Klasické testy v autoškole končia! Od nového roka prídu rozsiahle zmeny a skúšky budú ťažšie.

Slovensko je jednou z posledných krajín Európskej únie, kde sa záverečný teoretický test v autoškole robí stále papierovou formou. Od januára tomu bude koniec. Pripravte sa aj na zmeny v otázkach a v ich bodovaní.
Vydané  Text: 

* **Od januára dôjde k zmene teoretickej skúšky v autoškole.** * **Z papierovej formy sa prechádza na modernú elektronickú.** * **Uchádzači o udelenie vodičského oprávnenia budú musieť preukázať väčšie množstvo vedomostí.** * **Tento krok nie je reakcia na dianie v psoledných týždňoch, ale ide o dlhodobú zmenu.** * **Čo všetko sa ešte mení?** Záverečné skúšky v autoškole sú posledným krokom samotného kurzu, ktorý musí uchádzač o vodičské oprávnenie (VO) absolvovať, aby mohol legálne viesť motorové vozidlo. Práve časť záverečných testov je pre mnohých účastníkov kurzu pomerne jednoduchá. **Teoretický test sa totiž aktuálne skladá z vopred definovaných otázok**. Tie je možné nájsť na internete či v odbornej literatúre a tým pádom sa dá na teoretickú časť záverečnej skúšky bez problémov pripraviť. **Od januára 2023 však príde k výraznej zmene**.

KVÍZ: Zvládnete správne vyriešiť križovatky, ktoré sa vyskytujú na testoch v autoškole?

Križovatky nejednému vodičovi robia poriadny problém. My sme si pre vás pripravili zopár situácií, s ktorými sa môžete v bežnom živote stretnúť.

### Písomné testy končia **Aktuálne sa záverečný teoretický test skladá z 27 otázok rôznej bodovej váhy**. Uchádzač o udelenie VO **môže získať maximálne 55 bodov, no minimum na úspešné absolvovanie testov je 50**. Až následne je pripustený k ostatným dvom častiam skúšok, ktoré sú tvorené jazdou na cvičisku a testovacou jazdou v premávke. Tieto dve časti by sa po novom roku nemali nijak zásadnejšie meniť. Zmena sa ale dotkne teoretickej časti. Tá prejde kompletným inovovaním a z klasických papierových testov sa stane elektronická skúška. Informáciu o modernizácii záverečných testov už pred časom priniesol [portál ta3.com](https://www.ta3.com/clanok/245943/stare-testy-v-autoskolach-koncia-od-januara-cakaju-ziadateov-tazsie-otazky) a nedávno došlo k jej potvrdeniu [v reportáži tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/316878-do-roka-by-mohol-byt-na-slovensku-bodovaci-system-pre-vodicov-to-vsak-nebude-jedina-novinka). **Slovensko je podľa predsedu predstavenstva Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl, Jozefa Rohaľa, jednou z posledných krajín v Európskej únii, kde sa vedomostná časť záverečnej skúšky ešte stále robí formou papierového testu**. Táto forma okrem možnosti detailného naučenia sa poradia správnych odpovedí **umožňuje rôzne korupčné konanie**. Tým pádom nie je problémom získanie vodičského oprávnenia takmer pre kohokoľvek.
Vodičský preukaz, riadok 12 s harmonizovaným kódom pre označenie zdravotného obmedzenia vodiča (ilustračná fotografia po grafickej úprave)
### Databáza 1500 otázok a až 100 bodové maximum Novinky, ktoré sú pripravené na rok 2023, by mali zmeniť celú logiku záverečných skúšok. Ich **teoretická časť by totiž už nemala prebiehať v mieste autoškoly, ale na príslušných dopravných inšpektorátoch alebo okresných úradoch**. * [Podobný systém je napríklad v Českej republike](https://etesty2.mdcr.cz/Home/Tests/ro). Tam sa o teoretické preskúšanie uchádzačov o udelenie VO stará skúšobný komisár pridelený príslušnému Mestskému úradu s rozšírenou pôsobnosťou. Test pozostáva z 25 otázok, ktoré sú náhodne generované z databázy 1100 otázok. Bodové maximum, ktoré je možné získať za test je 50 bodov pričom uchádzač na úspešné absolvovanie musí mať minimálne 43 bodov. Na test je celkovo 30 minút, no test je možné zvládnuť podstatne rýchlejšie. [Aj tu však prišlo k aktualizácii niektorých typov otázok](https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Nova-sada-otazek-v-autoskolach-miri-hlavne-na-bezp). Na Slovensku, by podľa [RTVS](https://spravy.rtvs.sk/2022/06/vodicske-skusky-sa-zmenia-autoskoly-sa-obavaju-pomalsieho-procesu/), od januára mal elektronický systém vyberať **náhodne 40 otázok z databázy pozostávajúcej z 1500 otázok** určených Ministerstvom vnútra SR. **Maximum bude 100 bodov, pričom minimum k úspešnému absolvovaniu testu bude 90 bodov**. Otázky budú zachytávať širšie spektrum vedomostí, ktoré by mal budúci vodič ovládať.

Peklo na ceste? Tento kruhový objazd preverí aj skúseného vodiča. Je na ňom až 38 pruhov!

Trúfli by ste si na takýto kruhový objazd? Patrí k najhrozivejším vo Veľkej Británii.

### Jeden opravný termín navyše **Ministerstvo vnútra zároveň budúcich vodičov a lektorov kurzov ubezpečuje, že samotná skúška sa bude dať zvládnuť aj v priebehu jedného dňa**. Podobný systém platí v už zmienenej Českej republike niekoľko rokov. Sprísňovanie testov pritom neprichádza ako priama reakcia na udalosti posledných dní, ale ide o dlhodobý proces digitalizácie s cieľom zvýšiť kvalitu budúcich vodičov a tým pádom aj prispieť k bezpečnosti na našich cestách. **Novinka v kurzoch sa bude týkať uchádzačov o udelenie VO nastupujúcich do kurzu po 1.1.2023**. Uchádzači, ktorí sa prihlásia skôr a budú mať skúšky až po novom roku pôjdu ešte podľa starých predpisov. **Okrem prechodu na elektronickú formu testov prichádza zmena aj v množstve opravných pokusov teoretickej časti skúšky**. Aktuálne je možné absolvovať jeden riadny termín a dvojicou prípravných opravných pokusov. **Po zavedení elektronickej formy testov sa počet opravných pokusov zvýši o jeden**.

Za nedoplatky na sociálnom poistení prídu motoristi o vodičák. Sociálnej poisťovni v návrhu zákona pribúda nová právomoc

Sociálna poisťovňa možno už čoskoro získa úplne novú právomoc. Poslanci Sme rodina predložili návrh zákona, ktorý by jej umožnil neplatičom na poistnom zadržať vodičský preukaz.

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.