Zvrat vo Volkswagene: Nastane táto zmena, je to veľká záchrana
Nemci minimálne nateraz odvrátili priamo hrozbu zastavenia výroby. Zvrat vo Volkswagene znamená, že napriek pokračujúcej čipovej kríze a problémom u ich dodávateľa Nexperia sa produkcia vozidiel na európskych linkách v najbližších dňoch nezastaví.
Automobilka ale zároveň jedným dychom priznáva, že situácia zostáva napätá. Podľa hovorcu koncernu je „výroba v závodoch značky Volkswagen v Nemecku na budúci týždeň zabezpečená“. To platí aj pre ďalšie značky koncernu – Audi, Porsche, Škodu a Seat, ako aj pre komponentové závody v Nemecku. Zatiaľ teda žiadne odstávky bezprostredne nehrozia.
Prišiel zvrat vo Volkswagene, no situácia sa môže stále zmeniť
Ako pripúšťa samotná automobilka, vývoj situácie zostáva stále nepredvídateľný. „Krátkodobé vplyvy na výrobné reťazce nemožno vylúčiť,“ priznal hovorca koncernu. Ešte v polovici týždňa Volkswagen rovno varoval svojich zamestnancov pred možnými odstávkami výroby, ak sa problém s čipmi rýchlo nevyrieši.
Koncern čelí výpadkom dodávok od spoločnosti Nexperia, jedného z hlavných európskych výrobcov jednoduchých polovodičov. Holandská vláda nedávno prevzala kontrolu nad firmou, ktorá bola pod čínskou správou. V reakcii na to Čína rázne zakročila. Rozhodla sa obmedziť export čipov. To následne spôsobilo napätie a nervozitu v celom dodávateľskom reťazci z toho, že čipová kríza sa môže zopakovať.
Volkswagen pod tlakom, hľadá sa náhrada
Člen predstavenstva Volkswagenu pre výrobu Christian Vollmer sa v týchto dňoch k situácii vyjadril optimisticky. Podľa jeho slov koncern rokuje s alternatívnym dodávateľom, ktorý by dokázal nahradiť výpadky od Nexperie. Vďaka tomu by mohol nastať trvalý zvrat vo Volkswagene k lepšiemu. „Sme v úzkom kontakte s viacerými potenciálnymi partnermi,“ potvrdil na margo tejto témy hovorca VW.
Politické napätie naďalej komplikuje situáciu. Nemecká ministerka hospodárstva Katherina Reiche priznala, že konflikt okolo Nexperie ešte nie je vyriešený. „Spolupracujeme s Európskou komisiou aj s čínskou vládou, aby sa export čipov mohol obnoviť,“ uviedla. Podľa nej je nemecký priemysel vrátane automobiliek do veľkej miery závislý od uvedených komponentov.
Napätie v dodávkach pociťujú aj ďalšie dodávateľské firmy v Európe napojené na nemecký automobilový sektor. Ak by sa problémy s čipmi prehĺbili, hrozili by straty pracovných miest v strednej Európe. Teraz bude dôležité sledovať, ako dlho vydrží pozitívny zvrat vo Volkswagene a kedy sa podarí nájsť trvalé riešenie.
Zdroj: FAZ























