Bez elektromobilov to vraj nejde? Nové dáta ukazujú prekvapivú pravdu

Zrušenie zákazu spaľovacích motorov by podľa T&E pripravilo Európu o milión pracovných miest. Kľúčom k budúcnosti má byť domáca výroba batérií a dôsledná elektrifikácia.

Vydané  Text: 

Zatiaľ čo niektoré hlasy varujú pred ekonomickou pohromou, ekologickí analytici tvrdia opak: zákaz áut na fosílne palivá môže Európe priniesť novú priemyselnú éru. Diskusia o pripravovanom zákaze predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 neutícha. Niektorí ho označujú za najväčší risk v histórii európskeho priemyslu, iní za nevyhnutný krok k modernizácii. Najnovšia správa mimovládnej organizácie Transport & Environment (T&E) prichádza so zaujímavým pohľadom – tvrdí, že práve tento zákaz je kľúčom k vytvoreniu nových pracovných miest a návratu k výrobe áut na úrovni spred krízy v roku 2008.

Návrat k zlatým časom?

Podľa analýzy T&E by úplná elektrifikácia automobilového trhu mohla v Európe obnoviť produkciu až na úroveň 16,8 milióna vozidiel ročne – čo je hodnota, ktorú sme naposledy zaznamenali pred rokom 2008. Okrem toho by prechod od spaľovacích k elektrickým pohonom mohol do roku 2035 vytvoriť až milión nových pracovných miest. Kľúčovým faktorom je rozvoj výroby batérií priamo v Európe. Ak sa podarí vyrábať batériové zostavy doma, namiesto dovozu z Ázie, pracovné miesta nahradia tie, ktoré zaniknú v klasickej výrobe motorov. T&E zároveň tvrdí, že automobilový priemysel by tak prispel do HDP EÚ o 11 % viac ako dnes.

Zrušenie zákazu spaľovacích motorov by podľa T&E pripravilo Európu o milión pracovných miest. Kľúčom k budúcnosti má byť domáca výroba batérií a dôsledná elektrifikácia.

Scenár znie optimisticky. Možno až príliš. Kritici upozorňujú, že T&E má blízko k organizáciám ako Greenpeace, čo niektorí považujú za ideologicky motivované. Navyše sú odhady založené na viacerých „ak“: ak sa podarí masívne investovať do európskych batériových tovární, ak sa státisíce zamestnancov hladko preškolia, ak európski výrobcovia ustoja konkurenciu z Číny. Ak nie, namiesto priemyselného reštartu môže prísť ďalšia kríza – uzatváranie fabrík, presun výroby mimo EÚ a strata technologického náskoku.

Odchod od spaľovacích motorov nie je len o ekológii, ale aj o geopolitike a ekonomike. Dlhodobé zaostávanie v elektromobilite môže urobiť z európskeho trhu závislého na čínskych výrobcoch batérií a technológií. Zákaz od roku 2035 má byť podľa T&E nástrojom, ako tomu predísť. No ak sa regulačný rámec ukáže ako príliš tvrdý alebo zle načasovaný, výsledkom môže byť presný opak – strata konkurencieschopnosti a pokles výroby.

Pohon, ktorý mal nahradiť naftu, má vážny problém. Automobilky to nedokážu zmeniť