Aktualita
Brusel ustúpil: Pokuty za emisie pre automobilky zatiaľ nehrozia
Automobilky musia znížiť priemerné emisie CO₂ o 15 % oproti obdobiu 2020 – 2024, teda na úroveň 93,6 g/km. Od roku 2030 klesne tento cieľ na 49,5 g/km a od roku 2035 by mal byť už úplne nulový.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Európska únia konečne urobila rozhodnutie, po ktorom sa automobilkám trochu uľavilo. Hoci emisné normy zostávajú rovnako prísne, výrobcovia vozidiel získali dva dodatočné roky na to, aby splnili nové ciele pre rok 2025. Pôvodne mali tieto pravidlá začať platiť okamžite, no po schválení návrhu Európskej komisie europarlamentom môžu automobilky započítať priemerné emisie flotily za obdobie 2025 až 2027. Rozhodnutie prešlo s výraznou väčšinou hlasujúcich, čo hovorí o silnej podpore pre tento postup.
Od tohto roku pritom platí nový emisný cieľ
Automobilky musia znížiť priemerné emisie CO₂ o 15 % oproti obdobiu 2020 – 2024, teda na úroveň 93,6 g/km. Od roku 2030 klesne tento cieľ na 49,5 g/km a od roku 2035 by mal byť už úplne nulový. Hoci spaľovacie motory nebudú formálne zakázané, bez rozšíreného nasadenia e-palív alebo spaľovania vodíka bude ich ďalší vývoj prakticky neudržateľný.
Pre automobilky ako Volkswagen či Stellantis táto odkladová lehota znamená reálne úspory peňazí. Volkswagen už skôr vyčíslil, že v prípade nedodržania cieľov by mohol čeliť pokute až 1,5 miliardy eur. Stellantis dokonca varoval, že bude musieť znížiť výrobu benzínových a naftových vozidiel, aby sa vyhol sankciám. Renault odhaduje, že celé odvetvie by mohlo čeliť až 15 miliardám eur v pokutách. To vysvetľuje, prečo sú niektoré modely ako Miata s väčším motorom z ponuky v Únii vyradené.
Niektoré automobilky to riešia kombináciou, predávajú výkonné spaľováky, ale ich flotilový priemer zachraňujú plug-in hybridy a elektromobily. Mercedes tak môže stále vyrábať dvanásťvalcové S-Classy, ak ich vyváži dostatočným počtom elektrických modelov s označením EQ. Podobne BMW môže do novej M5 dať hybridný V8 namiesto toho, aby motor zmenšovali. AMG zas čelí kritike za štvorvalcovú C63 a už teraz pracuje na návrate k V8, aj keď nie úplne pre tento konkrétny model.
V celej EÚ zároveň rýchlo rastú dane na autá s vysokými emisiami. Výsledkom je, že napríklad Honda Civic Type R stojí v Holandsku cez 100-tisíc eur a Toyota GR Yaris má extrémne vysokú cenu vo Francúzsku. Aj to núti výrobcov výrazne prehodnocovať ponuku a technické riešenia. Odklad cieľov im teraz dáva čas dobehnúť elektrifikáciu bez nejakých drastických kompromisov, no tlak stále nepoľavuje.