Ekobenzín E20 prichádza: Bude na Slovensku povinný už čoskoro?
Má byť ekologickou pomocou, no predstavuje riziko pre motory. Ekobenzín E20 má už teraz kontroverznú povesť, podobne ako dnes bežný E10.
Vydané Text: Alex
Ak by ste veľmi chceli, k jednej z prvých čerpacích staníc s benzínom s navýšeným podielom biozložky by ste to mohli odšoférovať už dnes. Stane sa však ekobenzín E20 súčasťou bežnej ponuky čerpacích staníc?
S odporom a nedôverou motoristov sme sa stretli aj na Slovensku, a to už pri uvádzaní povinnosti pre benzín E10. Niektorí vodiči mu ani dnes po dlhých rokoch neveria a obávajú sa problémov s motorom či súčiastkami palivového systému. Treba však dodať, že dnešné autá E10 spravidla zvládajú a ich motory majú potrebnú certifikáciu od automobiliek, aby si s týmto palivom skutočne poradili.
Pre tých, ktorí napriek tomu E10 proste vo svojej palivovej nádrži nechcú, existuje alternatíva v podobe drahších prémiových palív. Pri nich často nájdete staré známe označenie E5, a teda aj nižší podiel biozložky.
Vývoj sa však posúva a zatiaľ čo kedysi sa živo debatovalo o tom, či máme skutočne zaviesť benzín E10, teraz už prichádza na rad E20 s ešte väčším podielom ekologickej prímesi.
Ekobenzín E20 ako budúcnosť?
Už pred jeden a pol rokom začali v Nemecku prvýkrát predávať nový ekobenzín E20 s obsahom 20 % bioetanolu. Prvú čerpaciu stanicu s týmto palivom otvorili konkrétne v Mannheime. Hlavný cieľ? Znížiť emisie skleníkových plynov v doprave.
Realita však vyzerá komplikovanejšie. V súčasnosti totiž môžu tento typ benzínu tankovať len určené vozidlá. Ide o uzavretý testovací program, do ktorého sa nemôžete len tak prihlásiť so svojím autom.
Ekobenzín E20 dodáva firma CropEnergies, ktorá patrí k popredným európskym výrobcom udržateľného etanolu. Projekt sa pozdáva aj nemeckému združeniu ADAC, ktoré už verejne nové palivo podporilo. Aby však novinku mohli zaviesť plošne napríklad v Nemecku, musia najskôr zmeniť normu DIN EN 228. Tá dnes povoľuje len 10 % etanolu v benzíne.
Zmeniť sa musia aj samotné vozidlá. Automobilky by museli garantovať kompatibilitu motorov s vyšším podielom bioetanolu. Zároveň by sa museli upraviť aj legislatívne predpisy pre predaj palív na európskom trhu.
Cena benzínu neporastie
Z pohľadu ceny by sa mal vraj nový ekobenzín E20 pohybovať približne na úrovni dnešného E10, teda bez výrazného zdraženia pre motoristov. Ak oslávi testovanie v Mannheime úspech, dá sa čakať, že čerpacie stanice s týmto palivom pribudnú aj do ďalších regiónov a krajín Európy vrátane Slovenska. E20 tak umožní znížiť uhlíkovú stopu bez nutnosti prechodu na elektromobily. Ešte však potrvá, kým E20 skutočne vytlačí E10 z ponuky.
Na rýchle zavedenie ekobenzínu tlačia vybraní europoslanci konzvervatívnej nemeckej CDU. Norbert Lins, Peter Liese a Jens Gieseke nedávno vyzvali listom predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyen, aby urýchlene podporila palivo E20.
V korešpondencii, ktorej časť uverejnil portál auto-motor-und-sport.de, sa uvádza, že na európskych cestách budú stále jazdiť prevažne autá so spaľovacími motormi a nástup elektromobility prebieha podstatne pomalšie, ako sa predpokladalo. „O to dôležitejšie je nasadiť alternatívne palivá, aby sa aj v existujúcom vozovom parku dosiahli rýchle úspory CO2,“ uzatvárajú europoslanci.