Nové autobusy vo veľkom slovenskom meste. Nemal byť tento pohon už mŕtvy?!

Do premávky dorazia nové autobusy ako posila pre MHD. Nejazdia na naftu ani elektrinu a v osobných autách nájdete tento alternatívny pohon len výnimočne.
nové autobusy

Dopravný podnik Bratislava (DPB) ohlásil nové autobusy. Pokračuje tak v modernizácii svojej flotily a vo znižovaní emisnej záťaže v meste. Po úspešnom ukončení verejnej súťaže na nákup 130 autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) potvrdil podnik objednávku ďalších 20 nízkopodlažných kĺbových autobusov SOR NS 18 CNG. Ide o ďalší krok v dlhodobej stratégii obnovy, ktorá má zvýšiť komfort cestovania a zároveň prispieť k čistejšiemu ovzdušiu, informuje hlavné mesto Bratislava.

Prečo však Bratislava kupuje nové autobusy jazdiace na CNG? Pohon na stlačený zemný plyn v osobných autách nemá budúcnosť a tieto autá končia, no v autobusovej doprave má stále svoje pevné miesto. V posledných rokoch z trhu zmizli takmer všetky bežné osobné autá na CNG. Výrobcovia ako Škoda, Volkswagen, Fiat či Opel ukončili produkciu. Dôvodom je viacero faktorov. Do úvahy treba určite zobrať nárast záujmu o elektromobilitu, prísnejšie emisné normy, slabú sieť plničiek a nízky dopyt zo strany vodičov.

Pre bežných motoristov sa tak CNG stal slepou uličkou, keďže sa neobjavujú nové modely a infraštruktúra stagnuje. Úplne iná situácia je však v segmente verejnej dopravy. Práve pri autobusoch ostáva CNG stále jednou z rozšírených a ekonomicky výhodných alternatív. Dopravné podniky ho vnímajú ako stabilný a preukázateľne ekologickejší variant oproti nafte. Platí to najmä pri veľkých flotilách, kde je prevádzka centralizovaná a tankovanie prebieha vo vlastných areáloch. Nové autobusy na CNG produkujú menej škodlivín a sú tichšie. Z hľadiska obstarávacích nákladov aj údržby sú lacnejšie ako elektrobusy, pričom poskytujú dlhý dojazd bez potreby budovania nákladnej nabíjacej infraštruktúry. Aj preto sa zjavne v Bratislave rozhodli pre nové autobusy na CNG.

autobus

Zdroj: DPB

Ďalších 20 autobusov pre Bratislavu

Nové vozidlá pre hlavné mesto vychádzajú z rámcovej dohody s českou spoločnosťou SOR Libchavy ktorá v súťaži predložila cenovo aj technicky najvýhodnejšiu ponuku. DPB už zároveň očakáva dodanie prvých ôsmich CNG autobusov z predchádzajúcej objednávky. Tie majú byť zaradené do premávky začiatkom budúceho roka.

Kĺbové autobusy s dĺžkou 18,75 metra budú disponovať kapacitou 177 cestujúcich a dojazdom minimálne 500 kilometrov na jedno natankovanie. Okrem priestranného interiéru ponúknu aj moderné bezpečnostné technológie, napríklad systémy varovania pred kolíziou s chodcami či cyklistami, monitoring mŕtveho uhla, upozornenie na únavu vodiča a pokročilú kybernetickú ochranu vozidlových systémov.

autobus

Zdroj: DPB

„Dopravný podnik Bratislava systematicky investuje do modernej a ekologickej dopravy. Teší ma, že po veľkej obnove dráhových vozidiel na elektrický pohon pribudnú do našich ulíc aj ďalšie autobusy na CNG pohon, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu. Tieto vozidlá poskytnú maximálny komfort našim cestujúcim, ako aj našim kolegom vodičom,“ vyjadril sa k rozhodnutiu o rozšírení flotily Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Stále nakupujú aj nové autobusy na naftu

Okrem tejto dodávky sa Bratislava pripravuje aj na ďalšie rozšírenie vozidlového parku. Na cesty pribudne 80 nových dieselových autobusov SOR NS 18 a tiež desať nových jednosmerných električiek. DPB tak pokračuje v najväčšej modernizačnej vlne za posledné roky, ktorá má zlepšiť kvalitu verejnej dopravy naprieč celým mestom.