Veľká automobilka má nový problém s emisiami. Slovenské cesty sú plné jej áut

Ak sa nič nezmení, pre významného výrobcu bude už príliš neskôr problém s emisiami efektívne vyriešiť. Hrozia pritom vysoké finančné pokuty. Riešenie existuje.
problém s emisiami

Slovenských motoristov pravidelne bombardujú správy o prísnejších ekologických normách EÚ, no málokto sa vyzná v tom, ako si jednotlivé automobilky v skutočnosti vedú. Nová analýza ukazuje, že väčšina výrobcov sa nachádza ešte stále v relatívne bezpečnom pásme a nateraz nemajú bezprostný problém s emisiami. Reč je o období rokov 2025 až 2027, ktoré Brusel kontroluje. Výnimkou je však Volkswagen, ktorý má k stanovenému limitu zatiaľ najďalej, a to napriek tomu, že predáva najviac elektromobilov v Európe.

Európska legislatíva stanovuje prísne flotilové limity emisií CO2 pre automobilky. Do úvahy sa v tomto prípade berú emisné čísla všetkých nových áut, ktoré sa v danom roku zaregistrujú v rámci EÚ. Každý model má v technickom preukaze uvedenú hodnotu emisií a z týchto údajov sa počíta priemer konkrétneho výrobcu. Elektrické autá sa započítavajú s hodnotou 0 g/km, čo z nich robí veľmi efektívny spôsob, ako znižovať celkovú bilanciu.

Volkswagen

V období rokov 2021 – 2024 museli automobilky dosiahnuť priemer pod 95 g emisií CO2 na kilometrov. Výpočet sa však robil podľa staršieho cyklu NEFZ, ktorý bol výrazne benevolentnejší ako súčasný WLTP. Sankcie, ktoré automobilkám hrozia, pritom vôbec nie sú symbolické. Každý problém s emisiami v podobe prekročenia limitov o 1 gram znamená pokutu 95 eur. Finančný trest sa vypočítava za každý predaný automobil.

Prečo doteraz nikto neplatil pokuty?

Odpoveď je jednoduchá. Automobilky si môžu na emisnom trhu vzájomne vypomáhať. Ak má jedna značka výrazne lepšie výsledky, môže svoje prebytky poskytnúť inej, ktorá limit nestíha splniť. Problém s emisiami následne nemá žiadny z výrobcov. Európska únia podporuje tento mechanizmus, lebo vraj motivuje k rýchlejšiemu prechodu na elektrický pohon.

Od roku 2025 je povolený priemer emisií o 15 % nižší ako v predchádzajúcom období. Pôvodne mal zároveň limit platiť každý rok samostatne, no EÚ napokon zmenila pravidlá. Výrobcovia tak nemusia splniť cieľ každý rok. Stačí, ak ich dosiahnu v priemere za tri roky (2025, 2026 a 2027). Aj preto zatiaľ analýza za rok 2025 nevyvoláva paniku, hoci priemerný výsledok automobiliek dosiahol 99 g/km, a teda sa nachádza značne nad povolenou hranicou 93,6 gramu CO2 na kilometer.

Volkswagen má problém s emisiami

Hoci VW ako koncern dominuje rebríčkom najpredávanejších elektromobilov v Európe, ešte stále sa výrazne lepšie predávajú jeho benzínové a dieselové autá, a to najmä populárne TSI motory. Tie výrazne zhoršujú číselný priemer, ktorý hodnotí EÚ, a vytvárajú potenciálny problém s emisiami u automobilky do budúcna.

výfuk

Volkswagen môže ešte stále situáciu otočiť v svojej prospech. Potrebuje však čo najrýchlejšie rozšíriť ponuku dostupných elektrických modelov. Bez masového predaja lacných elektromobilov koncern nezvládne dostatočne stlačiť čísla emisií smerom nadol.

Kto je v „zelených číslach“?

Len tri automobilky, respektíve skupiny výrobcov aktuálne spĺňajú flotilové limity stanovené EÚ a nevyzerá, že by mali mať problém s emisiami:

  • BYD + Nissan
  • BMW + Mini
  • Toyota (vďaka hybridom)

Blízko k splneniu emisných záväzkov má aj skupina výrobcov Mercedes – Volvo – Polestar – Smart, ktorá zaostáva len o približne 2 gramy CO₂ na kilometer. Keď zoberieme do úvahy aktuálny trend, aj im sa zrejme podarí splniť emisné predpisy bez pokút.

V roku 2025 tvoria elektromobily v Európe približne 17 % predajov, plug-in hybridy ďalších 9 %. V septembri to už bolo dokopy dokonca 30 %. Tieto čísla jasne ukazujú, že výrobcovia sú na elektrický pohon čoraz lepšie pripravení a trh sa mení rýchlejšie, ako sa čakalo.

Zdroj: electrive.net