Benzínový motor valcuje konkurenciu: Extrémne šetrí palivo, už nebudete chcieť iné auto

Tento nový benzínový motor je štvorvalec s extrémnym kompresným pomerom. Láme rekord v účinnosti a má naozaj dobre našliapnuté, aby ponúkol veľmi nízku spotrebu.
tankovať benzínové auto

Čínsky automobilový gigant Chery opäť rozvíril debatu o budúcnosti spaľovacích motorov. Napriek masívnemu presunu automobiliek k elektromobilite firma dokazuje, že vývoj benzínových a hybridných pohonov zďaleka nekončí. Na konferencii v čínskom meste Wu-chu predstavila nový benzínový motor s termickou účinnosťou až 48 percent. To je výsledok, ktorý by prekonal prakticky všetkých konkurentov a atakuje úroveň moderných turbodieslov.

Pre porovnanie, súčasné benzínové agregáty sa pohybujú približne okolo hodnoty 40 percent, pričom napríklad špičkový Nissan ZR15DDTe sa nedávno dostal na 42 percent. Každé percento navyše však znamená asi 2,5 percenta úspory paliva a pokles emisií CO2. Nový benzínový motor od Chery by tak mohol byť jedným z najúspornejších motorov vo svojej triede na svete.

Chery Omoda

Benzínový motor: Čo je termická účinnosť?

Je to údaj, ktorý ukazuje, koľko energie z paliva sa reálne premení na pohyb kolies. Počas horenia benzínu vzniká teplo, no veľká časť z neho uniká do chladiaceho systému či výfuku. Ak motor dosiahne účinnosť 40 percent, znamená to, že 60 percent energie sa stráca. Chery chce práve tieto straty minimalizovať.

Kľúčom je extrémne vysoký kompresný pomer, a to až 26:1. Ide o hodnotu typickú skôr pre dieselové motory, kde sa zmes vznieti sama vďaka tlaku. Automobilka Chery neposkytla veľa detailov, no použitá technológia pripomína experimentálne konštrukcie ako Mercedes DiesOtto či Mazdu Skyactiv-X.

Konštruktéri upravili kinematiku piestu, pričom použili zložitejší systém ramien a kĺbov, ktorý obmedzuje bočné tlaky piestu na stenu valca. Menšie trenie znamená menej strát, hladší chod a dlhšiu životnosť pre benzínový motor. Tento princíp sa už v minulosti skúmal pri prototypoch zameraných na maximálnu účinnosť, no Chery ho chce dostať do sériovej výroby.

benzínový motor

Nižšie teploty, nižšia spotreba

Významnou súčasťou riešenia je aj agresívne nastavená recirkulácia výfukových plynov (EGR) až na úrovni 35 percent. Nižšie teploty v spaľovacom priestore pomáhajú znižovať spotrebu aj emisie oxidov dusíka. Dôležitú úlohu zohrávajú tiež nové tepelné bariérové povlaky, ktoré znižujú straty tepla priamo v spaľovacej komore. Viac tepla zostávajúceho v priestore znamená väčší tlak na piest. Vo výsledku tak nastáva efektívnejšie využitie energie.

Celá jednotka má fungovať v Millerovom cykle, teda so skrátenou sacou fázou a predĺženou expanziou. To je ďalší tradičný spôsob, ako získať z benzínu viac energie pri menšej spotrebe. Novinka je evolúciou existujúceho motoru 1.5 TDGI, ktorý už dnes dosahuje veľmi slušnú účinnosť 44,5 percenta a používa sa v hybridných modeloch značiek Omoda a Jaecoo.

Napríklad rodinné SUV Jaecoo 7 Super Hybrid sa s týmto motorom predáva vo viacerých európskych krajinách. Plánom je expandovať s ním aj na ďalšie trhy. Nová generácia by mohla jeho parametre posunúť ešte ďalej. Či sa rekordný benzínový motor skutočne dostane do bežných sériových áut, nám ukáže až čas. Už teraz ale vieme povedať, že Chery vysiela silný signál. Spaľovacie motory ešte rozhodne nepovedali posledné slovo.

Zdroj: MSN