok zo šoférovania.
Dôležitou pridanou hodnotou je možnosť úplného zakrytia stredového displeja, takže to vyzerá, že tam ani nie je. Vtedy je zakrytý bielou kožou, s ktorou kontrastuje dekoratívny panel palubovky. Ako uvádza výrobca, dlhé pramene zamrznutej „vody“ sú jemne ručne namaľované a potom zapečatené pod vrstvou číreho laku. Proces, ktorý trvá až dva týždne pre každú iteráciu, sa opakuje s rôznymi farbami, aby tak vznikol trojrozmerný efekt. Každý automobil má päť samostatných prvkov s touto jedinečnou povrchovou úpravou. Tie sú lakované v presnom poradí, rovnakým umelcom, aby bola zaistená absolútna konzistencia a kontinuita.
Dve sedadlá navyše
Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes má v skutočnosti šesť miest na sedenie, ale tie posledné dve nie sú určené na jazdu. Sú skryté v batožinovom priestore v úzkom paneli, vysúvajú sa elektricky a umožňujú dvom osobám, aby sa pokochali romantickými výhľadmi, napríklad na ľadové jazerá. Výrobca nezabudol ani na stolík s protišmykovou povrchovou úpravou. Keď sa posadíte do sedadla, pocítite, ako sa auto pohupuje – aj to je prejav komfortného vzduchového pruženia.
Veľký diamant
Spotreba Rolls-Royce Cullinan zrejme zaujíma len málokoho, no vedzte, že počas uplynulých 2 000 kilometrov palubný počítač vykázal 17,7 l/100 km.
Viete, čo znamená názov Cullinan? Ide o najväčší diamant, aký bol kedy nájdený, mal hmotnosť 621,35 gramu. Objavený bol v bani Premier č. 2 v Cullinane v Južnej Afrike v roku 1905, pričom meno dostal po Thomasovi Cullinanovi, majiteľovi bane. Diamant mal modro-biely odtieň a obsahoval malé vrecko vzduchu, ktoré v určitých uhloch vytváralo dúhu alebo Newtonove prstene.
Je to sympatická náhoda, že sme Cullinan Frozen Lakes mali možnosť vyskúšať práve v modrom laku Midnight Sapphire s diamantovými odleskami Crystal a bielym interiérom Arctic White s tyrkysovými akcentmi.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia