Euro NCAP predstavil nové bezpečnostné testy! Mnohé autá v nich prepadli

Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, **prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.** Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP…. Prečítať celé
Vydané Text: 

Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, **prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.** Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP. Ten sa dlhodobo zaoberá nárazovými testami vozidiel, pričom každý rok dochádza k sprísňovaniu pravidiel a tolerancií s cieľom motivovať výrobcov k tvorbe bezpečnejších áut. **V minulosti sme totiž mohli vidieť nekalé praktiky automobiliek, ktoré konštrukciu áut prispôsobovali známym procedúram nárazových testov tak, aby v nich uspeli bez väčších problémov.** V praxi však neposkytovali plnohodnotnú ochranu všetkým cestujúcim. Dôkazom bolo odhalenie amerického IIHS, keď v nárazových testoch zameraných na stranu spolujazdca pohorelo až 90% modelov.
Odvtedy dochádza k pravidelnému sprísňovaniu metodiky a predstavovaniu nových, náročnejších testov. **Nejde však len o pasívnu bezpečnosť, nové hodnotenia čoraz častejšie odzrkadľujú aj prítomnosť aktívnych bezpečnostných systémov,** ktoré majú pomôcť nehodu odvrátiť, prípadne minimalizovať jej následky. K takým systémom patrí napríklad protikolízna brzda. V súčasnosti však automobilky ponúkajú aj pokročilé asistenčné systémy, ktoré majú pomôcť vodičovi s vedením vozidla na ceste alebo v zápche. Kombinácia adaptívneho tempomatu a centrovanie v jazdnom pruhu vytvára dojem poloautonómneho riadenia, no **schopnosti týchto funkcií sa medzi výrobcami zásadne líšia.** Euro NCAP preto vyvinul samostatne posudzovanú kategóriu testov zameraných na asistenčné systémy.
V rámci novej kategórie testov **sa bude organizácia zameriavať na dve základné oblasti fungovania systémov – aktívna asistencia a núdzový zásah.** Pri aktívnej asistencii sledujú odborníci schopnosti vozidla udržiavať smer a reagovať na zmeny prostredia v prípade, keď dôjde k zaradeniu alebo spomaleniu auta idúceho pred vami. Zároveň kontrolujú, akým spôsobom motivujú systémy vodiča k tomu, aby udržiaval pozornosť za volantom. Nevynechávajú ani porovnávanie výrobcom deklarovaných informácií o schopnostiach s realitou. Druhá časť testu je zameraná na zásah systémov v prípade núdze, keď auto musí autonómne zastaviť pred prekážkou.
Výsledky s popisom jednotlivých modelov sú potom dostupné na [webovej stránke.](https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/) Z prvej skupiny testovaných vozidiel odišli s najhoršou známkou najmä kompaktné modely od značiek Peugeot a Renault. Len o málo lepšie na tom sú autá ako Volkswagen Passat, Nissan Juke, Ford Kuga, Volvo V60 či Tesla Model 3. Jednoznačne najlepšie systémy majú prémiové modely od značiek BMW, Mercedes-Benz či Audi.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023