Test Kia Ceed SW PHEV: 1300 km za 3,2 litra benzínu je reálny výsledok jázd

Plug-in hybridná Kia Ceed SW je zhmotnením všetkého, čo chceme od poriadneho auta. Má veľký kufor, dobré jazdné vlastnosti, priaznivú cenu a úžasne nízku spotrebu.
Vydané  Text: 
Mám rád testy áut, ktoré nie sú iba zhodnotením jazdných vlastností a estetického vytovenia karosérie. To, čo budúceho majiteľa zaujíma viac ako marketingové slogany o dizajne a čistých motoroch, je informácia o reálnej spotrebe paliva v reálnych podmienkach, veľkosť a vybavenie batožinového priestoru a praktická stránka interiéru. O tom, ako má tieto veci zariadené Kia Ceed vo verzii kombi s plug-in hybridným pohonom vo výbave Platinum sa môžete dočítať na nasledujúcich riadkoch.
Plug-in hybridná Kia Ceed SW sa na Slovensku predáva od 31 490 €
Chrómové koncovky výfuku sú iba dekoračné. Pravý výfuk je skrytý napravo.
### Bohatá sériová výbava Keď som pred niekoľkými mesiacmi testoval plug-in hybridnú Kiu Niro, bol som fascinovaný z jej manažmentu energie. Crossover jazdil v celkom bežných podmienkach za tri a pol litra benzínu na sto kilometrov. Keď tieto technologické princípy Kia preniesla do rodiny Ceedov, stvorila ideálne auto. Kia Ceed plug-in hybrid sa predáva iba s benzínovým agregátom 1,6 GDi, ktorému asistuje elektromotor, konfigurovať môžete výbavu. Už v Golde dostanete množstvo techniky pre bezpečnosť a komfort, ako udržiavanie v pruhu, LED svetlá, parkovacie senzory vpredu i vzadu s kamerou, bezkľúčový vstup a štart, navigáciu, Android Auto a Apple CarPlay či dvojzónovú automatickú klimatizáciu. ### Cenník Kia Ceed SW PHEV *platný v čase vydania testu* ### Galéria: Interiér Kie Ceed SW PHEV [GALLERY id=31005] V nami testovanej úrovni Platinum sme ocenili aj elektricky ovládané sedadlo vodiča s pamäťou a automatickým dosunutím po štarte, látkovo-koženkové čalúnenie, dvanásťpalcový digitálny prístrojový panel Supervision, balíček FCA+, adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, bezdrôtovú nabíjačka smartfónu aj elektrické ovládanie kufrových dverí.
Naozaj sa pozeráme na nižšiu strednú triedu? Materiálové a kvalitatívne vyhotovenie mieri vyššie.
Za metalízu predajca pýta 550 eur, ale aj základová Cassa White je krásna a vhodne dopĺňa „čistý“ charakter vozidla.
Cesta na dovolenku v tomto aute nie je ako za trest, zadné sedenie je priestranné, subjektívne patria do vyššej kategórie
### Hybridné auto pre bežný život Poldruha tony prejde vo výlučne elektrickom režime do 57 kilometrov, pričom benzínový motor sa v štandardnom režime zapína sám a takmer nebadane. Jeho maximálny výkon iba 77 kW (105 k) sa niekomu môže dať nízky, lenže celkový systémový výkon po zohľadnení výkonu elektromotora dosahuje 104 kW (141 k) a krútiaci moment 265 Nm. To znamená, že problém nebude ani s ťahaním prívesu do hmotnosti 1 300 kg. Významnú časť práce na dobrom dojme z pohonu tvorí naladenie automatickej prevodovky DCT. Obzvlášť v jazdnom režime Sport, kedy je dynamika sport wagonu veľmi dobrá. Kia dokázala, že spolupráca benzínového a elektrického motora prináša reálne zlepšenie jazdných vlastností a poukazuje tiež na to, že klasický automat predsa len pracuje lepšie ako alternatívna e-CVT. Zvláštnu pozornosť si zaslúžia kultivovaný chod atmosférického motora s priamym vstrekovaním, redukcia vibrácií, odhlučnenie interiéru a tiež naladenie podvozka, ktorý značne prekonáva schopnosti štandardného Ceedu. Plug-in hybrid má vpredu tradične MacPherson a vzadu nezávislú viacprvkovú nápravu s lichobežníkovými vzperami uloženými v pomocnom ráme. Mimochodom, rovnaký podvozok a nápravy má aj crossover XCeed PHEV, tiež s rázvorom 2 650 milimetrov, no o tridsať centimetrov kratšou karosériou. Ceed Sportwagon zvláda nekvalitnú vozovku s ľahkosťou, efektívne tlmí otrasy a hoci má slabšiu spätnú väzbu, riadenie je primerane tuhé a v športovom režime aj celkom strmé. Určite by ste nepovedali, že vzadu vozíte skriňu. Fascinujúca je schopnosť auta manažovať motory tak, aby bola spotreba skutočne nízka nielen na papieri. Plug-in hybridná Kia Ceed za posledných 1 300 kilometrov vykázala priemernú spotrebu iba 3,2 l/100 km. Prevažná časť týchto kilometrov bola jazdená v meste, no ani mimo neho Ceed nesklame. Diaľničná spotreba päť litrov je rovnako pôsobivá. Metodikou WLTP sa nameralo, že toto auto má priemerne jazdiť za rovných päť litrov, čo je s ohľadom na reálnu skúsenosť značne nadhodnotené. ### Galéria: Detaily a nabíjací konektor Kie Ceed SW PHEV [GALLERY id=31004] Nabíjanie prebieha konvenčne, konektor typu CCS má formát Mennekes Type 2, teda sa jedná o pomalší režim nabíjania 3,3 kW. Počas bežnej jazdy v hybridnom režime si auto dokáže rekuperáciou udržiavať desať až dvadsaťpercentné nabitie akumulátorov a priebežne získanú energiu vracať do obehu. Ak by ste chceli jazdiť výlučne na elektrinu vždy, stačí stlačiť tlačidlo EV vedľa radiacej páky.
