Aktuality

SEAT Leon ST Cupra: španielska krv a endorfíny

Hovorí sa, že víťaz môže byť len jeden. Vo fotografickej súťaži nášho časopisu auto motor a šport o all inclusive „výlet“ na prvú jazdu s novým SEATom Leon ST Cupra najviac sympatií získala fotografia Miroslava Kučeru z Púchova. Laické pohľady sú vždy špecifické. Sú plné emócií a nečakaných zážitkov. Aj Miroslav ich zažil do sýtosti. Preto sme ho poprosili, aby Leon ST Cupra popísal on. Tu je jeho pohľad:

SEAT Leon súčasnej generácie v najostrejšej verzii Cupra zažil svoju premiéru ešte v priebehu minulého roka, kedy vyštartoval z fabriky v 3- a 5- dverovom prevedení, poháňaný preplňovaným štvorvalcom 2.0 TSI s výkonom 195 a 206 kW a krútiacim momentom 350 Nm rozmedzí otáčok 1 750 – 3 500 min-1. Kombinuje sa s manuálnou šesť stupňovou ako i robotizovanou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Potenciál nedávno prenechal aj svojmu objemnejšiemu bratovi, a tak bol rodokmeň rozšírený o verziu ST Cupra.

Barcelona je rodiskom automobilky SEAT, tak sme si nemohli túto novinku vyskúšať nikde inde, ako v tejto prímorskej metropole. Na španielskych okreskách a v mestskej džungli sa preukázal rodinný nádych kombíka v spojení so systémom dynamickej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia (DCC) v režime Comfort ako ideálnou voľbou pre bežné rodinné výlety alebo približovanie medzi nákupnými centrami. Nami testovaný model bol obutý na 19“ diskoch a filtrácia nerovností je v tomto režime i s takýmto nízkym profilom pneumatiky (rozmer 235/35 R19) na skutočne veľmi komfortnej úrovni.

V dnešnej uponáhľanej dobe môže byť od ST Cupry častokrát žiadaný práve režim Sport, ktorý sa po prepojení s 280 konskými silami a batožinovým priestorom so základným objemom batožinového priestoru 587 dm3môže uchádzať o pozíciu expresného doručovateľa batožiny. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h dokáže akcelerovať za 6 sekúnd s DSG prevodovkou a 6,1 sekundy s manuálnou. Priemerná spotreba udávaná výrobcom je pri obidvoch výkonových modifikáciách iba 6,6 litra na 100 km v spojení s manuálnou prevodovkou, pri DSG prevodovke je vyššia o 0,1 litra na 100 km.

Tá pravá zábava s týmto španielskym rodinným dravcom, pri ktorej sa na spotrebu nehladí, však začína inde – na okruhu! Hostil nás areál neďaleko Barcelony s názvom Parcmotor Castellolí, kde sme si mohli vychutnať tú časť ST Cupry, za ktorou sme sem cestovali. Prepnutím do zostávajúceho režimu – Cupra sa nám rozprúdi krv v žilách a Leon nám okamžite naservíruje agresívnejšiu odozvu plynového pedála, zvuk motora, adaptívnu reguláciu podvozka, tvrdšie progresívne riadenie a aktívnu uzávierku diferenciálu prednej nápravy, ktorý dokáže v extrémnom prípade preniesť až 100% krútiaceho momentu na jedno koleso. Prechod zákrutami je i vďaka týmto technológiám plynulý s dokonalou odozvou, ktorú od Cupry dostávame. Dlhší zadný previs a objemnejšia ložná plocha robí ST Cupru hravejšou oproti jej kratším verziám. Príplatkový Peformance Packet, pozostávajúci z väčších brzdových kotúčov, štvorpiestových strmeňov Brembo, osobitých diskov a na prianie i špeciálnych pneumatík, je pre takýto účel využitia prospešným a funkčným doplnkom.

Cupra ST vo mne zanechala fantastické pocity - či už z bežnej premávky alebo okruhovej jazdy. Spojenie dynamiky a dlhšej karosérie Cupre prospelo a pokiaľ chcete vyriešiť kompromis medzi rodiným kombíkom a športovo ladeným pretekárom, tak Seat Leon ST Cupra bude určite správnou voľbou.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?