V noci po diaľnici už len 70 km/h! Za brutálne opatrenie môže nespokojnosť 2500 ľudí
Ani nie mesiac po tom, čo sme odhalili, že mnohé úseky hlavných ťahov v jednej európskej krajine znižujú rýchlostné limity zo 120 na iba 100 km/h, už prichádza ďalšia, oveľa brutálnejšia správa. Na jednej z diaľnic to bude ešte horšie, pretože sa tu zavádza nočný rýchlostný limit len 70 km/h. Toto je krok, ktorý je v ostrom rozpore s rastúcim trendom v Európe.

V Česku umožnili vodičom využívať vyššiu rýchlosť.
Kým v susednom Česku plánujú na niektorých diaľniciach maximálnu rýchlosť zvýšiť až na 150 km/h (a podobné plány má aj Taliansko), úrady v tejto južanskej krajine volia presný opak. Dopravná inštitúcia (DGT, Generálne riaditeľstvo pre dopravu) vidí v radikálnom znižovaní rýchlosti kľúčový nástroj na súčasné zníženie nehodovosti. Len pred pár dňami tam bol potvrdený kontroverzný zákaz predbiehania o viac ako 20 km/h na vedľajších cestách, a už sa dozvedáme o nových, šokujúcich obmedzeniach na diaľniciach.
Namiesto 120 už len 70 km/h
Trend rušenia všeobecného maximálneho limitu 120 km/h na diaľniciach sa rýchlo šíri. Hoci boli tieto cesty projektované na rýchlejšiu premávku, čoraz viac úsekov zavádza nové limity iba 100 km/h s cieľom zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky. Príkladom sú dôležité diaľnice v autonómnych oblastiach. Diaľnica AG-55 v Galícii je jednou z tých, ktorá znížila rýchlostné limity zo 120 na 100 km/h, rovnako ako AP-8 v Gipuzkoa.
Spoločnosť Bidegi, zodpovedná za správu ciest v provincii, oznámila úpravu až šiestich nových úsekov s limitom 100 km/h a inštaluje nové, nekompromisné rýchlostné kamery na zabezpečenie dodržiavania predpisov. Ani rušná diaľnica AP-7 v Katalánsku neostala pozadu a zaviedla dynamické rýchlostné limity, ktoré v závislosti od poveternostných podmienok znižujú rýchlosť na 100 km/h. Vodiči tak nikdy nevedia, aký limit ich čaká.
Najväčší šok prichádza z tohto španielskeho regiónu. Regionálny dopravný úrad (SCT, agentúra zodpovedná za dopravu v Katalánsku) posúva stratégiu znižovania rýchlosti na úplne novú úroveň, ktorá je v ostrom rozpore s charakterom diaľnice. Na diaľnici C-31 medzi Castelldefels a Gavà v provincii Barcelona je na 6-kilometrovom úseku povolená maximálna rýchlosť v noci len 70 KM/H! Tento radikálny krok sa spúšťa ako pilotný program, ktorého hlavným cieľom je znížiť hlukové znečistenie a prispieť k „lepšej kvalite života a blahobytu občanov“ bývajúcich v blízkosti komunikácie.
Komfort 2 500 ľudí
Hoci kontroverzné opatrenia už do roku 2023 zabránili 1 610 nehodám so zraneniami, toto najnovšie je zamerané primárne na pohodlie. Znížené obmedzenie rýchlosti na len 70 km/h platí striktne medzi 22:00 a 7:00 nasledujúceho dňa.
„Odhaduje sa, že toto opatrenie by mohlo byť prínosom pre približne 2 500 obyvateľov a cesta sa predĺži len o jednu minútu,“ uviedla Katalánska dopravná služba, čím sa snaží upokojiť frustrovaných vodičov.
Argument o jednej minúte ignoruje frustráciu z pocitu, že jazdíte na diaľnici takmer rýchlosťou, akou by ste jazdili v meste (iba na vyhradených úsekoch samozrejme). David Prat, riaditeľ infraštruktúry, potvrdil, že 70 km/h v noci im umožňuje optimalizovať infraštruktúru. Aby sa zabezpečilo, že limit nebude porušovaný, úrad inštaluje dva sonómetre (špeciálne mikrofóny) priamo na ceste C-31 na monitorovanie emisií zvuku pred a po zavedení zníženej rýchlosti.
Tieto opatrenia nie sú posledné. Úrad pre ekologickú transformáciu potvrdil, že už pracuje na novom strategickom pláne na výrazné zníženie hlukového vplyvu cestnej siete, čo znamená, že na viacerých úsekoch diaľnic v Španielsku sa v noci znížia rýchlostné limity. Chudáci vodiči. Hoci je ochrana obyvateľov dôležitá, limit len 70 km/h na diaľnici je extrém, ktorý vyvoláva nielen šok, ale aj sarkastické poznámky o tom, či si majú vodiči kúpiť bicykle namiesto áut.
Z nášho pohľadu, sledujúc tento byrokratický horor, môžeme len dúfať, že sedemdesiatka sa na diaľnici našou bežnou realitou nikdy nestane, aj keď niektoré opravované úseky majú už dlhšie ešte nižšiu rýchlosť, ako by sme chceli. Tam sa zvyčajne jazdí „len 50 km/h“, ale aspoň vieme, že sa tam pracuje… niekedy. Je to však varovný prst pre všetky európske krajiny, že tlak na spomaľovanie a kontrolu sa bude stupňovať, kým si na diaľnici všetci nezačneme spievať uspávanky.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















