Euro NCAP predstavil nové bezpečnostné testy! Mnohé autá v nich prepadli

Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, **prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.** Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP. Ten sa dlhodobo… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, **prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.** Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP. Ten sa dlhodobo zaoberá nárazovými testami vozidiel, pričom každý rok dochádza k sprísňovaniu pravidiel a tolerancií s cieľom motivovať výrobcov k tvorbe bezpečnejších áut. **V minulosti sme totiž mohli vidieť nekalé praktiky automobiliek, ktoré konštrukciu áut prispôsobovali známym procedúram nárazových testov tak, aby v nich uspeli bez väčších problémov.** V praxi však neposkytovali plnohodnotnú ochranu všetkým cestujúcim. Dôkazom bolo odhalenie amerického IIHS, keď v nárazových testoch zameraných na stranu spolujazdca pohorelo až 90% modelov.
Odvtedy dochádza k pravidelnému sprísňovaniu metodiky a predstavovaniu nových, náročnejších testov. **Nejde však len o pasívnu bezpečnosť, nové hodnotenia čoraz častejšie odzrkadľujú aj prítomnosť aktívnych bezpečnostných systémov,** ktoré majú pomôcť nehodu odvrátiť, prípadne minimalizovať jej následky. K takým systémom patrí napríklad protikolízna brzda. V súčasnosti však automobilky ponúkajú aj pokročilé asistenčné systémy, ktoré majú pomôcť vodičovi s vedením vozidla na ceste alebo v zápche. Kombinácia adaptívneho tempomatu a centrovanie v jazdnom pruhu vytvára dojem poloautonómneho riadenia, no **schopnosti týchto funkcií sa medzi výrobcami zásadne líšia.** Euro NCAP preto vyvinul samostatne posudzovanú kategóriu testov zameraných na asistenčné systémy.
V rámci novej kategórie testov **sa bude organizácia zameriavať na dve základné oblasti fungovania systémov – aktívna asistencia a núdzový zásah.** Pri aktívnej asistencii sledujú odborníci schopnosti vozidla udržiavať smer a reagovať na zmeny prostredia v prípade, keď dôjde k zaradeniu alebo spomaleniu auta idúceho pred vami. Zároveň kontrolujú, akým spôsobom motivujú systémy vodiča k tomu, aby udržiaval pozornosť za volantom. Nevynechávajú ani porovnávanie výrobcom deklarovaných informácií o schopnostiach s realitou. Druhá časť testu je zameraná na zásah systémov v prípade núdze, keď auto musí autonómne zastaviť pred prekážkou.
Výsledky s popisom jednotlivých modelov sú potom dostupné na [webovej stránke.](https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/) Z prvej skupiny testovaných vozidiel odišli s najhoršou známkou najmä kompaktné modely od značiek Peugeot a Renault. Len o málo lepšie na tom sú autá ako Volkswagen Passat, Nissan Juke, Ford Kuga, Volvo V60 či Tesla Model 3. Jednoznačne najlepšie systémy majú prémiové modely od značiek BMW, Mercedes-Benz či Audi.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.