Aktualita, Odporúčané

Vodiči kamiónov spoznali maximálny vek, dokedy môžu jazdiť. Po tejto hranici je jasný koniec

Vodiči kamiónov patria medzi častých účastníkov dopravných nehôd. S vyšším vekom sú reakcie tela na situácie v premávke horšie.
Archív

Vodiči kamiónov vedia, že táto práca  má rôzne obmedzenia.  Správy z odvetvia jasne naznačujú, že profesia vodičov nákladných vozidiel rýchlo starne. Je tiež ťažké prehliadnuť časté zmienky o vodičoch nad 60 rokov v správach o nehodách a kontrolách.

Talianske ministerstvo vnútra preto nedávno vydalo špeciálne komuniké, v ktorom verejnosti pripomína špecifické vekové pravidlá platné v Taliansku.

Ministerstvo vnútra vydalo toto objasnenie po rokoch protichodných výkladov článku 115 talianskeho dopravného poriadku. Toto opatrenie sa týka tisícok profesionálnych vodičov, ktorí prevádzkujú vozidlá s hmotnosťou nad 20 ton. Vodič kamióna tak bude mať odteraz jasno. 

Vodiči kamiónov poznajú maximálny vek, dokedy môžu jazdiť.

Vodiči kamiónov poznajú maximálny vek, dokedy môžu jazdiť. Foto: SOS Team

Vodiči kamiónov môžu mať maximálne 68 rokov. Potom si už za volant nesadnú

Oznámenie sa odvoláva na článok 115 talianskeho dopravného poriadku. Uvádza sa v ňom, že štandardná veková hranica pre vodičov nákladných vozidiel s celkovou hmotnosťou presahujúcou 20 ton je 65 rokov. Vodiči kamiónov si môžu výnimočne predĺžiť vodičský preukaz na ťažké vozidlá o tri roky, až kým nedosiahnu vek 68 rokov. Vyžaduje si to však dodatočné ročné lekárske prehliadky. Potvrdenie o pozitívnych výsledkoch sa musí nosiť v kabíne a predložiť pri každej kontrole. Po dovŕšení veku 68 rokov taliansky zákon zakazuje vodičom viesť ťažké vozidlá.

Ministerstvo zdôrazňuje, že vyššie uvedené obmedzenia sa vzťahujú iba na vodičov s bydliskom v Taliansku, ktorí používajú taliansky vodičský preukaz. Vodiči kamiónov s bydliskom v iných krajinách, ktorí sú držiteľmi zahraničných vodičských preukazov, môžu v Taliansku viesť ťažké vozidlá aj po dovŕšení 68 rokov bez toho, aby sa museli obávať špecifických miestnych zákonov. Samozrejme, za predpokladu, že ich vodičské preukazy sú platné a spĺňajú požiadavky krajín, v ktorých boli vydané. Napríklad poľský vodič starší ako 68 rokov s platným vodičským preukazom zo Slovenska môže určite jazdiť medzinárodne do Talianska.

Oznámenie ministerstva, vydané v spolupráci s ministerstvom infraštruktúry a dopravy a podložené rozhodnutím Štátnej rady z roku 2011, tiež objasňuje, že lekárske osvedčenie stráca platnosť dňom po dovŕšení 68 rokov veku vodiča. V tomto momente sa musí ukončiť profesionálna jazda ťažkých vozidiel.

Je zaujímavé, že Taliani zaviedli predmetné predpisy relatívne nedávno, v roku 2011. Dnes prebiehajú diskusie o tom, či zákon zachovať v súčasnej podobe alebo ho trochu uvoľniť. V roku 2024 bol pripravený návrh zákona, ktorý by zvýšil maximálny vek pre vodičov ťažkých vozidiel zo 68 na 70 rokov. Tento návrh však taliansky Senát zamietol kvôli obavám z jeho negatívneho vplyvu na bezpečnosť. Talianske odbory tiež vyjadrili negatívne stanovisko k návrhu

Zdroj: trans.info





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.