Fotogaléria:Opel GT: Amerikanizácia

Špeciálne upravený model Opel Movano Combi je prvým úžitkovým vozidlom na Slovensku, ktoré výrazne posúva hranice možností hendikepovaných vodičov.


Vďaka sérii úprav podlahy vozidla, jeho riadenia, ovládania zadných dverí ako aj montáži automatickej zdvíhacej plošiny ho môžu osoby s postihnutím šoférovať aj bez toho, aby si museli presadať z invalidného vozíka za volant auta. Prvé takto upravené auto vlastní na Slovensku Organizácia muskulárnych dystrofikov. Úpravy úžitkového auta pre potreby hendikepovaných vodičov boli realizované vďaka programu Opel Handycars, ktorého poslaním je zabezpečovať pod jednou strechou predaj a špeciálnu úpravu vozidiel určených na prepravu osôb s telesným hendikepom.

Osemmiestna dodávka Opel Movano Combi s motorom 2.3 CDTI s výkonom 110 kW (150 koní), dĺžkou rázvoru 3182 mm a prevádzkovou hmotnosťou 2183 kg prešla viacerými úpravami, ktoré boli realizované podľa požiadaviek užívateľa automobilu. Všetky úpravy boli realizované spôsobom, aby nimi nedošlo k narušeniu technickej stránky vozidla. Aj po úpravách ostáva zachovaná celá záruka a jazdné vlastnosti vozidla sa vôbec nemenia. Prestavbu auta zabezpečil partner pre program Opel Handycars, česká spoločnosť JP SERVIS, ktorú na Slovensku zastupuje spoločnosť ARES.

**Rozsah úprav, ktorými model Opel Movano Combi prešiel:**

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

montáž elektrohydraulickej dvojramennej automatickej zdvíhacej plošiny AUTOLIFT – PIUMA: Keďže základná filozofia úpravy vychádzala zo zachovania samostatnosti osoby na invalidnom vozíku, táto voľba bola uprednostnená pred rampou. Plošina je funkčná za každých poveternostných podmienok, je menej náročná na obsluhu, a aj z hľadiska bezpečnosti predstavuje pre osobu na vozíku väčšiu istotu. Zariadenie funguje na diaľkové ovládanie, káblové ovládanie a v prípade poruchy elektronickej časti aj na manuálny pákový pohon. Vďaka celohliníkovému prevedeniu bolo možné dosiahnuť zníženie hmotnosti zariadenia na približne 100 kg. montáž elektrického otvárania zadných dvojkrídlových dverí: Diaľkové, bezdrôtové ovládanie zadných dverí plne zabezpečuje samostatnosť pre osoby na vozíku pri nastupovaní a vystupovaní. karosárska úprava podlahy v priestore pre státie vodiča na vozíku: Pôvodné konštrukčné riešenie podlahy v mieste státia vozíčkara vyzeralo tak, že od priestoru pre cestujúcich bolo treba prekonať schodík smerom k sedadlu vodiča. Toto elektrický invalidný vozík nedokáže. S cieľom umožniť státie vozíka priamo pred volantom preto došlo v rámci úprav k vyrezaniu príslušnej časti karosérie, vyrovnaniu podlahy a tým aj posunutiu palivovej nádrže o cca 5 cm nižšie. montáž automatického dokovacieho zariadenia elektrického vozíka Q´STRAINT v priestoru pre státie vozíka: Dokovacie zariadenie zabezpečuje fixáciu vozíka tak, aby bol vozík za každých okolností ukotvený pevne na danom mieste. Za týmto účelom prešlo zariadenie aj nárazovými testami. Je vybavené bezpečnostnými funkciami, ako napr. nedovoľuje odistiť vozík počas jazdy, respektíve do času, kým je kľúč v zapaľovaní. montáž ručného ovládania prevádzkovej brzdy a plynu (elektronický páčkový plyn SOJADIS – ACCEL III a brzda JP Systém JB): Prevádzková brzda je ovládaná pákou pod volantom, pričom ide o plne mechanické riešenie bez prítomnosti elektroniky. Elektronický páčkový plyn je vybavený dvoma pákami naľavo a napravo pod volantom. Toto riešenie neumožňuje ovládať plyn súčasne na ručné riadenie a pôvodné ovládanie. Aktivácia a výber systému ovládania plynu sa udeje do 10 sekúnd po naštartovaní vozidla. Až do najbližšieho vypnutia a opätovného naštartovania vozidla ostáva ako funkčný ten systém ovládania, ktorý bol ako prvý použitý do 10 sekúnd od štartu motora. výroba a montáž elektrického ovládania parkovacej brzdy: Kvôli úprave podlahy vozidla nemohlo byť zachované pôvodné umiestnenie parkovacej brzdy. Presunutím ovládania parkovacej brzdy by bolo problematickejšia obsluha, preto bola realizovaná montáž elektrického ovládania. Súčasťou úpravy je aj elektronická ochrana preťaženia (pri zachovanej možnosti klasického ovládania). úprava podlahy v priestore za sedadlom vodiča, v zadnej časti vozidla: Pôvodná podlaha vozidla bola plastová a nie úplne rovná. Pre potreby pasažierov na vozíku bolo potrebné docieliť čo najrovnejší povrch, do ktorého je možné zakomponovať kotviacu lištu a ktorý umožní manipulácia s vozíkom bez prekážok. Došlo preto k vyrovnaniu a vystuženiu podlahy ako aj k jej vybaveniu protišmykovou krytinou. montáž kotviacich zariadení vozíkov Q´STRAINT: Univerzálne prevedenie kotviacich zariadení umožňuje vo vozidle prepravovať spolu s vodičom na vozíku až štyroch ďalších pasažierov na vozíku. montáž pomocných stabilizačných madiel v pozícii státia vozíčkarov: Madlá umožňujú pasažierom držať sa v priebehu jazdy pevného bodu. úprava konzoly sedadla vodiča pre možnosť fixácie do podlahových fixačných bodov: Pre prípad, že by došlo k poruche elektrického vozíka, bola zachovaná možnosť riadenia vozidla aj inou osobou, resp. osobou, ktorá nesedí na vozíku. Úprava zároveň umožňuje kotvenie sedadiel na rôznych miestach (popri pozícii vodiča aj na štyroch ďalších pozíciách v zadnej časti vozidla) úprava trojsedadla v treťom rade: Úpravca zúžil lavicu na samostatné sedadlo, ktoré môže byť v prípade potreby umiestnené do auta (možnosť fixácie do štyroch pozícií v zadnej časti vozidla). Jedná sa o ekonomické riešenie, keďže trojmiestna lavica by prekážala pri nastupovaní osoby na vozíku. montáž elektrického pomocného schodu bočných dverí SLE600: Riešenie je známe aj z bežných úprav iných modelov áut. Ovládanie je možné z B stĺpca a z pozície vodiča. montáž parkovacieho kamerového asistenčného systému: Do spätného zrkadla bol integrovaný LCD zobrazovací monitor.

Za účelom kompatibility s upraveným vozidlom bolo potrebné špeciálne prispôsobiť aj samotný elektrický vozík vodiča. Elektrický vozík je širší než pôvodné sedadlo vodiča, čo spôsobovalo, že vodič nesedel priamo pred volantom. Možnosť elektrického polohovania sedadla vozíka v priečnom smere o 20 cm umožňuje posun sedadla na jeho podvozku smerom doľava, čo túto situáciu vyriešilo. Rovnako bola upravená aj funkcia náklonu sedadla vozíka, čo umožňuje sedieť pred volantom v priamej, vodorovnej polohe. Súčasťou úprav bola aj výroba a montáž zádržnej konzoly pre dokovacie zariadenie vozíka.

Zrealizovaná úprava umožňuje rôzne kombinácie prepravy, ako v danej situácii užívateľovi najviac vyhovuje. To znamená, že keď je vodič na invalidnom vozíku, do auta sa zmestia ďalší traja ľudia na vozíkoch spolu s dvomi ľuďmi bez vozíka. Ak sa do auta namontuje sedadlo pre vodiča a vzadu sa úplne vyprázdni priestor, zmestia sa dovnútra až štyria pasažieri na vozíku. Ďalšiu alternatívu predstavuje aj namontovanie trojlavice.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.