Test Škoda Octavia 1.5 TSI G-Tec na CNG: Alternatívny svet

Mnoho ľudí žije vo svojom alternatívnom svete, v ktorom akoby neplatili pravidlá, ktorými sa riadia ostatní. Škoda však vidí alternatívu inak. Octavia vo verzii 1.5 TSI poháňanej stlačeným zemným plynom CNG prináša alternatívu, ktorej chceme uveriť.
Vydané  Text: 
Predstavovať novú Škodu Octavia azda veľmi netreba. Jej vnútorný priestor, najmä vo verzii kombi, splní azda akékoľvek prepravné požiadavky. Na batožinu, aj na pasažierov. A tí môžu sedieť na predných aj zadných sedadlách a nič im chýbať nebude. Testovaný exemplár navyše na výbave nešetril, takže na tých vzadu nebude vďaka roletkám svietiť slnko, výduchy im doprajú príjemnú teplotu a keď im dôjde šťava v mobiloch, dobijú si ju cez USB-C konektory.
Vpredu sa vodič a spolujazdec potešia z veľmi dobre tvarovaných sedadiel, na nové ovládanie si rýchlo zvyknú, aj keď by potešilo podsvietenie dotykovej ovládacej plochy pod stredovou obrazovkou. Čím je nová Octavia s plynovým pohonom zaujímavá a alternatívna? Jej hlavným pohonom je stlačený zemný plyn CNG. To je presne to, na čom doma varíte, prípadne tým kúrite. A benzín je iba vedľajší pomocník. Tak, aby sa nepovedalo. Ten dovedie Octaviu iba do vzdialenosti cca 110 km. S plynom to bude viac ako 500 km. Na benzín sa vozidlo automaticky prepne, až keď miniete všetok plyn, pričom palivo vám zobrazuje aj kontrolka na digitálnej prístrojovej doske. O aktuálnom stave jednotlivých palív pritom informujú stupnice na jej krajoch. Podstatnejšie však je, ako sa s autom jazdí. Hneď po štarte sa ozve o čosi drsnejší zvuk ako v prípade benzínu. Ten po zohriatí motora ustúpi, takže nebude dráždiť uši. Pripraviť sa musíte aj na slabšiu dynamiku ako v prípade čisto benzínového motora 1.5 TSI. V kombinácii s plynom klesá jeho výkon na 96 kW (130 k), takže pri predbiehaní treba viac rozmýšľať a plánovať. K dynamike pomáha rýchlo radiaca 7-stupňová prevodovka DSG, nepoteší však veľmi pomalý štart-stop.
Inak sa s plynovým pohonom vážne obmedzenia nespájajú. Batožinový priestor má rovnaký základný objem, zmenšenie zo 640 na 495 dm3 sa týka priestoru pod jeho dnom, ktorý zaberá nádrž na plyn.
Prevažujú výhody ako menej skleníkových plynov, úplné minimum pevných častíc, nulové znečisťovanie prírody, plyn nie je jedovatý a stúpa hore, takže s takýmito vozidlami môžete parkovať aj v podzemných garážach. Navyše náklady na palivo sú približne o 20 až 40 percent nižšie ako v prípade benzínu.
**Prečo teda nejazdíme všetci na CNG?** Lebo by sa tých 13 verejných plniacich staníc asi rýchlo zaplnilo a chcelo by to plánovanie pri cestách do zahraničia. Najväčšou nevýhodou vozidla na CNG teda nie sú vozidlá, ale infraštruktúra. Alebo si budete domov inštalovať plničku. To však opäť nie je masové riešenie. Samotná Škoda Octavia G-Tec je totiž príjemné, úsporné a mimoriadne ekologické vozidlo. V jej alternatívnom svete by sa nám páčilo. ### Ceny a výbavy Škoda Octavia kombi sa dá dnes na Slovensku kúpiť od 19 000 € v konfigurácii Active 1.0 TSI 6MT, kombi na CNG sa predáva od 26 560 € v stupni výbavy Ambition. Pri naceňovaní nižšie uvedenej kalkulácie sme zohľadnili akčné ponuky predajcov platné v čase prípravy redakčného testu, teda vychádzali sme zo základnej ceny verzie 23 390 € a z ceny testovaného exempláru 26 560 €.
ŠKODA OCTAVIA KOMBI 1,5 TGI 96 kW
Ročné poistné PZP* Ročné poistné Auto komplet**
Základ verzie 119 € 375,43 €
Testovaný model 119 € 426,31 €
*Cena pre držiteľa vozidla nad 31 rokov, **Havarijné poistenie pri spoluúčasti 5% min. 150 €. Ročné poistné vrátane dane z poistenia.
Aktuálny cenník modelov Octavia, liftback aj kombi, nájdete v priloženom cenníku platnom v čase vydania tohto testu v titule Autoviny.sk. Zobraziť cenník v samostatnej záložke a stiahnuť ako PDF
[CAR id=17099]




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »