Znepokojivé zistenie: Číňania ovládajú vozidlá na európskych cestách, prezradilo ich toto
Čínske elektrobusy v Nórsku skrývajú nečakanú funkciu. Je ňou možnosť ich diaľkového zastavenia. Číňania ovládajú vozidlá skrytým spôsobom, ktorý Nóri otestovali v tajnej podzemnej bani. Nateraz sa nepotvrdilo, že by došlo k nekalému konaniu. Škandinávska krajina, ktorá patrí medzi najpokročilejšie štáty sveta v elektrifikácii dopravy, musí napriek tomu riešiť vážny bezpečnostný problém.
Po rokoch bezstarostnej prevádzky sa ukázalo, že Číňania ovládajú vozidlá, respektíve im môžu dávať pokyny priamo z Ázie. Ide o stovky čínskych elektrobusov jazdiacich v Nórsku. Tie by mohla čínska strana dokonca aj zastaviť počas jazdy.
Zistili kybernetické riziká
Nórsky dopravný podnik Ruter vykonal nenápadný a prísne tajný bezpečnostný test v opustenej podzemnej bani nedaleko Osla. V rámci neho testovali čínske aj európske autobusy, aby odhalili možné kybernetické riziká.
Výsledok dopadol jednoznačne. Západné vozidlá boli „čisté“, no pri čínskych autobusoch Yutong nastalo prekvapenie. Vyšetrovací tím odhalil, že približne 850 autobusov značky Yutong komunikuje cez elektronickú SIM kartu registrovanú v Rumunsku.
Práve cez ňu má výrobca možnosť vzdialene čítať kompletnú diagnostiku, sledovať všetky parametre vozidla v reálnom čase či otvárať a zatvárať dvere vodiča. Podľa výsledkov testu by mohol dokonca na diaľku aj zastaviť autobus. Odborníci upozorňujú, že takýto prístup nie je bežný ani v najmodernejších flotilách autobusov. V praxi to znamená, že dopravca ani štát nemajú úplnú kontrolu nad vlastnými vozidlami.
Prečo Číňania ovládajú vozidlá? Neexistujú dôkazy o zneužití
Dopravný podnik z Nórska po teste okamžite informoval nórske ministerstvo dopravy. Krajina plánuje prehodnotiť bezpečnostné kritériá pre všetky budúce nákupy autobusov, a to bez ohľadu na pôvod výroby. Hoci v Nórsku jazdí vyše 1 350 čínskych elektrobusov, práve vozidlá Yutong tvoria väčšinu z tých, ktoré majú aktívny vzdialený prístup výrobcu.
Keďže v prípade autobusov ide o infraštruktúru kritického významu, téma má samozrejme silný politický presah. Aj keď sa môže potvrdiť, že Číňania ovládajú vozidlá v Nórsku len prostredníctvom formálneho IT prístupu, ktorý nebol nikdy využitý na čokoľvek neželané, už jeho samotná existencia budí otázniky.
Yutong rastie a patrí k silným výrobcom autobusov
Čínska spoločnosť Yutong patrí globálne medzi najväčších výrobcov autobusov. Každoročne vyrobí desaťtisíce vozidiel a exportuje ich do viac ako 30 krajín. Jej rýchly rast prináša aj otázky o kybernetickej bezpečnosti a kontrole nad technológiami, ktoré vstupujú do európskej verejnej dopravy.
Incident sa objavil v čase, keď sa Európa čoraz viac zaoberá bezpečnostnými rizikami spojenými s kritickou infraštruktúrou. Elektrický pohon, ktorý Nórsko masívne podporuje, zrazu získava nečakaný rozmer.
Aj keď Nóri zatiaľ neinformovali o zneužití systému, samotný fakt, že takáto možnosť môže nastať, vyvoláva ostré reakcie expertov. Skutočnú kontrolu nad technológiou, ktorá vozí ľudí každý deň do práce či školy, nemusia mať len nórske úrady a podniky. To stojí určite za pozornosť zo strany kompetentných.
Zdroj: The Economic Times



















