Správa
Vo Fiate vyvinuli malý automobil novej kategórie. Musí ho však schváliť Európska komisia
O automobilke Fiat dlhé roky vieme, že je už desaťročia najväčším výrobcom malých automobilov. Tento fakt sa nedá uprieť ani dnes. „Nezabudnite, že Fiat je pánom mestských áut. Pozrite sa na segment A v Európe, kde je Fiat jednotkou“ – Gaetano Thorel, riaditeľ Fiatu a Abarthu pre Európu. Talianska automobilka špičkou aj v ich vývoji.
Potvrdzuje to aj s príchodom malého a ľahkého elektromobilu. Ten však musí dostať „zelenú“ od Európskej únie. Všetci dobre vieme, aké prísne pravidlá ohľadom bezpečnosti pre nové mestské kompaktné automobily, ako napríklad drahé asistenčné systémy, stanovila Európska komisia. Nehovoriac o cieľoch v oblasti emisií CO2 na roky 2030 a 2035, ktoré sú nedosiahnuteľné.
Na základe týchto opatrení sa nevypláca automobilkám vyrábať malé modely, pretože ich nemôžu predávať za nízke ceny. Avšak dlhší čas sa šepká, že Európska komisia (EK) pravdepodobne ustúpi od pravidiel. Ak sa tak stane, všetky novo vyrobené malé automobily a elektromobily môžu byť lacnejšie. Všetko sa rozhodne už o pár dni, teda 10. decembra tohto roku.
Nová kategória L7
Legislatíva na túto kategóriu ešte neexistuje, ale Fiat už takýto automobil vyvíja. Ide o tzv. kei car. Kei car je špeciálna kategória malých automobilov v Japonsku. Tie majú zadefinované presne rozmery a hmotnosť. Ich maximálne rozmery sú 3,4 x 1,48 x 2 metre (dĺžka x šírka x výška), objem motora je obmedzený na 660 cm³, resp. na 64 koní.
Podľa návrhu EK by takéto automobily pre triedu L7 mali pohotovostnú hmotnosť nepresahujúcu 400 kg (bez batérií) a maximálny trvalý výkon nepresahujúci 15 kW (20 koní). Dojazd v prípade takýchto elektromobilov by bol približne 180 kilometrov. A hlavne, jednoducho povedané, menej výbavy, viac podstaty. Ich cena vy sa mala pohybovať na hranici 15 000 €.
Takýmto modelom bude aj chystaný automobil od Fiatu. Bude ľahký a lacný. Bude však väčší ako Topolino (nepredáva sa na Slovensku), ale zároveň menši ako Fiat 500. Viac o novom modeli zatiaľ nevieme, ale podľa webového portálu Auto Express Fiat na takomto aute už pracuje a podľa ich zdrojov sú „prípravy v plnom prúde“. Faktom je aj najnovší model 500 Hybrid, ktorý automobilka pretavila z konceptu na sériový model za menej ako 20 mesiacov. Nový malý elektromobil si však vyžaduje rozsiahlejší vývoj, ale riaditeľ produktového oddelenia značky Guillame Clerc povedal, že jeho tím „to dokáže za dva alebo tri roky“.
Menej slov, viac činov
Správa o tom, že Fiat pripravuje malý a ľahký elektromobil, prichádza len pár mesiacov po tom, čo vtedajší šéf spoločnosti Stellantis Europe, Jean-Philippe Imparato, vyzval EÚ, aby prepracovala ciele pre prijatie elektromobilov. V rozhovore pre Auto Express na autosalóne v Mníchove v septembri sa Imparato vyjadril, že výrobcovia automobilov by mali „modernizovať a zrevolucionalizovať segment A v Európe“. Tým, že modely sa budú predávať za 15 000 euro a budú vyrábané v Európe.
Gaetano Thorel, riaditeľ Fiatu a Abarthu v Európe je presvedčený, že regulačné orgány EÚ čoskoro vydajú oznámenie a zmenia pravidlá. „Existuje niekoľko dobrých signálov“ povedal pre Auto Express. „V prvom rade si Európska komisia musí uvedomiť, že automobilový priemysel v Európe je v ohrození. Teraz sa musí rozhodnúť, ako podporiť automobilový priemysel bez toho, aby automobilový priemysel stratil tvár“.
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk












