EÚ chystá nový benzín E20, slovenské autá čelia problému
Ide o palivo budúcnosti? E20 a jeho cesta na čerpacie stanice sa už rozbehla. Nový benzín však zneisťuje vodičov, ktorí netušia, či ho môžu tankovať.
Vydané Text: Alex
Diskusia o tom, či plošne zaviesť nový benzín s vyšším podielom ekozložky, naberá na sile. Aj v roku 2025 totiž zostávajú na euróspkych cestách dominantné vozidlá so spaľovacím motorom. Napríklad v Nemecku, najväčšej ekonomike kontinentu, ide približne o 30 miliónov benzínových a 14 miliónov dieselových áut.
Elektromobilita sa síce na starom kontinente postupne rozvíja, no je jej prínos k znižovaniu emisií CO2 v doprave zostáva zatiaľ obmedzený, čo naplno pociťujeme aj na Slovensku.
Práve preto je nevyhnutné hľadať ďalšie riešenia na znižovanie emisií spaľovacích motorov. Jednou z perspektívnych ciest je vyšší podiel bioetanolu v benzíne, ktorý môže pomôcť (navyše relatívne rýchlo a jednoducho) znížiť uhlíkovú stopu existujúceho vozového parku, a to vrátane hybridných vozidiel.
Nový benzín E20 ako krok vpred
Podľa viacerých odborníkov by zavedenie paliva E20 – teda benzínu s vyšším podielom bioetanolu – mohlo významne prispieť k ochrane klímy. Po E10 by sa tak na čerpacích staniciach na Slovensku mohol objaviť nový typ paliva.
E20 si bude vyžadovať rozšírenie existujúcich legislatívnych rámcov v rámci krajín EÚ. Palivá musia spĺňať prísne normy a štandardy, a preto sa už v súčasnosti na európskej úrovni pracuje na technickej norme pre E20. Nemci už svoj návrh odovzdali európskemu výboru pre normalizáciu (CEN). Očakáva sa, že proces harmonizácie ukončia do roku 2028.
Medzi hlavné požiadavky, ktoré norma definuje, patria údaje ako minimálne oktánové číslo, obsah etanolu či prísne obmedzenie obsahu vody v palive.
Príklady z Brazílie a Indie
Zatiaľ čo nový benzín E20 je v Európe zatiaľ len vo fáze plánovania, niektoré krajiny už dlhšie využívajú palivá s vyšším podielom etanolu. V Brazílii je dnes bežný benzín s 27,5% podielom etanolu, pričom do roku 2030 sa počíta so zvýšením až na 35 %. V krajine platí národná norma, ktorá stanovuje minimálny podiel bioetanolu v palive na 20 %.
India je ešte ambicióznejšia. Cieľom vládnej stratégie bolo pôvodne dosiahnuť 20% etanolovú zmes v tamojšom benzíne do roku 2030. Avšak už v januári 2025 sa podarilo dosiahnuť 19,6 %. Uvedený termín preto rovno posunili na rok 2025.
India nielenže nastavila ambiciózne ciele, ale vytvorila aj technickú infraštruktúru. Kľúčové normy v krajine určujú špecifikácie pre bioetanol aj samotný nový benzín E20. Tieto normy zabezpečujú bezpečné používanie E20 v kompatibilných motoroch, kompatibilitu s palivovým systémom vozidla a bezproblémové jazdné vlastnosti.
Pre nové vozidlá zaviedli v Indii samostatnú normu, ktorá stanovuje špecifikácie referenčného paliva pre testovanie a schvaľovanie motorov. Značky ako Škoda, Honda či Volkswagen už v Indii certifikovali svoje modely ako kompatibilné s benzínom E20.
Chcú stabilizovať ceny
Súčasťou ambicióznej indickej stratégie pre ekologickejší nový benzín je snaha o zníženie závislosti od dovozu ropy, stabilizácia cien poľnohospodárskych produktov a podpora príjmov vidieckych komunít.
Produkcia bioetanolu v Indii vzrástla z 300 000 ton v roku 2014 na 5,6 milióna ton v roku 2024. Na dosiahnutie cieľových 20 % ekozložky bude potrebné vyrobiť viac než 8 miliónov ton bioetanolu.
Indický úspech zaujal aj medzinárodné spoločenstvo. Počas summitu krajín G20 v roku 2023, ktorý sa konal v Naí Dillí, vznikla Globálna aliancia pre biopalivá. Medzi zakladajúcich členov patria okrem Indie aj Argentína, Brazília, USA či Taliansko. Krajina južnej Európy figuruje v aliancii ako zatiaľ jediný európsky člen.
Rýchle zníženie emisií CO2
Nový benzín E20 predstavuje reálnu a efektívnu možnosť, ako znížiť emisie v doprave bez nutnosti okamžitej výmeny áut. Kým Európa ešte len pripravuje legislatívny a technický rámec, iné krajiny ukazujú, že cesta k čistejšiemu spaľovaniu sa dá dosiahnuť už dnes. Príklad Indie môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko a ďalšie štáty EÚ, aby urýchlili svoje kroky k ekologickejším alternatívam.
Dôležitá však bude akceptácia paliva s vyšším podielom biozložky zo strany vodičov. Otázkou, ktorá robila starosti mnohým domácim motoristom už pri uvádzaní benzínu E10, zostáva kompatibilita motorov a palivových systémov vozidiel.
Mnohé autá a ich vodiči čelia v súčasnosti problému. Aj keby sme rovno zajtra zaviedli nový benzín E20 na každej čerpacej stanici na Slovensku, motoristi by si neboli istí, či ho môžu natankovať a následne bezpečne jazdiť bez strachu z poškodenia vozidla. Na túto otázku budú musieť dať odpoveď automobilky pod dohľadom štátnych autorít.
Zdroj: myraasta.in