Test

TEST Peugeot Rifter GT: Nafta je späť! Oplatí sa investovať do nového modelu?

Hľadáte ideálne MPV s praktickými detailmi a moderným dizajnom? Rifter sa vrátil k naftovým motorom, pozornosť si zaslúži.

Vydané  Text: 

Peugeot Rifter, ktorý od svojho uvedenia v roku 2018 zaujal priateľským dizajnom a praktickosťou, prešiel ďalšou aktualizáciou, ktorá upevňuje jeho postavenie medzi najobľúbenejšími MPV na trhu. Tento model, pôvodne navrhnutý ako nástupca Peugeotu Partner, si od svojich začiatkov budoval povesť vozidla, ktoré dokáže spojiť funkčnosť úžitkového vozidla s pohodlím rodinného auta. Pre rok 2024 prináša niekoľko významných vylepšení, ktoré určite oslovia širšie spektrum zákazníkov.

Návrat naftových motorov: Praktickosť na prvom mieste

Po kontroverznom prechode na výhradne elektrický pohon sa Peugeot rozhodol prehodnotiť svoju stratégiu. Návrat naftových motorov je odvážnym krokom (ale vítaným), ktorý reaguje na potreby reálnych používateľov – rodín, ktoré si cenia dlhý dojazd, nízke náklady na prevádzku a dostatočný výkon. Naftový agregát 1.5 BlueHDi sa javí ako spoľahlivé riešenie, pričom neprekvapí len svojou efektivitou, ale aj kultivovaným chodom.

Testovaná verzia so 130 k a 8-stupňovou automatickou prevodovkou EAT8 dokázala priemernú spotrebu udržať na hodnote 6,0 l/100 km, ale priznám, že najviac som v čase testu využívala diaľnice. Tento údaj je stále pozitívnou správou pre vodičov, ktorí hľadajú kombináciu úspornosti a dynamiky – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy nie je svetaborné, ale v rámci segmentu viac než dostatočné.

Evolúcia, nie revolúcia

Facelift pre rok 2024 možno na prvý pohľad označiť za jemný, no jeho výsledkom je atraktívnejší look. Predná časť získala nové LED svetlomety, vďaka čomu má rifter moderný a sofistikovaný vzhľad. Prepracovaná maska chladiča s novým logom značky Peugeot je ďalším krokom k odlíšeniu od predchodcu. V kombinácii s dvoma novými farebnými odtieňmi – modrou Kiama a zelenou Sirkka – má zákazník viac možností na individualizáciu.

Zadná časť vozidla pôsobí jednoduchšie, no nápis Peugeot po celej šírke dverí pridáva na elegancii. Rozmery vozidla zostali nezmenené, čo je dobrá správa pre tých, ktorí hľadajú kompaktnosť a priestrannosť v jednom balení.

A kufor ukrytý za ním? Rifter si v tomto smere získal moju plnú pozornosť. Je navrhnutý s ohľadom na maximálnu praktickosť: hranaté tvary, nízka nakladacia hrana vo výške 60 centimetrov a dostatok priestoru do výšky, ktorý umožňuje ľahké uloženie objemnej batožiny. Tento model však ukrýva aj jedno eso, ktoré by malo byť povinnou výbavou každého MPV – nezávislé otváranie zadného okna. Vďaka nemu máte rýchly prístup k batožine bez potreby otvárať celé zadné dvere, čo sa hodí najmä na miestach s obmedzeným priestorom alebo časom.

Priestor pre pasažierov: skvelý, ale nie dokonalý

Zadné sedadlá ponúkajú dostatok miesta pre nohy aj hlavu, pričom posuvné bočné dvere zabezpečujú pohodlný prístup. Ako bonus má Rifter elektrické ovládanie zadných okien – to v segmente nie je samozrejmosť. Pasažieri v druhom rade majú k dispozícii tri samostatné sedadlá s Isofixom, ale v rámci zachovania istého komfortu uprednostňujem iba dve detské sedačky po bokoch. Vývod ventilácie s reguláciou prúdenia vzduchu tiež príjemne prekvapí, aj keď nejde o plnohodnotnú klimatizáciu.

Sedenie však nie je bez chýb. Pri teste Riftera som si všimla, že poloha sedadiel je dosť vzpriamená a samotná lavica je krátka, čo neposkytuje dostatočnú oporu pre nohy. Toto riešenie vyhovuje najmä deťom, no pre dospelých pasažierov na dlhších trasách môže byť menej pohodlné. Navyše, zadná lavica nie je nastaviteľná pozdĺžne, čo obmedzuje flexibilitu priestoru.

Rifter si zachováva povesť rodinne orientovaného MPV, no priestorové riešenie nie je úplne bez kompromisov. Napriek tomu jeho praktické detaily, ako je nezávislé otváranie zadného okna či variabilita zadných sedadiel, z neho robia silného kandidáta pre rodiny alebo aktívnych jednotlivcov.

Krok s dobou drží aj kabína, ktorá ponúka nový digitálny prístrojový panel – moderné, prehľadné a intuitívne riešenie. Multimediálny systém je dostupný s uhlopriečkami 8 alebo 10 palcov, pričom nový softvér zjednodušuje ovládanie. Oceňujem, že Peugeot ponechal manuálne ovládanie klimatizácie! Tým pádom som počas jazdy nemusela navyše manipulovať so žiadnym displejom.

Jazdné vlastnosti: Harmónia medzi komfortom a istotou

Za volantom vás čaká komfort, ktorý je v segmente MPV nadpriemerný. Podvozok zvláda nerovnosti s prehľadom, pričom jazda je pohodlná aj pri vyšších rýchlostiach. Tlmenie hluku je na úrovni, ktorá ma  príjemne prekvapila – cestovanie po diaľnici je relatívne tiché a tak si dokážete udržať konverzáciu aj so zvyškom pasažierov.

Riadenie je presné, čo vodičovi umožňuje dobrý pocit kontroly, hoci športové ambície ostávajú logicky v pozadí. To však nemení nič na tom, že Peugeot Rifter je vynikajúcim partnerom na každodenné jazdenie aj rodinné dobrodružstvá.

Záver

Facelift Peugeotu Rifter priniesol osvieženie, ktoré modelu prinavracia pôvodnú všestrannosť a šarm. Návrat k nafte, modernizácia dizajnu a inovácia interiéru sú presne tým, čo robí z tohto modelu jednu z najzaujímavejších možností pre rodiny, ktoré hľadajú priestor, komfort a efektivitu. Rifter tak stále ostáva jedným z najsilnejších hráčov vo svojom segmente. A za cenu 31 390 eur sa nad ním oplatí uvažovať.

Toto malé auto je radosť šoférovať a predáva sa od 16-tisíc. Test Peugeot 208 1.2 PureTech s manuálom