Nové elektromobily Fordu budú z dielne Volkswagenu! Zbohom americká technika

Ford chystá návrat ikonických modelov ako Fiesta a Focus v elektrickej podobe – s pomocou Volkswagenu a jeho platforiem.

Vydané  Text: 

Európska pobočka Fordu zažíva ťažké časy. V minulom roku predala 426 307 áut v 27 krajinách EÚ, Spojenom kráľovstve a niekoľkých ďalších európskych štátoch, čo predstavuje medziročný pokles o vyše 87-tisíc kusov. Trhový podiel značky sa tým prepadol na 3,3 %, a ani začiatok roka 2025 nenaznačuje obrat k lepšiemu – predaje medziročne klesli o ďalších 1,9 %.

Za tento vývoj môže podľa mnohých najmä kontroverzná produktová stratégia Fordu. Z ponuky totiž zmizli viaceré ikonické modely – najskôr Mondeo, neskôr populárna Fiesta a už čoskoro aj Focus. Výsledkom je značne oklieštené portfólio, ktoré Ford v Európe do veľkej miery opiera o elektrické SUV-čka vznikajúce v spolupráci s nemeckým Volkswagenom.

nemecký koncern je pripravený otvoriť Fordu dvere – len musí vedieť, čo chce.

Elektrický Explorer?

Ak ste si mysleli, že nový Ford Explorer je výhradne americký výtvor, mýlite sa. V Európe ide o preznačený model VW ID.4, zatiaľ čo nový Capri je v podstate Volkswagen ID.5. Táto spolupráca nie je náhodná – za jej rozbehnutím stojí Martin Sanders, donedávna šéf Fordu Europe, dnes riaditeľ marketingu a predaja značky Volkswagen. A podľa jeho vlastných slov má toto partnerstvo pokračovať aj ďalej – „s najväčšou pravdepodobnosťou“ aj v podobe ďalších spoločných modelov.

Fiesta a Ka ako elektromobily? Možno áno, ale po nemecky

Sandersovo vyjadrenie okamžite vyvolalo špekulácie. Podľa viacerých zdrojov je pravdepodobné, že Ford využije nadchádzajúcu platformu MEB Entry od Volkswagenu na stavbu malého elektromobilu. V hre sú pritom dve známe mená – Fiesta a Ka. Nová generácia Fiesty by mohla vzniknúť na platforme ID.2, zatiaľ čo menší Ford Ka by sa mohol objaviť ako klon pripravovaného ID.1. Obe tieto elektrické „ľudové autá“ už Volkswagen avizoval a ich príchod sa očakáva v najbližších rokoch.

nemecký koncern je pripravený otvoriť Fordu dvere – len musí vedieť, čo chce.

Do konca desaťročia plánuje skupina Volkswagen predstaviť úplne novú modulárnu architektúru SSP, ktorá má nahradiť aktuálne platformy vrátane MEB. SSP bude základom aj pre nový Golf, no zároveň by mohla poslúžiť ako technický základ pre znovuzrodenie Fordu Focus – paradoxne modelu, ktorý bol dlhé roky najväčším konkurentom Golfu. Hoci takáto predstava dnes znie nezvyčajne, nie je vylúčená. Kľúčové rozhodnutie bude závisieť od samotného Volkswagenu, ktorý si určí, ktoré z Fordov by mohli z jeho technológie profitovať. A ako sa zdá, nemecký koncern je pripravený otvoriť Fordu dvere – len musí vedieť, čo chce.


Inzercia

Advertisement