Prežijú neuveriteľnú rýchlosť, ale neprežijú víkend – toto je osud pneumatík z F1

Použité pneumatiky z Formuly 1 neskončia na skládke – Pirelli ich rozdrví a využije ako palivo v cementárňach.

Vydané  Text: 

Po každom víkende Formuly 1 zostávajú na okruhoch stovky použitých pneumatík. Vzhľadom na extrémne zaťaženie a špecifické zmesi, ktoré sa nedajú opätovne použiť, končia všetky mimo trate. Čo sa s nimi deje potom?

Každá zmes má svoj účel. A svoj koniec

Výrobca Pirelli dodáva do Formuly 1 šesť rôznych zmesí pneumatík. Na každý pretekársky víkend sa vyberajú tri – mäkká, stredná a tvrdá – a tímy musia počas víkendu použiť minimálne dve z nich. Pneumatiky nie sú lacná záležitosť, a keďže sa používajú len raz, logicky vyvstáva otázka: čo sa s nimi stane po zhasnutí posledného svetla?

Použité pneumatiky z Formuly 1 neskončia na skládke – Pirelli ich rozdrví a využije ako palivo v cementárňach.

Najprv si použitý materiál vezmú späť inžinieri Pirelli. Dôkladne analyzujú opotrebenie, povrch, tepelné zmeny a iné parametre. Tieto dáta slúžia na doladenie zmesí do ďalších pretekov. Až keď je výskum hotový, pneumatiky sa posielajú do Veľkej Británie, kde sa začína ich druhý život – v podobe paliva.

Pneumatiky sa rozdrvia na malé gumené pelety, ktoré následne končia v spaľovacích peciach cementární. Guma je totiž výborným zdrojom energie – horí extrémne horúco, a vďaka moderným technológiám sa celý proces dá udržať v ekologických medziach. Podľa Pirelli spaľovanie peliet vedie k „prijateľným emisiám“ a produkuje len jemný popol, ktorý nie je toxický. Vedľajším produktom je aj bitúmen, ktorý sa môže využiť pri výrobe asfaltu na cesty alebo strešné krytiny.

Použité pneumatiky z Formuly 1 neskončia na skládke – Pirelli ich rozdrví a využije ako palivo v cementárňach.

Nie úplne zelené, ale ani plytvanie

Niekomu sa môže zdať spaľovanie pneumatík ako nie veľmi ekologické riešenie. Treba si však uvedomiť, že pri pretekárskych zmesiach ide o špecifický produkt s limitovanými možnosťami tradičnej recyklácie. Využitie ako alternatívne palivo sa preto javí ako efektívny kompromis: pneumatiky nezaberajú miesto na skládkach a ich energia sa premení na užitočné teplo v priemysle. Pre Pirelli je to výhodné aj z ekonomického hľadiska – pneumatiky nemusia skladovať ani likvidovať nákladným spôsobom. A pre životné prostredie? Podľa ich vyjadrení je to lepšie riešenie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.