Chyba v autách Volkswagenu: Nový krok v prípade manipulovaných áut, nastal veľký podvod

Máte vozidlo so spaľovacím motorom? Chyba v autách Volkswagenu sa týka starších modelov, no má zásadný presah až do dnešného obdobia.
logo Volkswagen

Zabudli ste na už dieselgate? Pozor, súdna dohra emisného škandálu koncernu VW ešte nie je ani zďaleka na konci. Úmyselná chyba v autách Volkswagenu, ktorá falšovala emisie, zostáva dodnes veľkou kauzou. Ako to už v podobných prípadoch býva, aj nemeckej justícii trvá roky, kým sa s ňou dokáže vyrovnať a zároveň spravodlivo potrestať vinníkov.

Hoci Volkswagen už má aj úplne iné problémy a aktuálne musí bojovať napríklad s nedostatkom čipov, reputačne mu aféra dieselových motorov škodí dodnes. Po prvom rozsudku s viacročnými trestami odňatia slobody sa už 17. novembra 2025 pred Krajským súdom v nemeckom Braunschweigu začne ďalšie veľké pojednávanie v kauze Dieselgate. Súd si naň naplánoval viac ako 100 pojednávacích dní až do konca roka 2026.

Chyba v autách Volkswagenu spustila aféru

Na lavici obžalovaných bude sedieť päť bývalých zamestnancov Volkswagenu, ktorých nemecká prokuratúra obviňuje z podvodu vo veľkom rozsahu a ďalších trestných činov. Podľa obžaloby majú ako vtedajší vedúci pracovníci niesť zodpovednosť za to, že emisná chyba v autách Volkswagenu vznikla a že štátne orgány, ako aj zákazníci v Európe i USA boli celé roky klamaní o skutočných emisných hodnotách dieselových vozidiel.

Uvádzané skutky siahajú až do roku 2006. Aféra Dieselgate vypukla v septembri 2015, keď sa zistilo, že Volkswagen namiesto použitia drahšej technológie čistenia výfukových plynov falšoval merania pomocou softvéru. Ten zabezpečoval, že počas laboratórnych testov auto produkovalo výrazne nižšie emisie, zatiaľ čo pri bežnej jazde boli hodnoty niekoľkonásobne vyššie.

kúpiť dieselové auto

Padli tresty, VW prišiel o miliardy

Prvý veľký proces v kauze dieselgate sa skončil v máji 2025 po takmer štyroch rokoch a 175 pojednávacích dňoch. Štyria bývalí manažéri boli uznaní vinnými. Zámerná chyba v autách Volkswagenu ich stála nielen reputáciu, ale dvaja dostali aj nepodmienečné tresty odňatia slobody a ďalším dvom sa ušli podmienečné tresty. Pôvodne mal pred súd predstúpiť aj bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn. Jeho prípad však pre zdravotné problémy vyčlenili na samostatné konanie a neskôr zastavili úplne.

Nový proces v Braunschweigu je považovaný za jeden z posledných veľkých súdnych prípadov spojených s emisným škandálom, ktorý Volkswagen stál miliardy eur a trvalo poškodil dôveru v nemecký automobilový priemysel.

Zdroj: VOL