Lítium v elektromobiloch ako veľký problém. Čo ak ho bude nedostatok a aké obnáša riziká už dnes?
Stanú sa batérie v elektromobiloch dramaticky drahšími pre horšiu dostupnosť lítia, kľúčovej komodity pri výrobe akumulátorov pre elektromobily, hybridy a plug-in hybridy?
Vydané Text: Redakcia (s)
Možno sa obávame zbytočne
Do celej veci však vstupujú nové technológie pre uskladňovanie elektrickej energie a tiež dôsledná recyklácia starých batérií a využívanie ich potenciálu. Napríklad s údajným prelomom v danej oblasti teraz prichádza nemecká firma **Innolith**, ktorá oznámila, že v laboratóriu **vyvíja dobíjateľnú batériu s energetickou hustotou 1000 Wh/kg** . Súčasné elektromobily by s takými akumulátormi mali bez problémov prejsť na jedno nabitie aj viac ako tisíc kilometrov. Innolith používa nehorľavý anorganický elektrolyt, čo znamená vyššiu bezpečnosť v porovnaní s dnes bežne používanými akumulátormi, ktoré používajú horľavý a organický elektrolyt. Ďalším riešením je dôsledná a systémová recyklácia batérií. S takýmto riešením prišiel priemyselný koncern Hyundai Motor Group, pod ktorý patria automobilové značky Hyundai, Kia, Genesis a Ioniq. Spoločnosť nadviazala spoluprácu s firmou SK Innovation Co. s cieľom vytvoriť komplexný ekosystém pre správne nakladanie s použitými batériami. Spolupráca má prinášať prvé výsledky práve v súvislosti s využitím akumulátorov používaných v elektromobiloch Kia Niro (resp. Niro EV). Ako presne sa budú batérie spracovávať v budúcnosti, je dnes ešte otázkou, no Hyundai, Kia a SK Innovation Co. majú záujem vytvoriť kompletný reťazec, ktorý nielen vráti batérie do prevádzky, ale ich aj vhodne spracuje pre definitívne ukončenie ich „života“. A iné riešenia môžu dokonca zásadným spôsobom **zredukovať potrebu používania lítia** ako takého. Vedeckí pracovníci z Fraunhoferovho inštitútu zverejnili správu o významnom technologickom pokroku, vytvorení **magnéziovej substancie „Powerpaste“**, ktorá viaže vodík s desaťnásobkom energetickej hustoty lítiových batériových článkov. Vodíková pasta však obsahuje aj horčík a ďalšie chemické prvky, navyše technológia má ďaleko od reálneho využitia v praxi. Zdroje tohto článku:- UnitedLife: Lítium v elektromobiloch
- Barrons: Why Lithium Could Be a New Risk for Tesla and Other Electric-Vehicle Makers
- Autoviny: Kia rieši najväčší ekoproblém elektromobilov: batérie sa budú zbierať a recyklovať
- Autoviny: Revolučná batéria Innolith umožní elektromobilom dojazd až tisíc kilometrov
- Techbox: Bude vodíková pasta budúcnosťou energetiky?
Batérie, Bev, Bezpečnosť, Ecomoto, Ecomoto.sk, Elektromobil, Elektromobilita, Ev, Lítium, Pre, Str, Technológie