Keď si kúpite plug-in hybrid, v cene dostanete navigáciu aj s vyhľadávaním blízkych nabíjacích staníc
Elektrická jazda má ale svoje hranice, s desatinovou kapacitou batérií už možná nie je, vtedy sa jazdí predvolene hybridne. Nechať si auto nabiť raz za dva dni nie je starosť, na verejnej nabíjačke to zaberie dve a štvrť hodiny. Naša osobná skúsenosť je taká, že nabíjanie rekuperáciou prebieha pomerne rýchlo, reálne stačí jazdiť zopár hodín, aby ste mali opäť plnú kapacitu batérie. Z nabíjania káblom sa stane prirodzený zvyk už po jednom týždni a oceníte, že s týmto vozidlom môžete parkovať na zvýhodnených parkovacích miestach v nákupných centrách. Tam si s kartičkou od ZSE alebo Greenway jednoducho pripojíte auto do zástrčky a keď sa vrátite z nákupu, akumulátor máte plný a pripravený na elektrickú jazdu. Každodenné jazdenie v meste tak môže úplne bezproblémovo prebiehať výlučne na elektrinu – dokonca ani pri jazde cez diaľnicu v meste, kde sa jazdí maximálne 90 km/h, nemusí auto zapínať benzínový motor. ### Litre nie sú všetko Praktická stránka plug-in hybridného Ceedu Sportwagon zodpovedá skúsenosti s konvenčne poháňanými verziami. Oceňujeme priestrannosť a vybavenie batožinového priestoru, členený priestor pod podlahou, rolovacie plato, rýchlo sa otvárajúce kufrové dvere aj sklápanie zadných sedadiel do roviny. Je škoda, že zadné sedadlá sa nedajú sklápať z batožinového priestoru, ale na druhej strane je potrebné pripomenúť, že otvoriť zadné dvere a vyklopiť sedadlo nie je žiadna námaha. Batériový modul s váhou 117 kg a kapacitou 8,9 kWh nachádzame za zadnými sedadlami, zaberá väčší priestor pod podlahou kufra. Napriek tomu ponúka plug-in hybridný sportwagon stále dosť priestoru na väčšinu potrieb, bez problémov su odveziete skriňu zo švédskeho obchodu s nábytkom i i dospelácky bicykel – dokonca aj bez demontáže predného kolesa.
Pre trakčné akumulátory má plug-in hybrid o 163 litrov menší kufor ako ostatné verzie
V interiéri odveziete aj trojmetrové predmety, ale to je absolútny limit – dlhší náklad patrí na strechu, kde sú už v štandarde lyžiny. Predná časť interiéru je bohatá na odkladacie priestory, lakťová opierka je posuvná a zadní pasažieri ocenia vyklápacie lakťové operadlo s nápojovými slotmi. Pokiaľ by sme sa mali venovať kokpitu vodiča, iba by sme kopírovali to, čo sme písali v iných testoch o Kii Ceed. Je priestorovo veľmi veľkorysý a pre jeho estetické vyhotovenie akoby ani nepatril do svojej kategórie a triedy. Nezainteresovaný by ho tipoval pokojne aj ako konkurenta takého Renaultu Talisman, nie Meganu. Veľmi kladne hodnotíme materiálové vyhotovenie, ergonomické usporiadanie ovládacích prvkov, posed za volantom, rozsah nastavenia volantu a sedadla. Kia veľmi správne odhadla ideálny pomer medzi športovým a komfortným charakterom interiéru, pričom sa nebojí vernej imitácie luxusu. Imitácie preto, lebo niektoré prvky, ktoré sa na prvý pohľad javia ako kovové, sú v skutočnosti iba plastové s lesklou povrchovou úpravou. Ak ale majú dlhú životnosť, nemáme s nimi ani najmenší problém. [CAR id=17084]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk