Magazín

Stellantis: Tlak na elektromobilitu je pre nás neudržateľný, ohrozené sú pracovné miesta aj kvalita áut

Carlos Tavares, Stellantis
Zdroj: YouTube

Generálny riaditeľ automobilového koncernu Stellantis, Carlos Tavares, uviedol, že vonkajší tlak na výrobcov automobilov s cieľom urýchliť prechod na elektrické vozidlá vážnym spôsobom ohrozuje pracovné miesta a kvalitu vozidiel, keďže výrobcovia sa snažia zvládnuť vyššie náklady na výrobu elektrických vozidiel.

Vlády a investori chcú, aby výrobcovia automobilov urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady sú "za hranicami" toho, čo môže automobilový priemysel uniesť, povedal v rozhovore na konferencii Reuters Next šéf koncernu, Carlos Tavares.

„Došlo k rozhodnutiu zaťažiť automobilový priemysel elektrifikáciou, ktorá však prináša 50 percent dodatočných nákladov v porovnaní s konvenčným vozidlom...Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 percent dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej vrstvy nebude schopná tieto náklady zaplatiť."

Výrobcovia automobilov by mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut alebo akceptovať nižšie ziskové marže, povedal Tavares. Obe tieto cesty však vedú k škrtom. Lídri odborov v Európe a Severnej Amerike pravidelne varujú, že tento tlak môže priemysel stáť desaťtisíce pracovných miest.„Nehovoriac o tom, že výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala,“ povedal Tavares. Tlak na zrýchlenie tohto procesu „bude pôsobiť len kontraproduktívne. Povedie to k problémom s kvalitou a ďalším iným najrôznejším problémom."

Vlády by mali presunúť zameranie klimatickej politiky na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel - Carlos Tavares

Tavares povedal, že Stellantis sa snaží vyhnúť škrtom zvyšovaním produktivity oveľa rýchlejším tempom než je v tomto odvetví bežné. „Počas nasledujúcich piatich rokov musíme stráviť 10 percent produktivity ročne... v priemysle, ktorý je zvyknutý na 2-3 % zvyšovanie produktivity ročne. Budúcnosť nám ukáže, kto to dokáže stráviť a kto zlyhá," poznamenal Tavares. „Sme nútení tlačiť na limity.“

Očakáva sa, že náklady na elektrické vozidlá klesnú a analytici predpokladajú, že batériové elektrické vozidlá a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.

Rovnako ako ostatné automobilky, ktoré zarábajú na spaľovacích vozidlách, aj Stellantis je pod tlakom výrobcov ako Tesla či Rivian. Ide však o spoločnosti, ktoré sú oveľa menšie s ohľadom na predaj vozidiel a zamestnanosť. Investori však dali Tesle a Rivianu vyššie trhové ohodnotenie ako vlastníkovi značky Jeep alebo vysoko ziskovej franšízy pick-upov Ram.

Citroen e-C4 (TEST)

Tento tlak investorov znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili ciele ukončiť predaj spaľovacích vozidiel do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.

Tavares uviedol, že „vlády by mali presunúť zameranie klimatickej politiky na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.“

Stellantis je na dobrej ceste dosiahnuť zníženie nákladov o 5 miliárd eur prostredníctvom zefektívnenia svojich operácií a do roku 2025 vyčlenil 30 miliárd eur na vývoj nových architektúr elektromobilov, výstavbu závodov na batérie a investície do surovín a nových technológií.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?