Ekobenzín E20 prichádza: Bude na Slovensku povinný už čoskoro?

Má byť ekologickou pomocou, no predstavuje riziko pre motory. Ekobenzín E20 má už teraz kontroverznú povesť, podobne ako dnes bežný E10.

Ak by ste veľmi chceli, k jednej z prvých čerpacích staníc s benzínom s navýšeným podielom biozložky by ste to mohli odšoférovať už dnes. Stane sa však ekobenzín E20 súčasťou bežnej ponuky čerpacích staníc?

S odporom a nedôverou motoristov sme sa stretli aj na Slovensku, a to už pri uvádzaní povinnosti pre benzín E10. Niektorí vodiči mu ani dnes po dlhých rokoch neveria a obávajú sa problémov s motorom či súčiastkami palivového systému. Treba však dodať, že dnešné autá E10 spravidla zvládajú a ich motory majú potrebnú certifikáciu od automobiliek, aby si s týmto palivom skutočne poradili.

Pre tých, ktorí napriek tomu E10 proste vo svojej palivovej nádrži nechcú, existuje alternatíva v podobe drahších prémiových palív. Pri nich často nájdete staré známe označenie E5, a teda aj nižší podiel biozložky.

Vývoj sa však posúva a zatiaľ čo kedysi sa živo debatovalo o tom, či máme skutočne zaviesť benzín E10, teraz už prichádza na rad E20 s ešte väčším podielom ekologickej prímesi.

benzín zdražie

Ekobenzín E20 ako budúcnosť?

Už pred jeden a pol rokom začali v Nemecku prvýkrát predávať nový ekobenzín E20 s obsahom 20 % bioetanolu. Prvú čerpaciu stanicu s týmto palivom otvorili konkrétne v Mannheime. Hlavný cieľ? Znížiť emisie skleníkových plynov v doprave.

Realita však vyzerá komplikovanejšie. V súčasnosti totiž môžu tento typ benzínu tankovať len určené vozidlá. Ide o uzavretý testovací program, do ktorého sa nemôžete len tak prihlásiť so svojím autom.

Ekobenzín E20 dodáva firma CropEnergies, ktorá patrí k popredným európskym výrobcom udržateľného etanolu. Projekt sa pozdáva aj nemeckému združeniu ADAC, ktoré už verejne nové palivo podporilo. Aby však novinku mohli zaviesť plošne napríklad v Nemecku, musia najskôr zmeniť normu DIN EN 228. Tá dnes povoľuje len 10 % etanolu v benzíne.

Zmeniť sa musia aj samotné vozidlá. Automobilky by museli garantovať kompatibilitu motorov s vyšším podielom bioetanolu. Zároveň by sa museli upraviť aj legislatívne predpisy pre predaj palív na európskom trhu.

ekobenzín E20

Cena benzínu neporastie

Z pohľadu ceny by sa mal vraj nový ekobenzín E20 pohybovať približne na úrovni dnešného E10, teda bez výrazného zdraženia pre motoristov. Ak oslávi testovanie v Mannheime úspech, dá sa čakať, že čerpacie stanice s týmto palivom pribudnú aj do ďalších regiónov a krajín Európy vrátane Slovenska. E20 tak umožní znížiť uhlíkovú stopu bez nutnosti prechodu na elektromobily. Ešte však potrvá, kým E20 skutočne vytlačí E10 z ponuky.

Na rýchle zavedenie ekobenzínu tlačia vybraní europoslanci konzvervatívnej nemeckej CDU. Norbert Lins, Peter Liese a Jens Gieseke nedávno vyzvali listom predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyen, aby urýchlene podporila palivo E20.

V korešpondencii, ktorej časť uverejnil portál auto-motor-und-sport.de, sa uvádza, že na európskych cestách budú stále jazdiť prevažne autá so spaľovacími motormi a nástup elektromobility prebieha podstatne pomalšie, ako sa predpokladalo. „O to dôležitejšie je nasadiť alternatívne palivá, aby sa aj v existujúcom vozovom parku dosiahli rýchle úspory CO2,“ uzatvárajú europoslanci.