Automatické prevodovky sa na Slovensku tešia čoraz väčšej obľube pri nových, ale aj jazdených vozidlách dovážaných zo zahraničia. Môže za to predovšetkým stále hustejšia premávka v mestách a súvisiace zápchy, kde sa veľmi rýchlo vytráca čaro manuálneho radenia prevodových stupňov. Jazda bez potreby neustáleho radenia je v preplnených mestách jednoducho pohodlnejšia.
Tento komfort však niečo stojí. Priplatiť si za automatickú prevodovku musíte už pri kúpe nového auta, nehovoriac o finančne náročnejšom servise. Ide totiž o pomerne zložité a komplexné zariadenie, ktorého životnosť sa priamo odvíja od dôkladnej a pravidelnej údržby. Táto skutočnosť by mala predovšetkým zaujímať majiteľov jazdeného vozidla so samočinnou prevodovkou.
ZÁKLADNÝ SERVIS
Väčšina výrobcov už dnes predpisuje výmenu oleja v automatickej prevodovke, bežný interval sa pritom pohybuje medzi 60 – 80 000 km. V minulosti automobilky pravidelnú výmenu oleja nepredpisovali a samotnú náplň považovali za doživotnú.
Táto nešťastná formulácia však mala za následok predčasné zlyhania prevodoviek, ktorým majitelia nedopriali pravidelný servis. V automobilovom žargóne predstavuje slovo „životnosť“ približne 150 000 km. Pri takomto nájazde už výrobca predpokladá, že svoje staré vozidlo vymeníte za nový model, a preto nebola výmena oleja v prevodovke bežnou súčasťou servisného plánu.
Cena štandardnej výmeny oleja v servise sa dnes pohybuje od 250 do 500 eur v závislosti od konkrétneho typu použitej automatickej prevodovky a modelu vozidla.

PREPLACH NERISKUJTE
Olej v automatickej prevodovke vydrží niekoľko desiatok tisíc kilometrov aj z toho dôvodu, že ide o uzavretý systém. Samotné trenie, vysoká teplota a opotrebúvanie súčastí vo vnútri prevodovky však spôsobujú zanášanie oleja malými čiastočkami (pilinami). O ich zber sa čiastočne stará filter, zvyšok rieši spomínaná pravidelná výmena oleja.
Pri samotnej výmene však nikdy nedôjde ku kompletnému vypusteniu starej náplne a časť pôvodného oleja zostáva naďalej v prevodovke. Nová náplň sa tak po servise zmieša so starým olejom, ktorý zostal v prevodovke. Mnohí preto využívajú strojový preplach na odstránenie zvyškov starého oleja z celého systému automatickej prevodovky.
Napriek tomu, že myšlienka kompletného preplachu prevodovky pred použitím novej náplne znie dobre na papieri, v praxi so sebou prináša viaceré riziká, ktoré môžu ovplyvniť fungovanie prevodovky.
Hydrorozvádzač automatickej prevodovky obsahuje labyrint kanálikov a priechody, ktoré vedú prevodový olej množstvom ventilov. Tie následne uvedú do činnosti príslušnú spojkovú skupinu a hladko preradia rýchlostný stupeň. Strojový preplach systému automatickej prevodovky môže spôsobiť upchatie (pilinami) alebo poškodenie týchto kanálikov a ventilov. Vo výsledku tak riskujete poškodenie alebo nesprávne fungovanie automatickej prevodovky spôsobené tlakovým preplachom.
Niektorí mechanici navyše varujú pred kompletnou výmenou oleja v automatickej prevodovke. Čistý olej totiž nemá rovnaké trecie vlastnosti, čo môže v systéme po úplnom odstránení starej náplne spôsobiť preklz prevodovky alebo ďalšie vedľajšie problémy. Ponechanie časti starého oleja v prevodovke tak nie je na škodu a pri dodržiavaní pravidelných servisných intervalov postupne dôjde k prirodzenej obmene prevodového oleja.

NA CHEMIKÁLIE ZABUDNITE
Chemické látky na preplachovanie prevodovky sú rozpúšťadlá alebo čistiace prostriedky, ktoré sa pridávajú do prevodovky pred samotným preplachom. Teória spočíva v tom, že tieto chemikálie pomôžu uvoľniť alebo vyčistiť nečistoty z vnútra prevodovky. Existuje však niekoľko dôvodov, prečo by sa chemikálie na preplachovanie nemali používať.
V prvom rade sú spomínané chemikálie úplne zbytočné. Vďaka vysokému obsahu detergentnej zložky v prevodovej náplni zostávajú prevodovky zvnútra pomerne čisté. Ak sa nachádza vo vašej prevodovke nadmerne veľa kovových čiastočiek a nečistôt, hlavným dôvodom bude nadmerne opotrebovaná mechanická súčasť prevodovky, ktorá je pred koncom životnosti. A tento problém obyčajný preplach jednoducho nevyrieši.
Takmer každý výrobca automobilov neodporúča používať chemikálie na preplachovanie prevodovky. Pokiaľ vám výrobca dokáže použitie podobnej chemikálie, môžete prísť o záruku.
Tieto chemikálie môžu ľahko poškodiť vašu prevodovku, a preto ich väčšina výrobcov automobilov neodporúča. Väčšina preplachovacích strojov navyše dosahuje iba 80-90 % výmenu tekutín, a tak časť nežiadúcej chemikálie po prepláchnutí naďalej zostáva v prevodovke.