Technika / Požiarne vozidlá Scania

Požiarne vozidlá Scania – požiar nemá šancu

Scania vyrába špeciálne vozidlá pre hasičské a záchranné zbory už viac ako 100 rokov. Vďaka vlastnému špecializovanému vývojovému oddeleniu dokáže počúvať požiadavky svojich klientov a pripraviť im vozidlá presne podľa ich potrieb.

Foto: Scania

Spolupráca s hasičmi sa začala už v roku 1912, keď vtedy ešte spoločnosť Scania-Vabis dodala prvé hasičské auto do švédskeho Norrköpingu. Poháňal ho 4-valcový motor s výkonom 44 kW (60 k) a dosahoval maximálnu rýchlosť 40 km/h.

Vozidlo dodané v roku 1914 zostalo v prevádzke až do roku 1940, rovnako ako aj ďalšie, ktoré si v roku 1915 objednalo mesto Helsingborg v juhozápadnom Švédsku. To svedčí o kvalite, výdrži a odolnosti švédskych hasičských špeciálov už od začiatku ich produkcie.

Prelomové riešenia

Vozidlo dodané do Södertälje v roku 1919 sa vyznačovalo pokročilým a jedinečným systémom pohonu všetkých kolies. Malo samostatné kardanové hriadele poháňajúce predné kolesá pomocou homokinetických kĺbov. Ďalší nezvyčajný prvok predstavovala siréna organového typu namontovaná na výfukovom potrubí a poháňali ju výfukové plyny.

Automobilka Scania-Vabis vyrobila v roku 1939 aj špeciálne hasičské vozidlo s pevnými gumovými pneumatikami a s 30-metrovým mechanickým rebríkom. Keďže išlo o vozidlo nasadené počas vojnového obdobia, dostalo biele fosforeskujúce pruhy a špeciálne zatemňovacie osvetlenie, čo zabezpečovalo viditeľnosť počas vojny.

Už v roku 1912 dodala spoločnosť Scania-Vabis prvé špeciálne upravené hasičské vozidlo pre potreby švédskeho mesta Norrköping

Tak nízko, ako sa len dá

Vývoj hasičských vozidiel sa ani na chvíľu nezastavil. Aj v súčasnosti ponúkajú hasičské vozidlá Scania to najlepšie, čo prináša aktuálny technický vývoj. Dokazujú to aj nové vozidlá s nízkym vstupom a nové dvojité kabíny. V sérii L sedí vodič na úrovni cyklistov a chodcov, čo mu zaručuje detailný prehľad o akejkoľvek dopravnej situácii a zároveň poskytuje jednoduché nastupovanie. Nová dvojitá kabína sa vyrába v meste Laxa, kde má Scania výrobný závod pre špeciálne vozidlá. Poskytuje bezpečné nastupovanie a vystupovanie, ako aj viac priestoru pre posádku, či niekoľko nových komfortných prvkov, vrátane voliteľnej ochrany cestujúcich s až štyrmi hlavovými airbagmi, ktoré znižujú riziko vážnych následkov pri prevrátení. Aktuálne vozidlá pritom poskytujú možnosť prepravy až pre 8-členné družstvá.

Namiesto operadiel býva mechanizmus na uchytenie kyslíkových fliaš, aby bola posádka pri príjazde na miesto požiaru kompletne oblečená a pripravená aj s dýchacou technikou

Podľa vlastných potrieb

Medzi ostatné inovácie patrí zavedenie bezpečnostných prvkov a asistenčných a výstražných systémov podľa požiadaviek Európskej únie GSR 2024. S tým sa spája aj úplne nová palubná doska zameraná viac na vodiča a na ergonómiu. Hasičské automobily najčastejšie poháňa radový 6-valcový motor s objemom 13 litrov a výkonom 323 až 338 kW (440 až 460 k). Špecifikum stredoeurópskeho regiónu sa prejavuje v tom, že hasičské zbory si zvyčajne objednávajú výkonnejšie motory a zároveň vo vyššej miere vozidlá s pohonom 4 × 4, čo býva dané poveternostnými podmienkami a náročnosťou terénu najmä vo vidieckych oblastiach. Na základe konzultácie s výrobcami nadstavieb sa dá vo veľkom prispôsobiť aj podvozok. Či už z hľadiska počtu náprav, druhu prevodoviek, alebo prípravy na pohon ďalších mechanizmov vrátane čerpadiel. Vozidlá však najčastejšie využívajú 14-rýchlostné prevodovky vlastnej výroby so špeciálnym rýchlobehom, ktorý využívajú najmä počas rýchlych presunov. No svoj význam má aj v špeciálnych hasičských vozidlách používaných najmä na letiskách, ktoré sa potrebujú rýchlo dostať aj na vzdialenejšie miesto zásahu. Kabína pre posádku vychádza už z výroby pripravená pre zabudovanie špeciálnych hasičských nárokov napríklad na dýchacie prístroje, prípadne špeciálnu klimatizáciu.

Požiadavky sa vo veľkej miere darí plniť aj preto, lebo vozidlá sa nevyrábajú na sklad, ale vždy na základe objednávky konkrétnych hasičských zborov a v spolupráci s výrobcami nadstavieb. A keďže hasiči pracujú nepretržite, môžu sa spoľahnúť aj na 24-hodinovú asistenčnú službu schopnú zasiahnuť kedykoľvek, keď si to vozidlá a hasiči budú vyžadovať.

Špeciálne podmienky si vyžadujú špeciálne riešenia. Scania preto dodáva aj vozidlá so 100-metrovým rebríkom, alebo vhodné do náročného terénu

Prichádza elektrifikácia

V súčasnej dobe sa aj do segmentu hasičských vozidiel dostáva plne elektrický pohon. Aktuálna technológia elektrických vozidiel, na ktorých stoja aj hasičské špeciály, umožňuje nabitie z 20 na 80 percent za 45 minút. Prvé skúsenosti ukazujú, že elektrické hasičské autá v mestských oblastiach spĺňajú vysoké nároky na dojazd a najmä požiadavky na to, aby 4 hodiny dokázali poháňať kompresor na vodu. Hasičské vozidlá dlhodobo tvoria dôležitú súčasť produktového radu a spoločnosť Scania ich dodáva na všetky kontinenty. Najviac ich zostáva v Európe, druhý najväčší trh z hľadiska počtu predaných vozidiel predstavuje Ázia. Slovensko v týchto trendoch nijako nezaostáva, pretože momentálne k nám prichádza 80 nových hasičských vozidiel Scania.

Bezpečnostným skúškam a testom sa podrobujú aj hasičské vozidlá, aby zaručili bezpečnosť posádky

 

Galéria





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.