Je pravda, že ak sa vám vybije batéria, s elektronickou parkovacou brzdou sa nepohnete?
Vo väčšine moderných áut sa s klasickou lankovou brzdou už nestretávame. Máme tlačidlo, ktoré brzdí za nás, no to má svoje výhody aj úskalia.
Vydané Text: Marek Lehmann
Kedysi sme museli ručnú brzdu poriadne „zatiahnuť“, aby sme si boli istí, že auto ostane stáť aj na kopci. Pružná páka medzi sedadlami bola roky neodmysliteľnou súčasťou každého auta – niekedy aj záchrana pri pokazených brzdách. Dnes je však čoraz viac áut vybavených modernou elektronickou brzdou a klasickú páku nahrádza nenápadné tlačidlo. Elektronická parkovacia brzda, známa ako EPB, mení spôsob, akým uvažujeme o parkovaní aj štarte do kopca.
V čom je rozdiel?
Zatiaľ čo tradičná ručná brzda funguje na jednoduchom princípe oceľového lanka, ktoré zatiahnete rukou, pri elektronickej verzii všetko robí elektrický aktuátor – taký malý motorček – priamo na brzdovom strmeni. Zatiahnete gombík a zvyšok už vybaví elektronika. Žiadne rátanie zubov, žiadna námaha. Táto technológia je dostupná už od konca deväťdesiatych rokov, ale dnes je skôr štandardom aj v bežných modeloch. Ovládanie je umiestnené na rôznych miestach. Napríklad pri Peugeote a Citroëne hneď vedľa radiacej páky, v Mercedese naľavo pod volantom, ako starý prepínač svetiel.
Výhoda? EPB šetrí miesto v kabíne, čo výrobcovia radi využijú na ďalšie odkladacie priestory. No ešte dôležitejšie je, že sa aktivuje sama, keď zaparkujete (auto hold), a sama sa uvoľní, keď sa pohnete. Zabudnite na „rozjazd s ručnou“ alebo zahanbenie, že ste ju zabudli dať „dole“ – elektronika to vyrieši za vás. A pokiaľ ide o rozjazd do kopca, elektronika vie brzdu podržať, kým sa pohnú kolesá. Ak si spomeniete na stres z rozjazdu na semafore v prudkom stúpaní, tak s EPB si ho už nemusíte pripomínať.
Ale čo keď sa vybije batéria?
Veď celá brzda je závislá od prúdu! Práve tu prichádza zaujímavý detail Ak sa batéria vybije, brzda ostane zatiahnutá – a to je dobre. Funguje na princípe samosvorného mechanizmu, takže vozidlo sa len tak samé nerozbehne. No s tým prichádza aj háčik – bez prúdu ju neuvoľníte. Potrebujete na to buď znalca, návod od výrobcu, alebo aspoň štartovacie káble a ochotného suseda s plne nabitou baterkou. EPB funguje alebo nefunguje – nič medzi tým. Samozrejme, ako každá elektronika, aj táto má svoje obmedzenia a keď sa pokazí, oprava môže byť drahšia ako jednoduché dotiahnutie lanka. Ale komfort, ktorý prináša, si získal dôveru čoraz väčšej skupiny vodičov – od mestských jazdcov až po majiteľov SUV.
Čerpačka plnila nádrže 70 % vody a 30 % paliva. Podvod sa už rieši na súde