Odoberajú vodičáky po 60ke: Pravidlo zakazuje šoférovať vozidlá, sankcia je 1200 eur

Úradníci odoberajú vodičáky automaticky od stanoveného veku. Krajina EÚ sprísňuje nariadenia pre šoférovanie v cestnej premávke.
odoberajú vodičáky

Priemerný vek dožitia sa v Európe neustále zvyšuje, no aj napriek tomu dochádza k úpravám pravidiel pre vodičov, ktoré idú cestou sprísňovania v prípade starších motoristov. Potvrdzuje to najnovší príklad štátu, kde odoberajú vodičáky pre vybrané skupiny vozidiel len na základe dosiahnutia vekovej hranice.

Taliansko zaviedlo od roku 2025 nové pravidlo, ktoré výrazne zasiahlo časť vodičov vo vyššom veku. Šoféri, ktorí dovŕšili 68 rokov, si už nesmú sadnúť za volant ťažkých nákladných vozidiel či súprav s prívesmi.

Zmena sa dotýka len vodičských oprávnení skupiny C a CE, takže bežné osobné autá a motocykle zostávajú pre seniorov bez obmedzení. Platí to, samozrejme, za predpokladu, že vodiči spĺňajú bežné zdravotné predpoklady a podmienky.

Prečo odoberajú vodičáky starším?

Talianske pravidlá vychádzajú z úprav v cestnom zákone, ktorý definuje maximálny vek pre vedenie ťažkých nákladných vozidiel. Po 68. narodeninách vodič automaticky stráca oprávnenie šoférovať nákladné vozidlá či ťahače.

vodič auta

Tlak na vodičov z povolania narastá

Dôvodom je snaha znížiť počet nehôd u áut, kde riziká končia často fatálne. Ťažké súpravy a ich šoférovanie si vyžadujú fyzickú kondíciu, rýchle reakcie aj celkovú pozornosť. Práve to sú oblasti, pri ktorých môže s pribúdajúcim vekom dochádzať k prirodzenému zhoršeniu schopností motoristov.

Za porušenie pravidiel hrozia vodičom prísne pokuty. Ak si senior napriek zákazu sadne za volant nákladného auta, riskuje pokutu 1 200 eur. Úrady zároveň v takýchto prípadoch odoberajú vodičáky (pre skupinu B, teda osobné autá) až na niekoľko mesiacov.

Zdravotné prehliadky už od 50 rokov

Taliansko dlhodobo kladie dôraz na zdravotnú spôsobilosť vodičov. Profesionálni šoféri musia na lekárske kontroly chodiť už od veku 50 rokov. Bežní vodiči ich v krajine absolvujú po dovŕšení 60. roku života. Vyšetrenia hodnotia predovšetkým zrak, reflexy, celkový zdravotný stav a kognitívne schopnosti.

Pre porovnanie, ak máte vodičský preukaz skupiny B na Slovensku, musíte absolvovať kontrolu u doktora raz za päť rokov od vašich 65. narodenín. Pre vodičské oprávnenie na autobus či kamión platí, že potvrdenie lekárskej spôsobilosti musia získať raz za päť rokov a od veku 65 rokov následne každý druhý rok, uvádza slovenské ministerstvo vnútra.

vodičák

Vo veľkej krajine EÚ odoberajú vodičáky starším vodičom

Talianske ministerstvo vnútra je značne prísnejšie v tom, že v krajine priamo odoberajú vodičáky a nedajú motoristom šancu preukázať, že stále zvládajú bezpečne šoférovať. Rezort sa však opiera o štatistiky, podľa ktorých sú starší vodiči častejšie účastníkmi vážnych nehôd v prípade, že riadia ťažké vozidlá. Ide o trend, ktorý pozorujú aj iné európske krajiny.

Podobné problémy potvrdzujú napríklad takisto údaje z Francúzska. V roku 2021 zomrelo na tamojších cestách takmer 450 vodičov starších ako 75 rokov. Európska komisia preto už dlhššie zvažuje, že pre seniorov nad 70 rokov zavedie osobitný typ vodičského oprávnenia so skrátenou platnosťou alebo sprísni regulácie pre zdravotné prehliadky.

Bezpečnosť verzus diskriminácia

Nové talianske pravidlá vyvolali zásadnú spoločenskú diskusiu. Zástancovia tvrdia, že ide o nevyhnutný krok, ktorý môže znížiť počet ťažkých dopravných nehôd a chrániť ostatných účastníkov cestnej premávky. Starší šoféri vraj často zápasia s únavou, zhoršeným zrakom či pomalšími reakciami, čo predstavuje pri 40-tonových súpravách zásadný problém.

Kritici toho, že v Taliansku odoberajú vodičáky od veku 68 rokov, ale namietajú, že zákon posudzuje všetkých seniorov rovnako a neberie do úvahy individuálny zdravotný stav. Časť nespokojných Talianov zároveň tvrdí, že pravidlo môže zapríčiniť to, že na trhu bude nedostatok kvalifikovaných vodičov. Už dnes totiž chýbajú v mnohých regiónoch krajiny.

vodič

Prináša vyšší vek hlavne skúsenosti či zníženú schopnosť ovládať vozidlá?

Situácia v ďalších krajinách

Na Slovensku, v Nemecku či napríklad v Rakúsku momentálne neexistuje pevná veková hranica, ktorá by seniorom zakazovala viesť nákladné autá. Rozhodujú zdravotné testy a pravidelné obnovovanie profesijného oprávnenia. V celej Európe však prebieha debata, či by sa pravidlá nemali zjednotiť, a to najmä kvôli starnúcej populácii a zvýšeným nárokom na bezpečnosť cestnej premávky.

Aj keď zostáva Taliansko v oblasti vodičákov zatiaľ výraznou výnimkou, odborníci nevylučujú, že podobné obmedzenia sa časom objavia aj inde v Európe. Krajiny sa snažia nájsť rovnováhu medzi dvoma kľúčovými cieľmi. Na jednej strane chcú zachovať u seniorov čo najväčšiu mieru samostatnosti a mobility.

Úrady však zároveň obhajujú fakt, že v niektorých prípadoch automaticky odoberajú vodičáky. Bránia sa tým, že musia chrániť ostatných účastníkov cestnej premávky pred rizikami kamiónov a inej ťažkej dopravy. Budúce roky nám ukážu, či taliansky model zostane raritou, alebo sa stane predlohou pre novú európsku legislatívu.

Zdroj: trans.info