Problémom nie sú autá, ale alkohol za volantom! Zníženie maximálnej rýchlosti je len marketingové riešenie, ktoré v praxi nič nezmení

Prečítajte si autorský komentár motoristického novinára, Petra Orosza.
Vydané  Text: 
Tragická nehoda na Zochovej otriasla celým Slovenskom. Mnohí sa, pochopiteľne, začali intenzívnejšie zaujímať o zvýšenie bezpečnosti na cestách, pričom viaceré občianske združenia otvorene volajú po znížení maximálnej rýchlosti v mestách na 30 km/h. Dopravné značky, namaľované čiary ani rýchlostné radary v mestách však nezabránia nezodpovedným vodičom usadnúť za volant s alkoholom v krvi. **Myslíte si, že by zníženie rýchlosti z 50 km/h na 30 km/h vražedný Superb, ktorý preletel zastávkou v takmer trojnásobnej rýchlosti, nejakým spôsobom spomalilo?** Opitý vodič nečíta značky, nerešpektuje maximálnu rýchlosť a ukradnuté mu môžu byť aj spomaľovacie prahy. Napriek tomu radikálne organizácie a združenia zneužívajú tragickú nehodu na Zochovej k presadzovaniu vlastných záujmov, ktorých hlavným cieľom je obmedzovať individuálnu automobilovú dopravu. Je im úplne jedno, že ich návrhy v praxi neznížia počet nehôd spôsobených alkoholom či konzumáciou iných omamných a psychotropných látok. Ide pritom o rôzne cyklistické združenia, ktoré by sa v tomto okamihu mali k motoristom skôr pridať a spoločne bojovať proti alkoholu na cestách.
Štatistiky sú pritom mimoriadne hrozivé. **Len za prvých 7 mesiacov tohto roka zaznamenala polícia viac ako 10-tisíc zistení alkoholu u vodičov.** A všetci vieme, že vzťah cyklistov k alkoholu na cestách je taktiež pomerne benevolentný, pretože sami sa mylne považujú za malú hrozbu pre okolie. Je zaujímavé, že práve ľudia, ktorí sa častokrát oháňajú bezpečnosťou na cestách, dokážu v súvislosti s nehodovosťou vypustiť do éteru [tvrdenie](https://hnonline.sk/slovensko/96034205-cyklista-nemusi-mat-vodicak-ak-sposobi-nehodu-zabije-iba-sam-seba-hovori-sef-cyklokoalicie) *„ak (cyklista) spôsobí nehodu, zabije iba sám seba.“* Nie je to však prvý výrok Dana Kollára, predsedu OZ Cyklokoalícia, ktorý odporuje ich vlastnému presvedčeniu. **Práve cyklisti nám totiž pravidelne pripomínajú, že sú rovnocennou súčasťou premávky,** pričom žiadajú prísnejšiu kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky a meranie rýchlosti. Ak však motoristi poukážu na potrebu dovzdelania alebo prísnejšej kontroly cyklistov, ktorí porušujú dopravné predpisy, situácia sa otočí a Dan Kollár podá [vyjadrenie](https://www.bratislavskenoviny.sk/rozhovory/66863-kollar-z-cyklokoalicie), že *„to v súčasnosti nepovažujeme za najvypuklejší problém.“*
Už čoskoro sa stane povinnou súčasťou každého nového auta alkoholový imobilizér
Sebareflexia a kritika namierená do vlastných radov je niekedy zdravá. Aj naša redakcia dlhodobo apeluje na zvýšenie kvality prípravy mladých vodičov v autoškolách, odporúčame zavedenie povinnej školy šmyku či zvýšenie počtu praktických hodín v reálnej premávke. Považujeme za mimoriadne dôležité, aby sa na cestu dostávali len kvalitní šoféri, ktorí dokážu zvládnuť vozidlo aj v krízových situáciách. Samozrejmosťou by mala byť tiež vynikajúca znalosť dopravných predpisov, ktorú oprávnene žiadame aj od cyklistov pohybujúcich sa na spoločných cestách. **Nie je v poriadku, aby skupina ľudí, ktorá nemusí absolvovať ani základné preskúšanie z dopravných predpisov, navrhovala vlastné pravidlá obmedzujúce motoristov na cestách.** Ak rovnosť na cestách, tak absolútna. To, čo v súčasnosti potrebujeme najviac, sú účinné opatrenia na zníženie počtu vodičov pod vplyvom alkoholu a iných omamných látok na cestách. **Riešením môžu byť prísnejšie tresty, no nemali by sme zabúdať ani na efektívnejšiu a výraznejšiu osvetu.** Alkohol za volantom bol na Slovensku spoločnosťou doteraz považovaný za bežnú a akceptovateľnú prax. Verím, že po nehode Zochovej už väčšia časť Slovákov pochopila, že tento stav sa musí čo najskôr zmeniť! **Začať môžeme aj od seba – nedovoľte rodine, známym ani priateľom po požití alkoholu usadnúť za volant.** Pamätajte, aj váš včasný zásah môže zachrániť množstvo životov.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.