Volvo to s EÚ vzdalo! Benzínový motor si ponechá do roku 2040
Začiatkom roka 2020 sa spustili preteky o stanovenie dátumu ukončenia pre klasický spaľovací motor (ICE). Spoločnosť Volvo sa ujala vedenia a začiatkom roka 2021 sebavedomo oznámila, že do konca tohto desaťročia, konkrétne do roku 2030, prejde na plne elektrické vozidlá (BEV). Rovnako ako mnoho iných ambicióznych automobiliek, aj švédska značka, vlastnená čínskym koncernom Geely, musela tento sľub prehodnotiť a rázne z neho ustúpiť. Spaľovací motor sa tak stáva novou, oveľa realistickejšou stratégiou: benzínové motory zostanú súčasťou portfólia minimálne do konca nasledujúceho desaťročia, teda do roku 2040.
Realita trhu prehovorila
Pôvodný ambiciózny cieľ Volva narazil na tvrdú realitu globálneho trhu. Štatistiky naznačujú, že prechod na plnú elektrifikáciu neprebieha tak rýchlo, ako si výrobcovia želali. V septembri klesol predaj elektromobilov o alarmujúcich 21 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2024. Hoci plug-in hybridy (PHEV) zaznamenali len mierny medziročný pokles (o 1 %), PHEV a BEV spolu tvorili iba 44,2 % z celkového predaja.
Tento prepad jasne signalizuje, že časť spotrebiteľov zostáva skeptická voči čisto elektrickým vozidlám, najmä kvôli obavám z dojazdu (range anxiety), nedostatočnej infraštruktúre a vysokej obstarávacej cene. Práve táto skepsa donútila Volvo prehodnotiť svoje ciele a uznať, že spaľovací motor bude nevyhnutným kompromisom. Minulý mesiac síce generálny riaditeľ Hakan Samuelsson predpovedal, že „odvetvie bude elektrifikované približne o 10 rokov“, no zároveň priznal, že benzínové motory pravdepodobne zostanú v ponuke minimálne do konca nasledujúceho desaťročia, aby uspokojili dopyt z globálnych trhov, najmä v USA a Ázii.
PHEV s dlhým dojazdom
Švédi teraz vsádzajú na PHEV ako kľúčovú prechodnú technológiu. Dôkazom je plán predávať modernizovaný model XC70 (ktorý príde do Európy pravdepodobne v roku 2027) mimo Číny. Modely ako nový XC70 sú pre Volvo dobrou voľbou vďaka hybridnej konfigurácii s dlhým dojazdom. SUV má výkonnú batériu s kapacitou 39,6 kWh, ktorá by mala podľa čínskeho cyklu CLTC poskytovať dojazd až 180 km na elektrický pohon. Hoci by bolo číslo podľa noriem WLTP alebo EPA pravdepodobne nižšie, stále ide o významné predĺženie elektrického dojazdu, ktoré rieši obavy zo „short range anxiety“ a zároveň ponúka istotu benzínového motora.
Samuelsson vysvetlil, že uvedenie XC70 na európsky trh až v roku 2027 je spôsobené náročnosťou splnenia rôznych emisných a bezpečnostných požiadaviek a nutnosťou prispôsobiť informačno-zábavný systém.
EREV: Hybridy druhej generácie
Ešte zaujímavejšia je pozícia Volva k vozidlám s predĺženým dojazdom (EREV). Bola potvrdená aj náhrada za luxusné SUV XC90, ktoré je s 10 rokmi na trhu už zastarané. Jeho nástupca má prísť až v roku 2028 a bude k dispozícii ako elektromobil s predĺženým dojazdom (EREV).
Samuelsson vidí v EREV potenciál a nazýva ich „hybridmi druhej generácie“ alebo „skôr elektromobilmi s náhradným motorom“. Kľúčový rozdiel v konfigurácii EREV je v tom, že spaľovací motor funguje výlučne ako generátor na nabíjanie batérie a nikdy priamo nepoháňa kolesá. Táto konfigurácia rieši problém s dojazdom bez potreby extrémne masívnej a drahej batérie. Vozidlo jazdí primárne na elektrickú energiu, ale ICE generátor sa spustí len vtedy, keď sa batéria vybije, čo udržiava efektivitu. Či už ide o PHEV s dlhým dojazdom alebo o EREV, jedno je jasné – spaľovací motor má pre Volvo stále budúcnosť. Spoločnosť síce minulý rok prestala vyrábať naftové motory, ale benzínové motory si chce ponechať ešte minimálne ďalších 15 rokov.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















